یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

افت شاخص در بازاری پرمعامله
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 662 واحدی (معادل 94/ 0 درصد) مواجه و به مرز 70 هزار واحدی نزدیک شد. باوجود افت شاخص کل، حجم و تعداد معاملات همچنان در سطوح بسیار بالایی قرار دارند که نشان از رونق مناسب بازار سهام دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود، قیمت‌ها در بورس تهران به سطوح متعادلی رسیده‌اند و به منظور رشد بیشتر، علاوه بر فضای هیجانی نیاز به محرک‌های واقعی دارد که هنوز اقدام عملی در این رابطه انجام نشده است. در این میان می‌توان به احتمال توافق نهایی هسته‌ای اشاره کرد که تفاوت دیدگاه مقامات داخل کشور با آنچه غربی ها، به ویژه آمریکا برخی نگرانی‌ها را در این مورد ایجاد می‌کند. همچنین، تعیین نرخ سود بانکی نیز ابهام دیگر بازار سهام محسوب می‌شود. بنابراین، حرکت آرام بورس تهران سناریوی محتمل تری در این روزها است.


بازار ارز

رشد دلار در پی کاهش خوش‌بینی‌های هسته‌ای
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا رشد 30 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 345 تومان معامله شد. چهارشنبه هفته گذشته اشاره شده بود که بالاتر بودن نرخ برابری درهم به دلار در بازار تهران نسبت به بازار دبی یکی از موارد افزایش تقاضای ارز در بازار تهران بود؛ این موضوع، روز گذشته نیز در میان معاملات مشاهده می‌شد. از سوی دیگر، موضع‌گیری متفاوت درخصوص نحوه لغو تحریم‌ها در داخل کشور و طرف غربی (آمریکا) موجب شده است برخی نگرانی‌ها از حصول توافق نهایی در میان معامله‌گران ایجاد شود. بنابراین، قیمت‌ها به سمت سطوح 3400 تومانی که تا 20 اسفند 93 محدوده متعادلی محسوب می‌شد، حرکت کردند. با این حال، همچنان عرضه صرافی‌های بانک‌ها در بازار ارز مشاهده می‌شود که این موضوع از رشد هیجانی قیمت دلار جلوگیری خواهد کرد.


بازار سکه

رشد سکه به کمک عوامل مثبت
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 16 هزار تومانی (معادل 7/ 1درصد) به قیمت 968 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، قیمت‌های اونس طلای جهانی و دلار نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته با رشد مواجه شدند که اثر خود را به سرعت به بازار سکه منعکس کردند. در این میان، جدال میان عوامل مثبت و منفی در بازارهای اثرگذار بر سکه بسیار مهم است. به عبارت دقیق‌تر، در بازار ارز فضای روانی میان معامله‌گران نشان از افزایش قیمت‌ها دارد، حال آنکه صرافی بانک‌ها سعی بر کنترل قیمت‌ها دارند. در بازار اونس طلا نیز به‌رغم وجود عوامل منفی، انتظار برخی معامله‌گران از رشد قیمت‌ها موجب حرکت آرام افزایشی قیمت‌ها شده است. عموما، اینگونه جدال‌های روندی و بنیادی، پایدار نیستند و به تدریج موجب برگشت قیمت‌ها می‌شوند که قیمت‌ها در بازار سکه را نیز تغییر می‌دهند.


بازار طلای جهانی

رشد هفتگی اونس در میان دوگانگی دیدگاه‌ها
اونس طلا با رشد آرام هفتگی 4/ 0 درصدی به قیمت 1207 دلار معامله شد. زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو جدی‌ترین بحث بازارهای جهانی است. گرچه بخش قابل‌توجهی از افراد، زودترین زمان ممکن برای این اقدام را پایان سال 2015 می‌دانند، اما بررسی آخرین صورتجلسه نشست فدرال رزرو، گروهی را به افزایش نرخ بهره پیش از ماه ژوئن امیدوار کرد. دیدگاه گروه دوم موجب رشد شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام شد، اما همزمان بازارهای کالایی از جمله طلا نیز با توجه به دیدگاه گروه نخست با افزایش قیمت همراه شدند که امری بسیار نادر محسوب می‌شود. این هفته، آمارهای اقتصادی مهمی در آمریکا و چین (رشد اقتصادی) گزارش می‌شوند که در کنار افزایش تقاضا به علت نزدیک شدن به جشن Akshaya Tritiya در هند (یکی از چهار روز مهم سال هندوها) بر این بازار اثرگذار هستند.



بازار اوراق مسکن


آرامش نسبی در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (9212) با رشد اندک 1/ 0درصدی به قیمت 78 هزار و 18 تومان معامله شدند. به این ترتیب، بار دیگر شاهد حرکت قیمت‌ها حول سطح 80 هزار تومانی هستیم. به نظر می‌رسد تقاضا برای مسکن افزایش نسبی را تجربه می‌کند که به‌طور سنتی در نیمه نخست سال در این بازار مشاهده می‌شده است. به این ترتیب، گرچه سمت عرضه «تسه»ها تا حدودی تقویت شده است، اما در صورتی که نتواند همگام با رشد تقاضا حرکت کند، می‌توان مشابه سال گذشته رشد بی‌رویه قیمت این اوراق را شاهد باشیم. از سوی دیگر، نرخ بهره واقعی 20 درصدی در قیمت‌های 80 هزار تومانی بار دیگر از سوی متقاضیان مناسب ارزیابی می‌شود که علت آن می‌تواند کمرنگ شدن اثر هیجانی مذاکرات هسته‌ای و همچنین عدم بررسی کاهش نرخ سود در جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار باشد.


بازار نفت

صعود هفتگی طلای سیاه
نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 1/ 5 درصدی به قیمت 64/ 51 دلار بر بشکه معامله شد. بنابراین، بازار نفت نیز در یک رویداد کم‌سابقه همراه با شاخص دلار و بازارهای سهام جهانی با رشد قیمت همراه شد. فروکش کردن هیجانات بیانیه لوزان میان کشورمان و اعضای 1+5 (هراس از افزایش عرضه نفت) یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت نفت در هفته گذشته محسوب می‌شود. از سوی دیگر، آمارها از رشد فرآورده‌های نفتی (افزایش تقاضای نفت) و کاهش 42 موردی تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا در هفته منتهی به 3 آوریل (کاهش احتمالی عرضه نفت) حکایت داشتند که رشد قیمت نفت را رقم زدند. با این حال، همچنان بالا بودن موجودی نفت‌های ذخیره شده، به‌ویژه در آمریکا (افزایش اختلاف نفت WTI و برنت در ماه‌های اخیر گواهی بر این ادعا است) احتمال رشد پرشتاب قیمت نفت را کاهش می‌دهد.