یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شاخص کل در سراشیبی
دیروز، شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی با افت 672 واحدی (معادل یک درصد) در 64 هزار و 416 واحد متوقف شد. به این ترتیب، با افت‌های مداوم قیمت‌های سهام، نسبت قیمت به درآمد (P/ E) کل بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است (این نسبت حدودا 6/ 5 مرتبه است که پایین‌تر از میانگین تاریخی آن که 6 واحد است قرار دارد). در این میان، ماه‌های آتی را می‌توان به‌عنوان فصل مجامع و تقسیم سودهای نقدی شناسایی کرد. در این دوره، به‌طور سنتی حدودا یک واحد نسبت P/ E کاهش می‌یابد که به نظر می‌رسد مانعی در برابر ریزش‌های بیشتر قیمت‌ها باشد. از سوی دیگر، همچنان نیم‌نگاهی به مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. در این خصوص وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تداوم نگارش متن توافق، بر زیاد بودن تعداد پرانتزها در این متن تاکید کرد (تقویت حالت انتظاری).


بازار ارز

گامی به سوی تک‌نرخی کردن ارز؟
دیروز هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 340 تومان معامله شد. به این ترتیب، همچنان حرکت دلار روی میانگین قیمتی خود در اردیبهشت ماه (3340 تومان) را شاهد هستیم. به‌رغم افت قیمت دلار در بازار آزاد، نرخ دلار مبادله‌ای با رشد، به قیمت مصوب بودجه 94 کشور (2850) نزدیک‌تر و هر دلار در مرکز مبادلات 2840 تومان تعیین شد. به این ترتیب، کاهش فاصله نرخ مبادله‌ای و آزاد را شاهد هستیم. در این میان، از مسائل مورد توجه بازار، بحث تک‌نرخی کردن ارز است. مسوولان کشور بر تک‌نرخی کردن ارز تاکید دارند. در این رابطه وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرده است که بعد از حصول توافق هسته‌ای، ارز تک‌نرخی اعمال شود و همچنین معاون ارزی بانک مرکزی اخیرا بر روند گام به گام این موضوع تاکید کرده است.


بازار سکه

تخلیه تدریجی حباب سکه
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت 948 هزار تومان معامله شد. در حالی که حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در پایان هفته گذشته به کمتر از 5 هزار تومان رسیده بود، در ابتدای هفته جاری، رشد حباب تا 18 هزار تومان مشاهده شد (به دلیل مقاومت سکه در برابر ریزش اونس). بر این اساس به نظر می‌رسد مطابق با انتظارات به دنبال کاهش خوشبینی‌ها نسبت به بازارهای اثرگذار، حباب سکه روند تخلیه تدریجی را در پیش گرفته باشد (کاهش 4 هزار تومانی روز گذشته حباب). طلای جهانی از حالت انتظاری خارج شده و به نظر می‌رسد اخبار فراوان اقتصادی- سیاسی این هفته، اونس را با نوسانات زیادی همراه سازد. بنابراین، با توجه به ثبات نسبی دلار باید در انتظار تغییرات سکه همراه با اونس بود.


بازار طلای جهانی

آغازی آرام در آستانه هفته پرترافیک اخبار
پس از ریزش شدید قیمت‌ها در پایان هفته گذشته، دیروز تا ساعت 16، طلای جهانی روند ملایمی را سپری می‌کرد. گرچه تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی (به علت پایین بودن قیمت‌ها) از قیمت طلا حمایت می‌کرد؛ اما رشد نسبی شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام اروپا (شاخص خرید مدیران (PMI) اروپا بهتر از انتظارات بود) از جهش قیمتی طلا جلوگیری کردند. از سوی دیگر، آمار ضعیف‌تر از انتظار PMI چین نیز اثر دوگانه‌ای داشت (کاهش تقاضای فیزیکی در مقابل افزایش تقاضای افراد محافظه‌کار). در این شرایط، آمارهای اقتصادی و رویدادهای سیاسی مهمی در این هفته پیش رو است که با عبور از حالت انتظاری هفته گذشته می‌توانند نوسانات قابل توجهی را در بازار طلا ایجاد کنند. سخنرانی اعضای مهم فدرال رزرو، انتخابات عمومی بریتانیا، آمار فضای اشتغال آمریکا و تورم چین از جمله مهم‌ترین این رویدادها هستند.


بازار اوراق مسکن

عوامل فشار بر «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با افت 75/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 373 تومان معامله شدند. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، عواملی مانند کاهش نرخ سود بانکی و انتظار برای تسهیلات مسکن جدید با سقف بالاتر، باعث فشار بر قیمت «تسه»ها شده است. با وجود کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی در جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار، سود وام مسکن بدون تغییر باقی ماند (سود اسمی 16 درصدی برای تسهیلات مسکن)؛ در نتیجه این بازار با کاهش قیمت اوراق به دنبال کاهش سود سایر تسهیلات همراه شد. از سوی دیگر، اخباری مبنی بر افزایش وام مسکن در آینده‌ای نزدیک وجود دارد؛ در این رابطه بانک مسکن آمادگی خود را برای ارائه صد هزار وام 60 میلیونی به متقاضیان اعلام کرده است. بنابراین، انتظار برخی متقاضیان برای وام‌های جدید، کاهش تقاضای «تسه»های فعلی را سبب شده است.


بازار نفت

حرکت نفت در یک قدمی ۶۰ دلاری
نفت خام آمریکا پس از ثبت رکورد رشد ماهانه در آوریل، هفته جدید را با نوسانات اندکی آغاز کرد. در ساعات ابتدایی معاملات دیروز، انتشار شاخص خرید مدیران چین (PMI، بیشترین افت در یک سال اخیر را تجربه کرد که نشان از کوچک شدن اقتصاد دارد) که سیگنالی مبنی بر افت تقاضا محسوب می‌شود، بر قیمت نفت فشار وارد کرد. در ادامه اما، PMI بهتر از انتظار اروپا موجب خنثی شدن این اثر شد؛ به‌طوری‌که ساعت 16، قیمت نفت رشد 25 سنتی را نسبت به پایان هفته گذشته تجربه کرده بود. به این ترتیب، همچنان مشاهده می‌شود جدالی میان عوامل مثبت (مثل بازگشت شاخص دلار از اوج و کند شدن رشد تولیدات و موجودی ذخایر آمریکا) و منفی (نظیر بالا بودن حجم ذخایر و رکوردزنی تولیدات اوپک) وجود دارد که قیمت نفت را محصور کرده است.