یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تغییر کانال شاخص در فصل «داغ»
دیروز، شاخص کل توانست با رشد 999 واحدی (معادل 5/1 درصد) پس از دو ماه وارد کانال 65 هزار واحدی شود. این در حالی بود که از ابتدای تیرماه، دماسنج بازار سهام از کانال 64 هزار واحدی خارج نشده بود. خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عاملی است که با اقبال سهامداران، به‌ویژه حقیقی‌ها از بورس همراه شده است. حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به‌ متوسط یک ماه گذشته حدود 200 درصد رشد داشتند. این موضوع تاکید می‌کند بازار سهام آمادگی کامل برای خروج از رکود را دارد. پیش از این، قیمت‌های پایین سهام، عاملی برای تمایل نداشتن سهامداران به عرضه عنوان شده بود که اکنون با تحریک سمت تقاضا، رشد قابل‌توجه قیمت‌ها را سبب شد. با این حال، فشار فروش حقوقی‌ها و همچنین اخبار منفی احتمالی از مذاکرات هسته‌ای می‌تواند این مسیر را تغییر دهد.


بازار ارز

قفل قیمتی در بازار ارز
دیروز، دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت 3320 تومان معامله شد. گرچه عمده معامله‌گران داخلی در حالت انتظاری قرار داشتند و حتی تمایل به فروش داشتند، اما تقاضای معامله‌گران سلیمانیه عراق مانع از افت قیمت دلار در بازار تهران شد. به عبارت دیگر، عدم هماهنگی تغییرات ارزش دینار نسبت به دلار در بازار تهران سبب شده است تا با کاهش ارزش دینار نسبت به دلار در بازار عراق، معامله‌گران تمایل زیادی به خرید دلار در تهران و فروش آن در عراق داشته باشند. این تقاضای آربیتراژی بسیار به تغییرات قیمت دلار در بازار تهران حساس است و در نتیجه با افت قیمت‌ها، به سرعت وارد بازار شده و در صورت رشد قیمت‌ها از این بازار خارج می‌شوند در نتیجه ثبات نسبی را در قیمت دلار رقم زدند. با این حال، نتیجه مذاکرات هسته‌ای کانون توجه معامله‌گران ارز خواهد بود.


بازار سکه

درجا زدن سکه روی سطح روانی
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت 900 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که انتظار می‌رفت با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار، افزایش 8 دلاری اونس طلای جهانی بتواند موجب رشد قیمت سکه شود. این موضوع بار دیگر بر کاهش حساسیت قیمت سکه به طلای جهانی و کمبود شدید تقاضا در بازار سکه تاکید می‌کند. به این ترتیب برای حدود دو ماه، حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در بازار سکه پایدار مانده است؛ به طوری که در شرایط فعلی، سکه حدودا 18 هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. از طرفی، خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای احتمال رشد قیمت دلار را به شدت کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، طلای جهانی نیز وضعیت به شدت مبهمی دارد که برآیند دو موضوع تقاضای سکه را با افت همراه کرده است.


بازار طلای جهانی

شرایط مبهم در بازار طلای جهانی
هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی نیم درصدی به قیمت 1168 دلار معامله شد. در شرایطی که انتظار می‌رفت آمار اشتغال آمریکا بتواند تاثیری جدی بر قیمت طلا داشته باشد، اما دوگانگی این آمار، اثرگذاری آن را کاهش داد. گرچه میزان شغل‌های ایجادشده در ماه ژوئن کمتر از انتظار بود (عاملی مثبت برای طلا) اما نرخ بیکاری به سطوحی بسیار پایین (3/5 درصد) رسید (عامل منفی برای طلا). بنابراین، کارشناسان نظرات متفاوتی درباره وضعیت اشتغال آمریکا دارند که زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو را مبهم باقی گذاشته است. با این حال، از نظر بسیاری از کارشناسان، عدم رشد دستمزدها احتمال افزایش نرخ سود در سپتامبر را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، همه‌پرسی امروز یونان می‌تواند نقشی تعیین‌کننده بر فضای بازارهای جهانی داشته باشد و در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به قیمت طلا کمک می‌کند.


بازار اوراق مسکن

ثبات قیمتی در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، تقریبا بدون تغییر و به قیمت 71 هزار و 969 تومان معامله شدند. به این ترتیب، همان‌طور که انتظار می‌رفت اوراق مزبور همچنان در محدوده 75-70 هزار تومانی نوسانات محدودی را تجربه می‌کنند. در این خصوص، امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس نیز در گفت‌وگو‌ با «ایسنا» اظهار کرده است: قیمت‌های نسبتا پایین «تسه»ها بیانگر نبود تقاضای کافی در بازار مسکن است. وی همچنین درباره تسهیلات جدید مسکن اشاره کرده است: این وام‌ها ارتباطی با بازار اوراق تسهیلات مسکن فعلی ندارند و قرار است در اوراقی مجزا، تسهیلات جدید عرضه شوند. با این حال، ممکن است با پایان ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای فصلی مسکن در ادامه تابستان، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نیز با رشد نسبی قیمت‌ها همراه شوند که البته نتیجه مذاکرات نیز در این خصوص موثر است.


بازار نفت

سنگین‌ترین افت در ۱۶ هفته اخیر
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 9/6 درصدی به قیمت 52/55 دلار معامله شد. این میزان افت در 16 هفته اخیر (پایان اسفند ماه) بی‌سابقه بوده است و باعث شد پس از مدت‌ها قیمت نفت از سطح 60 دلاری فاصله‌ای جدی بگیرد. کارشناسان پیش‌تر بازگشت تولیدکنندگان نفت شیل به بازار را در قیمت‌های بیش از 60 دلار پیش‌بینی کرده بودند. در این شرایط، افزایش 12 دستگاهی تعداد دکل‌های حفاری پس از 29 هفته متوالی افت، باعث افزایش نگرانی‌ها از تحقق این پیش‌بینی شد. از سوی دیگر، روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان وضعیت مطلوبی دارد. با رفع تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شود، کشورمان به سرعت تولیدات خود را افزایش دهد که مازاد عرضه بازار نفت را تشدید خواهد کرد. به گفته کارشناسان، توافق نهایی هسته‌ای می‌تواند 15-5 دلار، قیمت نفت را کاهش دهد که اکنون نیز بازار به استقبال آن رفته است.