یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد آرام بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ملایم 82 واحدی (معادل 13/ 0 درصد) همراه شد؛ به این ترتیب، دماسنج بازار سهام برای دومین روز پیاپی در هفته جاری با رشد همراه شد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد انتظار برای مذاکرات هسته‌ای و برخی نااطمینانی‌ها در این بازار، اجازه نمی‌دهد نوسانات شدیدی را در قیمت سهام شاهد باشیم. با این حال، رشد گروه‌هایی مثل خودرو و بانک حاکی از آن است که خوش‌بینی‌هایی به مذاکرات هسته‌ای و در نتیجه اقبال سهامداران به این گروه‌ها ایجاد شده است. این در شرایطی است که حجم پایین معاملات نمی‌تواند تداوم این رشد را تضمین کند. با این وجود، اگر این روزهای مثبت ادامه یابند و اخبار مناسبی از مذاکرات منتشر شود انتظار می‌رود سهامداران، قیمت‌های مناسب سهام را فرصتی برای کسب سود بدانند و با ورود پرشور شاهد رونق این بازار باشیم.

بازار ارز

نزدیک شدن دلار به کف حمایتی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 7 تومانی به قیمت 3305 تومان معامله شد. دلار در 45 روز معاملاتی اخیر در بازه 3350-3305 تومان نوسان داشته و در عبور از این سطوح با مقاومت مواجه بوده است. بنابراین، با وجود روند کاهشی قیمت دلار در روزهای اخیر، انتظار حمایت کف 3300 تومانی از قیمت دلار وجود دارد. در این شرایط، فاصله قیمتی دلار با نرخ مبادله‌ای تا سطح 400 تومانی کاهش یافته است. کم‌شدن تدریجی این فاصله در ماه‌های اخیر مشاهده شد؛ در این رابطه، میانگین اختلاف قیمتی بازار آزاد و مبادله‌ای در ماه اردیبهشت نسبت به فروردین حدود 40 تومان و در ماه خرداد نسبت به اردیبشهت 50تومان افت را نشان می‌دهد. در حالی‌که، در مدت مشابه سال 93، این فاصله قیمتی روند صعودی داشت. بر این اساس، حرکت تدریجی دلار در راستای یکسان‌سازی مشاهده می‌شود.

بازار سکه

فشار دلار بر سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت 910 هزار تومان معامله شد. به دنبال تعطیلی بازارهای جهانی، اونس اثری بر قیمت سکه نداشت؛ با این حال، در بازار داخلی قیمت دلار افت 7 تومانی را تجربه کرد که این موضوع اثرات خود را بر قیمت سکه گذاشت. در این شرایط، بدبینی سکه نسبت به قیمت اونس باعث افزایش حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد؛ قیمت سکه بیش از 13 هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی خود است. با توجه به نزدیک شدن به ماه رمضان و نبود عاملی برای تحریک تقاضا، تخلیه حباب سکه احتمال پایینی دارد. امروز، انتظار حمایت قیمتی کف 3300 تومان از قیمت دلار وجود دارد و در بازار طلای جهانی نیز عقیده بیشتر کارشناسان بر افت بیشتر قیمت طلای جهانی تاکید دارد (نظر‌سنجی کیتکو).


بازار طلای جهانی

طلا در انتظار فدرال رزرو و یونان
اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 8/ 0 درصدی پس از سه هفته مسیر نزولی خود را تغییر داد. با این حال، همچنان انتظار و نگرانی‌ها نوسانات قیمت‌ها را محدود کرده است. هفته جاری، نشست فدرال رزرو (FOMC) با توجه به تبیین سیاست‌های این بانک و احتمالا سیگنالی درباره زمان افزایش نرخ سود بر قیمت طلا اثرگذار خواهد بود؛ برخی کارشناسان معتقدند فدرال رزرو سخن متفاوتی نسبت به نشست‌های قبلی نخواهد داشت و این عدم شفافیت درباره آینده، به قیمت طلا کمک می‌کند. همچنین، نگرانی‌های یونان از قیمت‌ها حمایت می‌کند، هرچند برخی کارشناسان حتی خروج از یورو را فقط روی تقاضای فیزیکی یونان که سهم کوچکی در کل بازار دارد موثر می‌دانند و معتقدند حوزه یورو به مشکل برنمی‌خورد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو اما، 12 نفر (از 20 کارشناس) روند کاهشی و 5 نفر مسیر افزایشی را برای طلا پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن

نوسانات اندک در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 4/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 533 تومان معامله شدند. بنابراین، همچنان روند کم‌نوسان اوراق مزبور ادامه یافت؛ اگر چه قیمت آخرین معامله برخی سررسیدها بیش از 75 هزار تومان بود، اما عموما کمتر از سقف 75 هزار تومانی معامله می‌شدند. به گزارش خبرگزاری «فارس»، بانک‌های غیر از مسکن که قرار بود تسهیلات 60 میلیون تومانی (برای تهران) را با سود 21 درصدی عرضه کنند، به دلیل کمبود منابع از ارائه این تسهیلات امتناع می‌کنند. در واقع، با توجه به وضعیت نسبتا نامطلوب تعادل منابع و مصارف بانک‌ها، پرداخت تسهیلات با سود 21 درصد، برای آنها مقرون به صرفه نیست. این موضوع در کنار نیاز به سپرده‌گذاری یکساله برای دریافت تسهیلات بانک مسکن سبب شده است اوراق «تسه» همچنان جذابیت خود را حفظ کنند (عامل حمایت از قیمت‌ها).

بازار نفت

آرامش نفت حول ۶۰ دلار
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 1 درصدی به قیمت 59 دلار و 96 سنت معامله شد. مشاهده می‌شود بازار نفت برای مدت طولانی است که در محدوده حول 60 دلار نوسانات آرامی را سپری می‌کند و این بازه تعادلی را برای خود حفظ کرده است. از طرفی، کاهش 7 دستگاهی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل (27 هفته متوالی در حاaل کاهش است) و همچنین انتظار آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از بهبود تقاضای نفت از قیمت‌ها حمایت کردند. از سوی دیگر، اعلام آمادگی عربستان جهت افزایش عرضه در صورت نیاز مشتریان بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند. به عقیده عمده کارشناسان، تقویت تقاضا به هر میزانی که باشد با توجه به عرضه فعلی کاملا پوشش داده می‌شود (مثلا ذخایر بالای نفت خام و بازگشت مجدد نفت شیل به بازار)؛ بنابراین محرک‌ها برای رشد پایدار قیمت نفت خنثی می‌شوند.