یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



تداوم شوک‌های منفی مجامع بانکی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۵۳۶ واحدی (معادل ۸/ ۰درصدی) در ۶۶ هزار و ۴۴۱ واحد متوقف شد. پیش‌تر به عملکرد نامناسب شرکت‌های بورسی در فصل مجامع و گزارش‌های فصلی اشاره شده بود. در این میان گروه بانکی از صنایعی هستند که نگرانی بیشتری را میان سهامداران خود به‌وجود آورده‌اند. در این خصوص، رئیس بانک مرکزی به ضعف جدی برخی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: برخی بانک‌ها ورشکسته نیستند ولی ضعف جدی مالی را تجربه می‌کنند بنابراین افت قیمت‌های اخیر نمادهای بانکی پس از برگزاری مجامع سالیانه دور از انتظار نبود. (دیروز، نمادهایی مثل «وتجارت» و «وکار» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. این در حالی است که گروه بانکی یکی از شانس‌های نخست بهبود وضعیت پس از توافق هسته‌ای محسوب می‌شود و احتمالا این چشم‌انداز مثبت از افت شدید قیمت‌ها جلوگیری کند.


بازار ارز



سد ۳۳۰۰ تومانی در برابر دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی به قیمت ۳۲۹۵ تومان معامله شد. بازار ارز در ماه‌های ابتدایی سال همراه با انتظارات برای نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای در اقتصاد کشور، با کاهش تقاضا مواجه شد و روند نزولی را تجربه کرد. در این شرایط، با حصول توافق هسته‌ای انتظار بازگشت تقاضاهای به تعویق انداخته شده، مربوط به پیش از مشخص شدن نتیجه مذاکرات، وجود داشت. این موضوع در کنار کاهش امیدواری به ادامه روند نزولی قیمت در این بازار، به تدریج به رشد قیمتی دلار کمک کرد. به این ترتیب، در حالی‌که با افزایش تقاضا، دلار روز یکشنبه قیمت‌های بیش از ۳۳۰۰ تومان را نیز تجربه کرد، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بازگشت قیمتی به کانال ۳۲۰۰تومانی را رقم زد. بر این اساس، انتظار مقاومت قیمتی دلار برای عبور از سطح ۳۳۰۰ تومانی همچنان وجود دارد.


بازار سکه



واکنش معکوس سکه به بازارهای اثرگذار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت ۸۷۵ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که دلار و اونس طلای جهانی روز گذشته افت اندک قیمتی را تجربه کردند. در روزهای پایانی ماه رمضان در پی تقاضای ایجادشده برای سکه شاهد پیدایش دوباره حباب در قیمت‌های سکه بودیم (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه). با وجود عبور از تقاضای مناسبتی مزبور، همچنان بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش‌گذاری سکه بر اساس قیمت دلار و اونس طلای جهانی، مشاهده می‌شود. این موضوع را می‌توان ناشی از رسیدن قیمت‌ها به کمترین مقدار در بیش از ۱۸ ماه اخیر دانست که باعث شده سکه نسبت به افت بازارهای اثرگذار، به خصوص اونس طلای جهانی به کندی واکنش دهد. در این شرایط، تغییرات شدید قیمتی دلار و اونس طلا احتمال کمی دارد.


بازار طلای جهانی



ناتوانی طلا برای برگشت به سطوح قبلی
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۰۹۴ دلار معامله می‌شد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی معاملات به دنبال افت شاخص دلار آمریکا، ریزش بازارهای سهام جهانی و تلاش برخی معامله‌گران برای خرید طلا در کف قیمتی باعث رشد قیمت فلز زرد به بالای ۱۱۰۰ دلار شده بود. در ادامه اما، انتظار برای افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو (اجماع کارشناسان ماه سپتامبر را زمان نخستین افزایش نرخ سود ارزیابی می‌کند) باعث بازگشت قیمت طلا شد. شاید مهم‌ترین رویداد بازارهای جهانی در روز گذشته را بتوان افت بیش از ۸ درصدی شاخص سهام چین دانست که در هشت سال اخیر بی‌سابقه بود. این موضوع به زعم بسیاری از کارشناسان نشان از ضعف وضعیت اقتصادی چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شمش طلا دارد. بنابراین بر خلاف سایر بازارهای سهام، حرکت بازار سهام چین اثر هم‌جهتی با طلا دارد.


بازار اوراق مسکن



تداوم حبس بازه‌ای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲)، با رشد ۴/ ۱ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۲۴۳ تومان معامله شدند. به گزارش «دنیای اقتصاد» بر مبنای اعلام دفتر اقتصاد مسکن، مقدار معاملات در فصل بهار امسال، حدود ۵/ ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده است. در این شرایط، تصویب کاهش نرخ سود بانکی و همچنین افزایش سقف وام مسکن در کنار رکود موجود در این بازار، باعث شده بر خلاف رشد بیش از ۵۰ درصدی قیمت اوراق در چهار ماه ابتدای سال ۹۳، برای مدت مشابه در سال ۹۴، افت ۹ درصدی را شاهد باشیم. با این حال، شرایط نسبتا دشوار پرداخت وام ‌های جدید در کنار کمتر بودن سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن در مقایسه با وام ‌های جدید، همچنان جذابیت «تسه»ها را حفظ کرده است. بنابراین ادامه حرکت «تسه»ها در بازه ۷۵-۷۰ هزار تومانی محتمل ترین حالت است.


بازار نفت



تشدید مازاد عرضه در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۷ دلار معامله می‌شد که افت حدود نیم دلاری را نشان می‌دهد. در حالی آمارهای اخیر نشان از تقویت سمت عرضه داشتند که روز گذشته نگرانی‌های سمت تقاضا بیش از پیش شد. در این میان می‌توان به رکوردزنی صادرات عراق در بخش‌های جنوبی و افزایش ۲۱ موردی تعداد دکل‌های حفاری شیل آمریکا اشاره کرد. همچنین احتمال ورود نفت کشورمان به بازار نفت پس از اجرای توافق هسته‌ای و تداوم تولیدات بالای اعضای اوپک، به ویژه عربستان، سمت عرضه را قدرتمندتر از پیش نشان می‌دهد. این در حالی است که بازار سهام چین، روز گذشته بیشترین افت روزانه خود از سال ۲۰۰۷ را تجربه کرد؛ نگرانی از وضعیت اقتصادی این کشور به‌طور کلی بر قیمت کالاها از جمله نفت فشار وارد و کاهش قیمت‌ها را تشدید کرد.