یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

پایان آرام در هفته صعودی
شاخص کل بورس با رشد هفتگی 2 درصدی در آستانه 65 هزار واحد متوقف شد. در شرایط رشد کلی بازار، صنایعی که بیشترین اثر مثبت را از لغو احتمالی تحریم‌ها خواهند داشت، نظیر خودرو، بانک، بیمه و حمل‌ونقل در میان پربازده‌ترین گروه‌های بورس بودند. همچنین، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه به ترتیب رشد 45 و 53 درصدی نسبت به هفته ماقبل تجربه کردند. هرچند به گفته دیپلمات‌ها رسیدن به توافق خوب نسبت به دستیابی به توافق در تاریخی خاص ارجحیت دارد، اما بر‌اساس بیانیه لوزان، مهلت رسیدن به توافق هسته‌ای جامع، پایان این هفته است. در این شرایط، ادامه فضای بی‌خبری مذاکرات هسته‌ای سبب شد در معاملات چهارشنبه، ثبات نسبی شاخص کل را شاهد باشیم. بی‌اطمینانی به تداوم رشد قیمت‌ها در دوره‌های قبلی، خوش‌بینی به مذاکرات و فشار فروش حقوقی‌ها سبب شد تا هیجانات اخیر تا حدودی فروکش کند.


بازار ارز

دلار در یک قدمی ۳۳۰۰ تومان
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی اندک 2/ 0 درصدی به قیمت 3295 معامله شد. دلار در حالی در معاملات دو هفته قبل از سطح 3300تومان عبور کرد که سابقه معاملاتی این ارز در سال جاری، چنین قیمت‌هایی را فقط پس از انتشار بیانیه لوزان و برای چند روز محدود نشان می‌دهد. به این ترتیب، با وجود افت قیمتی دلار به کمتر از 3270 تومان، افت بیشتر قیمت دور از انتظار بود، در نتیجه در ادامه برگشت قیمت‌ها از کف مزبور، پنج‌شنبه دلار رشد قیمتی را تجربه کرد و حتی برای ساعاتی از معاملات به 3300 تومان نیز رسید. در این شرایط، فضای انتظاری برای نتیجه مشخصی از مذاکرات هسته‌ای در اقتصاد کشور ملموس است، در نتیجه، کاهش تقاضای ارز همچنان انتظار می‌رود. از سوی دیگر، دلار مبادله‌ای با رشد هفتگی بیش از 10 تومانی به قیمت 2923 تومان رسید.


بازار سکه

تداوم بی‌توجهی سکه به طلای جهانی
هر سکه طرح جدید بدون تغییر هفتگی و به قیمت 912 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، انعکاس سریع نوسانات دلار در قیمت سکه مشاهده شد و همراه با افت و خیز‌های دلار، سکه نیز تغییرات قیمتی را تجربه کرد. این در حالی بود که همچنان واکنش سرد سکه نسبت به تغییرات قیمتی اونس مشاهده می‌شود؛ در واقع، بر‌خلاف ثبات نسبی در قیمت دلار، اونس طلای جهانی افت 8/ 1درصدی را در مدت مشابه تجربه کرد. این موضوع باعث کاهش مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) تا کمتر از 3 هزار تومان شد. در این شرایط، در هر دو بازار اثرگذار بر قیمت سکه انتظار نوسانات شدید قیمتی وجود ندارد. با این حال، در صورت ثبات قیمت اونس در قیمت‌های فعلی انتظار اثرپذیری سکه وجود دارد.


بازار طلای جهانی

حرکت کم‌نوسان اونس طلا
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1174 دلار معامله می‌شد. در حالی‌که قیمت طلا در جمعه گذشته در سطوح بیش از 1200 دلاری قرار داشت، افزایش امیدواری‌ها برای حل بحران یونان کاهش قیمتی طلا را رقم زد. با وجود مذاکرات انجام شده در این خصوص، تاکنون توافقی حاصل نشده است که این موضوع تا حدودی حالت بلاتکلیفی را در بازارهای جهانی به وجود آورده است. همچنین در بازارهای آسیایی، به علت قرار داشتن در فصل باران‌های موسمی، کاهش تقاضای فلز زرد مشهود است. از سوی دیگر، با وجود توصیه‌های انجام‌شده از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) و بانک جهانی مبنی بر تامل بیشتر درخصوص زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو، همچنان انتظار برای افزایش این نرخ حتی برای یک بار در سال جاری (پس از حدود 10 سال)، بر قیمت طلا فشار وارد می‌کند.


بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها به سمت کف قیمتی
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212)، با افت 2/ 4 درصدی به قیمت 71 هزار و 711 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور که مدت‌ها است در محدوده 75-70هزار تومانی نوسان می‌کنند به کف این بازه نزدیک شدند. همان‌طور که انتظار می‌رفت کاهش تقاضای مسکن با شروع ماه مبارک رمضان در قیمت اوراق تسهیلات مسکن کاملا قابل رصد است. همچنین، نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای بخشی از متقاضیان مسکن را در حالت انتظاری فرو برده است؛ در واقع، گشایش‌های هسته‌ای با اثرات مثبتی که بر منابع بانکی خواهد داشت می‌تواند سقف و فرآیند دریافت وام‌های مسکن را در میان تمامی بانک‌ها تسهیل کند. بنابراین، برخی دیگر از متقاضیان نیز تمایل ندارند از «تسه»های فعلی استفاده کنند. با این حال، افت قیمت «تسه»ها به کمتر از 70 هزار تومان دور از انتظار است.

بازار نفت

افت قیمت‌ها در شرایط نگرانی
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 59 دلار معامله می‌شد. هرچند به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) موجودی نفت تجاری بیش از انتظارات و برآوردهای موسسه نفت آمریکا (API) کاهش یافت (9/ 4 میلیون بشکه افت برای هفته منتهی به 21 ژوئن)، اما قیمت نفت مسیر نزولی در پیش گرفت. علت این موضوع، افزایش موجودی بنزین و سایر مشتقات نفتی بود که کاهش تقاضا را نشان می‌داد. از سوی دیگر، انتظار برای نتیجه مذاکرات هسته‌ای کشورمان و اعضای 1+5 و همچنین بی‌نتیجه ماندن (تا لحظه تنظیم این خبر) مذاکرات یونان و وام‌دهندگان موجب شده است که بازار نفت در وضعیت مبهمی قرار داشته باشد. بنابراین، گرچه قیمت‌ها افت نسبی را تجربه کرده‌اند، اما نوسانات محدود به بازه 61-59 دلاری هستند و انتظار می‌رود تا تعیین تکلیف مذاکرات مزبور تغییر محسوسی در قیمت‌ها مشاهده نشود.