یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رکوردزنی جدید در بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 829 واحدی (معادل 24/ 1درصد) همراه شد و در رقم 67 هزار و 646 واحدی ایستاد. این کانال آخرین بار در 31 فروردین ماه تجربه شده بود؛ همچنین حجم و ارزش معاملات نیز مجددا با رشد همراه شدند که حکایت از خوش‌بینی این بازار به نتیجه مذاکرات هسته‌ای دارد. گرچه تا ساعت 16 هنوز نتیجه نهایی مذاکرات اعلام نشده بود، اما امیدواری‌ها به پایان این ماراتن فرسایشی بیشتر است. در این شرایط، از نظر تکنیکال شاخص کل توانسته سقف مقاومتی خود (محدوده 67800-67600 واحدی) در کوتاه‌مدت را فتح کند و اگر توافق انجام شود، از نظر تکنیکی آمادگی لازم برای رشد دارد. از منظر بنیادی نیز با فرض نسبت قیمت به درآمد (P/ E) هدف 6 مرتبه‌ای (متوسط تاریخی نسبت مزبور در بورس تهران)، شاخص می‌تواند تا سطح 71 هزار واحدی بالا رود.


بازار ارز

کاهش دلار در فضای مثبت «هسته‌ای»
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3255 تومان معامله شد. در این بازار نیز، معامله‌گران نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای خوش‌بینی نشان دادند و قیمت‌ها روند کاهشی داشتند. در این میان، فاصله بین نرخ خرید و فروش نیز کاهش یافت که نشان می‌دهد عدم قطعیت‌ها در این بازار کاهش یافته است. روزهای گذشته که نگرانی‌ها از نتیجه مذاکرات هسته‌ای بیشتر بود، اختلاف نرخ خرید و فروش بالا بود. از سوی دیگر، فاصله بین نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد به حدود 300تومان رسید که بر وجود آمادگی لازم برای تک‌نرخی کردن ارز پس از توافق احتمالی تاکید دارد. با این حال، بازار ارز در مقایسه با بازار سهام احتمالا کمتر دچار حرکت هیجانی شود و حتی در صورت توافق هسته‌ای، نمی‌توان انتظار افت شدید قیمت‌ها را داشت (کارشناسان محدوده 3200-3100 تومانی را انتظار دارند).


بازار سکه

افت آرام سکه زیر فشار دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت 880هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت 10 تومانی قیمت دلار این افت را سبب شد. به این ترتیب، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا سطوح 15 هزار تومانی کاهش یافت؛ این در حالی است که هفته گذشته، قیمت بازاری سکه حدود 20 هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی آن بود. علت اصلی این امر، افزایش تقاضای مقطعی به علت نزدیک شدن به عید فطر است که در بازار سکه مشاهده می‌شود. در این شرایط، بازار ارز چشم‌انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای است که بر بازار سکه نیز اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، در بازار طلای جهانی، مذاکرات یونان با وام‌دهندگان هنوز به نتیجه نرسیده است که باید منتظر اثر دوگانه این موضوع بر اونس طلا بود.


بازار طلای جهانی

انتظارات دوگانه در بازار اونس طلا
اونس طلا با افت هفتگی نیم درصدی همراه شد. وضعیت یونان و زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو مهم‌ترین رویدادهای مورد توجه معامله‌گران اونس هستند. مذاکرات یونان (تا ساعت 16 دیروز) به نتیجه نرسیده بود که باعث لغو شدن نشست روز گذشته سران کشورهای اروپایی شد. همچنین، موجب افزایش نگرانی‌ها از وضعیت این کشور و احتمال خروج یونان از اتحادیه اروپا شد. این موضوع، هرچند تقاضای افراد محافظه‌کار برای خرید طلا را افزایش می‌دهد، اما با کاهش ارزش یورو (رشد شاخص دلار) مانعی برای افزایش قیمت طلا است. از سوی دیگر، اظهارات رئیس کل فدرال رزرو مبنی بر تمایل به آغاز افزایش نرخ سود تا پایان 2015، آمار اقتصادی آمریکا را در این هفته مهم نشان می‌دهد. در نظرسنجی کیتکو، 8 نفر (از 20 کارشناس) روند مثبت و 7نفر روند منفی را پیش‌بینی کردند (دوگانگی در میان کارشناسان).


بازار اوراق مسکن

نشانه‌های رشد تقاضای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با رشد 9/ 1درصدی به قیمت 74 هزار و 833 تومان معامله شدند. به این ترتیب، در بسیاری از سررسیدها، اوراق مزبور به سطح 75 هزار تومانی نزدیک شدند که سقف قیمتی در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود (اوراق مزبور از اواخر فروردین در محدوده 75-70 هزار تومانی نوسان می‌کنند). هرچند نزدیک شدن به سقف مزبور احتمال بازگشت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، اما رشد تقاضای مسکن بر اساس آمارهای اخیر ممکن است موجب خروج قیمت «تسه»ها از محدوده مزبور شود. آخرین آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) نشان می‌دهد هفته گذشته 5732 نفر برای استفاده از اوراق مزبور اقدام کردند و شمار استفاده‌کنندگان از این تسهیلات مسکن از مرز 900 هزار نفر گذشت. قرار داشتن در فصل تابستان نیز احتمال افزایش تقاضای مسکن و در نتیجه «تسه»ها را افزایش می‌دهد.


بازار نفت

تداوم افت قیمت‌ها در بازار نفت
نفت خام آمریکا با زیان هفتگی 5 درصدی مواجه شد. در این شرایط، بی‌نتیجه ماندن مذاکرات یونان با وام‌دهندگان (تا لحظه تنظیم این خبر ساعت 16) احتمال بازگشت نگرانی‌ها و فشار بر قیمت نفت را مجددا تقویت می‌کند. از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) وضعیت تقاضای بازار نفت را ضعیف ارزیابی کرد و در نتیجه وجود مازاد عرضه در این بازار را در سال 2016 نیز پیش‌بینی کرد. همچنین، تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل برای دومین هفته متوالی افزایش یافت (افزایش 5دستگاهی در آخرین گزارش) که سیگنالی برای رشد عرضه است. در این میان، مذاکرات هسته‌ای کشورمان و اعضای 1+5 نیز در لحظات پایانی است و در صورت توافق، انتظار می‌رود روند کاهشی قیمت نفت تشدید شود. بنابراین، در حال حاضر عوامل موجود در بازار نفت همگی بر افت قیمت‌ها تاکید می‌کنند.