یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.



رفت و برگشت شاخص در دامنه محدود
دیروز، شاخص کل بورس تهران تغییرات محسوسی را تجربه نکرد، بنابراین، در تقابل عوامل مثبت و منفی، نوسانات اندک شاخص در کانال ۶۶ هزار واحدی مشاهده می‌شود، به دنبال آن روزشمار حرکت شاخص در این کانال به ۹ روز رسید. در این میان، امیدواری‌ها به رفع تحریم‌های بین‌المللی آینده‌ای روشن را برای اقتصاد کشور ترسیم کرده است، که انتظار انعکاس این عامل در بازار سهام نیز وجود دارد. خوشبینی‌های به وجود آمده در این خصوص از قیمت‌ها حمایت می‌کند. از سوی دیگر، همزمان با افت قیمت نفت، ضعف اقتصاد جهانی نیز اثرات خود را بر قیمت کالاها گذاشته است. نمونه‌ای از این افت را می‌توان در روند سودآوری نمادهای پالایشی مشاهده کرد. بر این اساس، افت قیمت کالاها بار دیگر نگرانی‌هایی برای رسیدن به سود پیش‌بینی شده توسط شرکت‌ها میان سهامداران ایجاد کرده که مانع از رشد قیمت سهام می‌شود.



بازگشت سکون به بازار ارز
روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت ۳۳۲۵ تومان معامله شد. همان طور که اشاره شده بود، سه‌شنبه به دنبال انجام آربیتراژ (خرید ارز ارزان تر در بازار تهران)، افزایش تقاضا را شاهد بودیم. همچنین افزایش تقاضای درهم در کشور امارات به رشد قیمت دلار کمک کرد. در این شرایط، با افت تقاضاهای مزبور، روز گذشته بازار ارز روند آرامی را سپری کرد. نرخ ارز در مرکز مبادلات بار دیگر با ادامه روند صعودی به قیمت ۲۹۷۱ تومان معامله شد. بنابراین، حرکت آرام و تدریجی بازار برای یکسان‌سازی نرخ ارز مشاهده می‌شود. از ماه‌های پیش از رسیدن به توافق هسته ای، سیاست تک نرخی کردن ارز در دستور کار مسوولان اقتصادی کشور قرار داشت. در این خصوص، رئیس کل بانک مرکزی به روند ۸ تا ۱۰ ماه برای رسیدن به نرخی واحد اشاره کرده بود.



ادامه مقاومت قیمتی سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت ۸۷۳هزار تومان معامله شد. در این شرایط، دلار آمریکا تغییرات قیمتی محسوسی را تجربه نکرد. از سوی دیگر، اونس طلای جهانی بار دیگر افت به سطح ۱۰۸۰ دلاری را تجربه کرد. با این حال، مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) بار دیگر رشد نسبی را نشان می‌دهد. بنابراین بار دیگر، مقاومت سکه در برابر افت به پایین تر از قیمت ۸۷۰ هزار تومان مشاهده می‌شود. اواخر تیرماه، افت قیمت سکه به زیر سطح ۸۷۰ هزار تومانی رقم خورد. در این میان، با وجود فشار بازارهای اثرگذار مقاومت قیمتی سکه را شاهد بودیم و پس از چند روز، سکه با رشد قیمتی از سطح مزبور فاصله گرفت. در معاملات امروز، احتمال نوسانات شدید قیمتی در بازارهای اثرگذار پایین است.



فدرال رزرو در کانون توجه طلا
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۸۶ دلار معامله می‌شد. قیمت طلا همچنان در پایین‌ترین نرخ خود در پنج سال و نیم گذشته معامله می‌شود. فشار بر قیمت طلا، زمانی بیشتر شد که با اظهارات یکی از نمایندگان فدرال رزرو آمریکا مبنی بر تقویت احتمال افزایش نرخ سود تا سپتامبر سال جاری میلادی، شاخص دلار به بالاترین مقدار خود در سه ماه و نیم گذشته رسید. همچنان بازار طلا نسبت به وضعیت اقتصادی چین و یونان بی‌توجه به نظر می‌رسد که بیانگر اثرگذاری بیشتر تصمیم فدرال رزرو بر بازار طلا است. علاوه بر این، کارشناسان به دلیل شرایط فصلی، تقاضای فیزیکی این کالا را تا ماه سپتامبر کم‌رونق پیش‌بینی کرده‌اند که فضای «خرسی» (انتظارکاهش قیمت) بازار طلا را تشدید می‌کند. در کوتاه‌مدت اما، باید در انتظار نرخ اشتغال‌زایی آمریکا بود که روز جمعه منتشر می‌شود.



تداوم ثبات در اوراق تسهیلات مسکن
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد اندک ۱/ ۰ درصدی مواجه شدند. در این شرایط، بر اساس داده‌‌های مرکز آمار، قیمت مسکن در فصل بهار رشد اندک ۱/ ۰ درصدی را تجربه کرده است. این موضوع به ادامه روند رکودی این بازار اشاره دارد. در این میان، بخشی از کاهش تقاضا را می‌توان به جو انتظاری موجود در کل اقتصاد کشور برای نتیجه مشخص از مذاکرات هسته‌ای نسبت داد و به نظر می‌رسد تقاضا در روزهای پس از توافق روند رو به رشدی داشته است. از سوی دیگر، شاهد جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن توسط وام‌های جدید نیز هستیم. این عوامل مانع از رشد قیمت «تسه»ها شده است. با این حال، شرایط پرداخت وام‌های جدید (نیاز به سپرده یکساله برای دریافت این وام) در کنار سود کمتر وام مسکن در قیمت‌های فعلی اوراق به‌عنوان عوامل حمایتی عمل می‌کنند.



خیز ضعیف در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴۶ دلار معامله می‌شد. این در حالی است که پس از افت قیمت نفت برنت به زیر ۵۰ دلار روز دوشنبه قیمت نفت برای دومین روز متوالی رشد داشت. در این خصوص، گزارش‌های منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا (API)، کاهش موجودی نفت تجاری این کشور به میزان ۴/ ۲ میلیون بشکه را در هفته گذشته نشان می‌دهد که به معنی افزایش تقاضای نفت است. از سوی دیگر، شاخص دلار در بالاترین نرخ خود در سه ماه و نیم گذشته قرار گرفته که بر قیمت نفت اثر معکوسی گذاشته است. همچنین، با وجود مازاد عرضه، تاثیر این افزایش تقاضا روی قیمت نفت اثری کوتاه‌مدت به حساب می‌آید. کارشناسان معتقدند با توجه به پیشرفت تکنولوژی برای تولید نفت شیل و افزایش بهره‌وری، انتظارات برای مازاد عرضه همچنان پابرجاست.


pic07