یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بورس در سراشیبی عمومی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 511 واحدی (معادل 8/ 0 درصد) همراه شد (بیشترین افت در 13 روز معاملاتی اخیر). همچنین، حجم و ارزش معاملات روزانه نسبت به متوسط آن در هفته گذشته حدود 50 درصد افت پیدا کرد. با توجه به آنکه در دوران رشد قیمتی اخیر نیز، نوسان‌گیران بخش عمده کسانی بودند که وارد بازار سهام شدند، اکنون کسب سودهای کوتاه‌مدت باعث خروج آنها از بورس می‌شود. در شرایط ایجاد تحرکات قیمتی در بازارها، سفته‌بازان به سرعت از فضای به وجود آمده و عدم حضور معامله‌گران واقعی استفاده کرده و با ایجاد موج‌های خرید و فروش کسب سود می‌کنند. این موضوع به وضوح در معاملات روز گذشته مشاهده می‌شد، به طوری که از 37 گروه بورسی فقط 3 صنعت با ارزشی کمتر از 01/ 0 درصد ارزش کل بازار با رشد شاخص همراه شدند.

بازار ارز

شوک تقاضا در بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 20 تومانی به قیمت 3340 تومان معامله شد. گرچه برخی نگرانی‌ها از نتیجه مذاکرات هسته‌ای تمایل به رشد قیمت ارز را فراهم کرده است، اما معامله‌گران معتقدند رشد تقاضای دلار از کردستان عراق مهم‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود. کاهش ارزش دینار عراق سبب شده است تقاضا برای دلار در بازار تهران افزایش چشمگیری پیدا کند. عدم شفافیت کافی و همچنین ارتباط اندک با بازارهای منطقه سبب می‌شود کسب این‌گونه سودها موسوم به آربیتراژ به دفعات انجام شود. به عبارت دقیق‌تر، در بازارهای پویا، قیمت‌ها به سرعت نسبت به ارزش ارزهای خارجی تعدیل می‌شوند و فرصت آربیتراژ را کاهش می‌دهند. با این حال، تعدیل قیمت ارز در بازار تهران این فرصت را به زودی از بین خواهد برد و بار دیگر نتیجه مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار ارز خواهد بود.


بازار سکه

رشد آرام سکه به کمک دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 917 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار جهانی طلا، رشد قیمتی دلار به افزایش قیمت سکه کمک کرد. به این ترتیب، همچنان کمبود تقاضا در بازار سکه کاملا به چشم می‌خورد که باعث واکنش کند سکه به عوامل افزایشی شده است (سکه حدودا 10 هزار تومان کمتر از ارزش واقعی معامله می‌شود). با این حال، رشد دلار که ناشی از تقاضای مقطعی است احتمالا به زودی کنترل شود و اثرگذاری محدودی بر سکه خواهد داشت. از سوی دیگر، اونس طلا احتمالا اثرپذیری زیادی از وضعیت یونان نداشته و این هفته در انتظار آمار اقتصادی آمریکا خواهد بود؛ پذیرش بسته پیشنهادی وام‌دهندگان به یونان قرار شده 5 جولای در این کشور به رفراندوم گذاشته شود که تا آن زمان احتمالا وابستگی قیمت‌ها به این موضوع کم می‌شود.

بازار طلای جهانی

چرخش توجه طلا از یونان به آمریکا
اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2/ 2 درصدی به قیمت 1174 دلار معامله شد. خوش‌بینی به دستیابی توافق میان یونان و وام‌دهندگان مهم‌ترین عامل فشار بر قیمت طلا در هفته گذشته بود. با توجه به برگزاری رفراندوم درباره پذیرش بسته اقتصادی پیشنهادی وام‌دهندگان به یونان در 5 جولای، انتظار می‌رود در معاملات این هفته، عمده توجه بازار طلا به آمار اقتصادی آمریکا باشد. در این میان، آمار اشتغال‌زایی ماه ژوئن پایان هفته منتشر می‌شود که سیگنالی مهم برای فدرال رزرو برای تعیین زمان نرخ سود خواهد بود (در صورت بهبود وضعیت اشتغال، افزایش نرخ سود تسریع خواهد شد که عاملی منفی برای طلا است). در نظرسنجی کیتکو، 7 نفر (از 19 کارشناس) روند صعودی، 6 نفر مسیر نزولی و 6 نفر دیگر مسیر کم‌نوسان قیمت طلا را در این هفته پیش‌بینی کرده‌اند که بیانگر ابهام در این بازار است.


بازار اوراق مسکن

آرامش «تسه»ها در محدوده پایینی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با رشد 4/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 436 تومان معامله شدند. بنابراین، اوراق مزبور همچنان در محدوده 75-70 هزار تومانی، این بار نزدیک به کف بازه مزبور به نوسانات اندک خود ادامه دادند (حفظ این محدوده از اواخر فروردین). کاهش معاملات مسکن به علت حضور در ماه مبارک رمضان و همچنین انتظار برای مذاکرات هسته‌ای همچنان مهم‌ترین عوامل کمبود تقاضای «تسه»ها هستند. تسهیلات جدید مسکن نیز هنوز نتوانسته‌اند باعث افت شدید تقاضای «تسه»های فرابورس شوند. علت این امر، شرایط دشوار وام‌های بانک مسکن (برای 80 میلیون تومان وام در تهران باید 40 میلیون به مدت یک سال سپرده‌گذاری کرد) و همچنین عدم تمایل سایر بانک‌ها به پرداخت وام مسکن با سود 21 درصدی (با توجه به نبود منابع کافی و امکان ارائه تسهیلات با نرخ سودهای بالاتر) محسوب می‌شود.

بازار نفت

حبس بازه‌ای در بازار نفت
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا تقریبا بدون تغییر و به قیمت 63/ 59 دلار معامله شد. به این ترتیب، حرکت قیمتی در بازه 61-59 دلاری برای نفت خام آمریکا مشاهده می‌شود. همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، گرچه بهبود تقاضا در فصل گرم سال از قیمت نفت حمایت می‌کند، اما قدرتمند بودن سمت عرضه اجازه رشد مداوم را نمی‌دهد. «آری» شدن نتیجه رفراندوم یونان درباره پذیرش بسته پیشنهادی وام‌دهندگان به این کشور نیز می‌تواند بهبود تقاضای نفت را به همراه داشته باشد. با این حال، مذاکرات هسته‌ای بین کشورمان و اعضای 1+5 عامل دیگری است که موجب نگرانی از افزایش عرضه نفت در بازار جهانی شده است. بنابراین، در فضای انتظاری حرکت کم‌نوسان قیمت نفت احتمال بیشتری دارد. آمار دکل‌های شیل نیز نشان از کاهش سه موردی برای هفته منتهی به 21 ژوئن داشت.