یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

حمایت بانک‌ها از شاخص
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 117 واحدی (معادل 2/ 0 درصد) در رقم 62 هزار و 558 واحد متوقف شد. در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل، 4 نماد بانکی خودنمایی می‌‌کنند. در این شرایط، 9 تیر مهلت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای است، در نتیجه انتظار فشرده بودن مذاکرات هسته‌ای در هفته آینده وجود دارد که این موضوع احتمال انتشار اخباری از فضای مذاکرات هسته‌ای را افزایش می‌دهد؛ بنابراین انتشار اخبار مثبت از روند این مذاکرات می‌تواند موجب افزایش اقبال سهامداران و جهش شاخص شود. در این شرایط، برخی معامله‌گران به دنبال شناسایی سود با خرید سهام شرکت‌های بورسی که بیشترین اثر مثبت را از رفع تحریم‌ها خواهند داشت (مانند بانک‌ها) هستند. با این حال، افزایش عرضه از سوی سهامداران که نسبت به مذاکرات خوش‌بین نیستند، همچنان در مقابل رشد قیمت‌ها مقابله می‌کند.


بازار ارز

دلار در جست‌وجو‌ی سطح تعادلی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3285 تومان معامله شد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود، عرضه و تقاضای واقعی تا حدود زیادی بر بازار ارز حاکم شده است. در این شرایط، همراه با کاهش تقاضای ارز، قیمت دلار نیز روند نزولی تجربه می‌کند. بخش عمده‌ای از کاهش تقاضای ارز را می‌توان ناشی از انتظار موجود در کل اقتصاد کشور برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای دانست؛ بنابراین در آخرین هفته‌های رسیدن به مهلت تعیین‌شده برای امضای توافق جامع هسته‌ای (9 تیر) بر شدت فضای انتظاری افزوده شده است. در این میان اما، با توجه به عبور دلار از کف حمایتی 3300 تومانی در دو روز قبل (کمترین قیمت دو ماهه)، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازار ارز به دنبال شناسایی سطح تعادلی جدیدی در قیمت‌های کنونی هستند که احتمال افت بیشتر در این روزها را کاهش می‌دهد.

بازار سکه

سطح حمایتی قدرتمند سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و با قیمت 908 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز، دلار با افت قیمت مواجه شد. از سوی دیگر اونس طلا که در ابتدای روز با افزایش قیمت مواجه شده بود، در ادامه فاصله را با قیمت روز قبل کم کرد. در این شرایط، گرچه اونس طلا تا حدودی از سکه حمایت کرد، اما مهم‌ترین عامل را می‌توان حمایت کف قدرتمند 900 هزار تومانی از قیمت سکه دانست. در این‌خصوص، از بهمن سال 92 تا کنون قیمت سکه کمتر از کف مزبور معامله نشده است، این موضوع مانع از نزدیک شدن قیمت سکه به کف مزبور می‌شود. در این شرایط، نوسانات شدید قیمتی دلار دور از انتظار است. امروز، اونس طلا نیز در انتظار نتیجه نشست فدرال رزرو آمریکا است که احتمال نوسانات شدید را کاهش می‌دهد.


بازار طلای جهانی

بازی شاخص دلار با اونس طلا
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1184 دلار معامله می‌شد. نگرانی‌های به وجود آمده در خصوص یونان و همچنین افت شاخص دلار آمریکا در ساعات ابتدایی معاملات از قیمت‌ اونس حمایت کردند و رشد قیمتی طلا را رقم زدند. در ادامه اما، انتظار برای نشست فدرال رزرو آمریکا بار دیگر اثرات خود را بر بازارها گذاشت، در این میان، شاهد رشد شاخص دلار نیز بودیم که بر قیمت اونس فشار وارد کرد. در این شرایط، نتیجه نشست مزبور، امشب از سوی رئیس فدرالزرو آمریکا منتشر می‌شود. گرچه برخی کارشناسان به افزایش نرخ سود حتی برای یک بار و به میزان اندک در سال جاری میلادی امیدوارند، اما باتوجه به توصیه‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای تامل بیشتر در خصوص زمان افزایش نرخ سود، به نظر می‌رسد که روند کنونی در سال جاری ادامه یابد.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 75 هزار و 140 تومان معامله شد. ماه‌‌ گذشته، کاهش نرخ سود بانکی و همچنین افزایش وام مسکن به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، این موضوع بر قیمت «تسه‌‌ها فشار وارد کرد. این وام‌ها، باید از دو منبع بانک مسکن و دیگر بانک‌ها پرداخت شوند. در این میان، وام‌های پرداختی بانک مسکن به سپرده یکساله نیاز دارد. از سوی دیگر، اخباری حاکی از پرداخت نکردن وام مسکن با سود 21 درصد از سوی دیگر بانک‌ها منتشر شده است. این عوامل در کنار افزایش تقاضای فصلی برای مسکن از قیمت اوراق تسهیلات مسکن حمایت کرده و در نتیجه رشد تدریجی آنها را در روزهای اخیر رقم زده است. با این حال، کاهش تقاضا با شروع ماه مبارک رمضان ‌دور از انتظار نیست.

بازار نفت

رشد نفت WTI با توفان تگزاس
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 59 دلار معامله می‌شد. با وجود رشد نفت WTI، نفت خام برنت با کاهش قیمت همراه شد. به گزارش پایگاه هواشناسی آمریکا، توفانی در منطقه ساحلی تگزاس پیش‌بینی می‌شود که باعث شده شرکت‌های مهمی مثل شورون شل، کارگران غیرضروری خود را از سکوهای نفتی خارج کنند. همچنین، احتمال کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا (برآوردهای رویترز کاهش 8/ 1 میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی می‌کند) به رشد قیمت این نفت کمک کرد. از سوی دیگر، وجود 40 میلیون بشکه نفت در تانکرهای روی آب کشورمان (بر اساس برآوردهای رویترز) و افزایش تولیدات نفت لیبی با ایجاد نگرانی از تقویت عرضه، نفت برنت را تحت فشار قرار داد. با این حال مشاهده می‌شود سطح 60 دلاری نفت خام آمریکا همچنان وضعیت متعادلی دارد و افزایش فاصله از آن دشوار است.