یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد بورس روی موج خوش‌بینی‌ها
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران با رشد 9/ 2درصدی توانست بهترین عملکرد هفتگی را پس از بیانیه تفاهم لوزان (اواسط فروردین) به ثبت برساند و در رقم 66 هزار و 761 واحدی ایستاد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات روزانه نیز در سطوح بسیار مناسبی قرار دارد که ناشی از مشارکت بالا و ورود نقدینگی‌های جدید سهامداران حقیقی به این بازار است. علت این امر، خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای بود که با بهبود چشم‌انداز اقتصاد کشور، اقبال به بازار سهام را نیز افزایش می‌دهد. این در حالی است که تا ساعت 16 دیروز، خبر مشخصی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای منتشر نشد و اگر چنین وضعیتی ادامه پیدا کند، احتمالا امروز با افزایش نگرانی‌ها موجب افت قیمت سهام خواهد شد. بنابراین، نتیجه مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عاملی است که روند این روزهای بازار سهام را تعیین می‌کند.


بازار ارز

افت دلار زیر سایه امیدواری به «توافق»
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت 8/ 1 درصدی همراه و به قیمت 3260 تومان معامله شد. به این ترتیب، با واگذاری سطح 3300 تومانی در معاملات روز دوشنبه، دلار مسیر نزولی خود را پیرو خوش‌بینی‌ها به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ادامه داد. امیدواری به توافق هسته‌ای سبب شد قیمت‌ها در معاملات سه‌شنبه تا حدود 3250 تومان نیز کاهش یابند و فاصله قیمت خرید و فروش افزایش چشمگیری پیدا کند (نشانه وجود دیدگاه کاهش قیمت میان معامله‌گران). در معاملات پنج‌شنبه اما، خوش‌بینی‌ها کاهش یافته بود و عمده افت قیمت‌ها به دلیل کمبود تقاضا پیرو تعطیلات پایان هفته گذشته بود. دیپلمات‌های کشورمان و اعضای 1+5 در حالی مهلت 9 جولای را از دست دادند که در صورت بی‌نتیجه ماندن مذاکرات تا امروز، احتمال افزایش نگرانی‌ها و در نتیجه رشد قیمت دلار وجود دارد.


بازار سکه

افت سنگین در بازار سکه
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 6/ 2 درصدی به قیمت 877هزار تومان معامله شد. در این مدت، هر دو عامل اثرگذار بر سکه، یعنی اونس طلا و دلار با کاهش قیمت همراه شدند. به این ترتیب، پس از حدود یک سال و نیم، سکه کانال 900 هزار تومانی را نیز واگذار کرد. در معاملات سه‌شنبه افت شدید قیمت اونس طلا و خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای، باعث شد قیمت‌ها حتی تا سطح 870 هزار تومان نیز کاهش یابد، اما مجددا پنج‌شنبه با رشد قیمت اونس طلا، اندکی این افت تعدیل شد. این هفته اما، مذاکرات هسته‌ای از یکسو با اثرگذاری بر دلار، قیمت سکه را متاثر خواهد کرد و از طرف دیگر، نزدیک شدن به عید فطر می‌تواند به رشد تقاضای سکه کمک کند. در بازار طلای جهانی اما، نتیجه مذاکرات یونان با وام‌دهندگان نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت.


بازار طلای جهانی

نوسان طلای جهانی
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1162 دلار معامله می‌شد. این در حالی بود که اواسط هفته حتی قیمت‌های کمتر از 1150 دلاری را نیز تجربه کرده بود. عمده این فشار را شاخص دلار بر قیمت فلز زرد وارد کرد و در ادامه عدم رشد تقاضای فیزیکی (در چین و هند) نیز نتوانست از طلا حمایت کند. چهارشنبه شب اما، انتشار صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو نشان از احتیاط بیشتر برای تعیین زمان افزایش نرخ سود توسط این بانک داشت که موجب رشد قیمت طلا شد. دیروز اما، مجددا بحث یونان مورد توجه قرار گرفت و خوش‌بینی به باقی ماندن یونان در اتحادیه اروپا، گرچه تقاضای افراد محافظه‌کار را کاهش داد، اما با رشد ارزش یورو (کاهش شاخص دلار) به قیمت طلا کمک کرد و قیمت‌ها مجددا به سطوح بالای 1160 دلاری برگشتند.


بازار اوراق مسکن

یک هفته سبز برای «تسه»ها
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با رشد 3 درصدی به قیمت 74 هزار و 102 تومان معامله شدند (رشد در تمامی روزهای هفته). اوراق مزبور، گرچه محدوده75-70 هزار تومانی را حفظ کرده‌اند، اما ممکن است در ادامه و با رشد تقاضا (رو به اتمام بودن ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای فصلی مسکن در تابستان) قیمت‌ها مسیر صعودی در پیش گیرند. آمارهای اخیر بانک مرکزی برای بازار مسکن در خردادماه حاوی دو نکته مهم است؛ نخست کاهش قیمت‌ها در این ماه نسبت به خرداد 93 و اردیبهشت سال جاری است. این در حالی است که حجم معاملات نسبت به اردیبهشت ماه رشد حدود 10 درصدی را تجربه کرده است. این امر نشان می‌دهد گرچه قیمت مسکن کنترل شده است، اما تقاضای مسکن رو به افزایش است (عاملی برای رشد «تسه»ها).


بازار نفت

بازگشت نوسانات سنگین به بازار نفت
گرچه قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا، اواسط هفته به کمتر از 51دلار نیز رسیده بود، اما دیروز ساعت 16، به قیمت 53 دلار معامله می‌شد. نگرانی از وضعیت یونان، خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای کشورمان و گروه 1+5، افت بازار سهام چین، تقویت احتمال بازگشت تولیدکنندگان شیل به بازار نفت، تداوم تولیدات بالای اوپک و افزایشی شدن مجدد موجودی نفت تجاری آمریکا مهم‌ترین عوامل افت قیمت نفت در این روزها بودند. این در حالی است که افزایش خوش‌بینی‌ها به حل مشکل یونان با ارائه بسته پیشنهادی این کشور به وام‌دهندگان (تصمیم‌گیری در این خصوص یکشنبه انجام می‌شود) و همچنین رشد بازار سهام چین و عدم توافق هسته‌ای کشورمان (تا دیروز ساعت 16) باعث بازگشت قیمت‌ها از کف خود در معاملات دو روز اخیر شد. در این شرایط، آمار دکل‌های شیل و نتیجه مذاکرات هسته‌ای تعیین‌کننده خواهند بود.