یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



افت بورس تهران ادامه می‌یابد؟
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با افت ۷/ ۱درصدی مواجه شد و در رقم ۶۷ هزار و ۶۴۴ واحدی ایستاد. به این ترتیب، حرکت بازار بر خلاف انتظارات اولیه پس از توافق هسته‌ای در مسیر نزولی ادامه یافت. در این شرایط، سهامداران حقوقی که در دوران رشد بازار سهام عرضه‌های سنگینی انجام می‌دادند، طی روزهای اخیر در نقش حمایت‌کننده به خرید بیشتری نسبت به حقیقی‌ها پرداخته‌اند. هرچند وضعیت نسبتا نامناسب شرکت‌ها بر اساس گزارش‌های ۳ ماهه و مجامع سالانه به چشم می‌خورد، اما با توجه به گشایش‌های هسته‌ای در میان‌مدت می‌توان انتظار بهبود بازار سهام را داشت. بر این اساس، به عقیده بسیاری از کارشناسان ادامه روند نزولی بازار دور از انتظار است. این هفته نیز بازگشایی احتمالی بسیاری از نمادهای مهم پس از برگزاری مجامع سالانه می‌تواند به رونق معاملات کمک کند.


بازار ارز



آرامش ارز با فروکش کردن هیجانات
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت اندک ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۳۲۶۷ تومان معامله شد. کنترل‌هایی برای جلوگیری از شوک‌های قیمتی ارز، از ماه‌های پایانی سال ۹۳ بر این بازار اعمال شد. در این میان، می‌توان به برخورد جدی با دلالان ارزی اشاره کرد. از سوی دیگر، صرافی بانک‌ها نیز در زمان افزایش تقاضا در بازار ارز سمت عرضه را تقویت می‌کردند. این عوامل، فعالیت سفته‌بازانه در بازار ارز را کاهش داد و تا حدود زیادی نظام عرضه و تقاضای واقعی را بر بازار حاکم کرد. هرچند با شوک‌های ناشی از مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر نوسانات ارزی محدودی مشاهده می‌شد، اما این نوسانات عمر چندانی نداشتند و به سرعت خنثی می‌شدند. در ادامه نیز انتظار می‌رود قیمت ارز بیش از این کاهش پیدا نکند و در محدوده فعلی نوسانات آرامی را تجربه کند.


بازار سکه



تقویت عوامل فشار بر سکه
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۱۳ هزار تومانی (معادل ۵/ ۱ درصد) به قیمت ۸۷۲ هزار تومان معامله شد. در این شرایط، در مدت مشابه افت ۷/ ۳ درصدی اونس طلا در مقابل افت اندک ۲/ ۰ درصدی دلار مشاهده شد. بنابراین، بار دیگر واکنش کند سکه نسبت به ریزش اونس مشاهده می‌شود. در این شرایط، سکه در هفته گذشته به سطوح ۸۶۰ هزار تومانی نزول یافت؛ چنین قیمت‌هایی پس از ۱۸ ماه در بازار سکه مشاهده شد. این عامل باعث تشکیل کف قیمتی در بازار و مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شده است. با این حال، با افت قیمت اونس در روز جمعه انتظار می‌رود قیمت‌ها در معاملات امروز با کاهش مواجه شوند، در غیر این صورت اندازه حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بزرگ‌تر خواهد شد که پایداری قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.


بازار طلای جهانی



تثبیت طلا زیر ۱۱۰۰ دلار
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۰۸۰ دلار معامله می‌شد. اگر قیمت‌های فعلی پایدار بماند، طلا برای پنجمین روز متوالی در رقمی کمتر از ۱۱۰۰ دلار بسته خواهد شد. این موضوع تاکید می‌کند سطح روانی ۱۱۰۰ دلاری نیز نتوانسته به خوبی از قیمت‌ها حمایت کند. در این میان، کارشناسان احتمال حرکت قیمت‌ها تا سطوح ۱۰۵۰ دلاری را نیز در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کردند. این در شرایطی است که آمار اقتصادی چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شمش طلا نیز چندان مناسب نیست که می‌تواند مسیر نزولی طلا را تشدید کند. با این حال، کسانی که نسبت به تغییر مسیر قیمت طلا امیدوارند، در انتظار خبری مثبت هستند تا وارد بازار طلا شوند. به هر حال، فضای کلی بازار طلای جهانی انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را دارد و باید منتظر ماند آمارهای اقتصادی هفته جدید چگونه آینده فلز زرد را رقم می‌زنند.


بازار اوراق مسکن



تعادل قیمت‌ها در بازار «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت هفتگی ۲/ ۲درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۳۹۱ تومان معامله شدند. انتظار افزایش قیمت «تسه»ها در پی افزایش تقاضای فصلی در نیمه ابتدایی سال وجود داشت. در این خصوص، می‌توان به رشد بیش از ۵۳ درصدی قیمت اوراق مزبور در چهار ماه ابتدایی سال ۹۳ اشاره کرد. در سال جاری اما، همراه با فشار عواملی مانند کاهش نرخ سود بانکی و ارائه تسهیلات جدید مسکن با سقف‌های بالاتر، اوراق مزبور افت ۷/ ۹ درصدی را تجربه کردند. همچنین، تقویت سمت عرضه «تسه»ها در مقابل عدم رشد همگام تقاضای مسکن نیز افت قیمتی را در این مدت تشدید کرده است. با این حال، شرایط پرداخت وام ‌های جدید مانند نیاز به سپرده یک‌ساله برای وام‌های جدید بانک مسکن و همچنین بالا بودن نرخ سود سایر تسهیلات مسکن، جذابیت «تسه»ها را حفظ کرده است.


بازار نفت



بازگشت قیمت نفت به ابتدای فروردین
روز گذشته ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۸ دلار معامله می‌شد. در ساعات پایانی معاملات چهارشنبه به وقت محلی (بامداد پنج‌شنبه به وقت تهران)، قیمت نفت پس از حدود چهار ماه در قیمتی کمتر از ۵۰ دلار بسته شد. رشد ۵/ ۲ میلیون بشکه‌ای ذخیره تجاری نفت آمریکا برای هفته منتهی به ۱۹ جولای و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین عوامل افت قیمت‌ها در بازار نفت محسوب می‌شدند. از سوی دیگر، انتظار کاهش مجدد شاخص خرید مدیران (PMI) چین به کمترین سطح در ۱۵ ماه اخیر نشانه‌ای بر کاهش تقاضای نفت هستند که بر افت قیمت‌ها اثر بیشتری داشت. در شرایط فعلی، فضای «خرسی» (انتظار کاهش قیمت) در بازار نفت شکل گرفته است که عمده آن به علت نگرانی از افزایش عرضه از سوی اعضای اوپک نظیر عربستان، عراق و ایران است.