یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شاخص کم‌نوسان در بازاری پرحجمطی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد ۶۷ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصدی) و با برداشتن گامی کوتاه برای ورود به کانال ۶۵ هزار واحدی در ۶۴ هزار و ۹۹۴ واحد متوقف شد. در این شرایط، رشد ۵۶ درصدی میانگین حجم معاملات نسبت به یک ماه قبل در بازار سرمایه مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده افزایش مشارکت معامله‌گران به دنبال جذابیت قیمت‌های فعلی است. در این میان اما، هنوز موج نگرانی‌ها ناشی از افت قیمت جهانی کالاها و نتایج نهایی مذاکرات هسته‌ای به وضوح مشاهده می‌شود که در این رابطه با وجود رشد حجم معاملات، بازاری کم‌نوسان را شاهد هستیم (میانگین تغییرات ۰۶/ ۰ درصدی شاخص کل بورس تهران در بهمن‌ماه). در این شرایط به نظر می‌رسد در صورتی که محرکی جدید در بازار ایجاد نشود، نوسانات آرام سناریوی پیش روی بازار سهام باشد.


بازار ارز

تثبیت دلار، چهار هفته بعد از ابلاغیهدیروز، هر دلار آمریکا با کاهش ۵ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۴۳۰ تومان معامله شد. در این شرایط، بعد از گذشت چهار هفته از ابلاغیه بانک مرکزی، میانگین تغییرات ۱/ ۰ درصدی قیمت دلار رقم خورد و به این ترتیب ثبات نسبی بازار ارز مشاهده می‌شود. در این رابطه باید به این نکته اشاره کرد که مواردی دیگر مانند برخورد قانونی با دلالان ارزی و همچنین عرضه آشکار منابع رسمی (صرافی بانک‌ها) نیز به کارآمد بودن این ابلاغیه کمک کرد. به این ترتیب، در نتیجه این عوامل خروج دلالان از بازار ارز و در پی آن کاهش سفته‌بازی‌ها در بازار کاملا مشهود است. در این میان، باید به رشد قیمت نفت در روز‌های اخیر نیز اشاره کرد که نگرانی‌ها از بخش عرضه را کاهش می‌دهد و در نتیجه ادامه ثبات در بازار ارز، کاملا قابل انتظار است.


بازار سکه

واکنش خنثی سکه به طلای جهانیروز گذشته، هر سکه طرح جدید با کاهش ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۹۳ هزار تومان معامله شد. در این شرایط، به‌رغم رشد قیمت طلای جهانی، بازار سکه این قیمت‌ها را پایدار ندانسته و واکنش سرد سکه به این موضوع مشاهده می‌شود؛ به این ترتیب، افت سکه همراه با کاهش قیمت دلار رقم خورد. در این میان، نوسانات آرام سناریوی محتمل پیش روی این بازار است. از سوی دیگر، اونس طلای جهانی در حالتی کاملا انتظاری به سر می‌برد. در این رابطه می‌توان به نشستی که در حوزه یورو در ساعات پایانی روز گذشته برگزار شد، اشاره کرد که نتایج این نشست در بازار اونس منعکس می‌شود. بنابراین، با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز، تغییرات قیمت اونس طلای جهانی می‌تواند بر روند قیمت‌های امروز سکه اثر‌گذار باشد.


بازار طلای جهانی

تقویت طلا در پی نگرانی‌های حوزه یورودیروز و تا ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۳۳ دلار معامله می‌شد. کاهش اندک شاخص دلار آمریکا و همچنین نگرانی درخصوص نشست اتحادیه اروپا و یونان مهم‌ترین عوامل این رشد محسوب می‌شدند. در این گزارش امکان پوشش نتیجه نشست مزبور وجود نداشت؛ در این میان، گرچه برخی با اشاره به هزینه بالای خروج یونان از اتحادیه اروپا برای هر دو طرف، احتمال کمی برای عدم توافق قائل هستند، اما گروهی با توجه به مخالفت نخست‌وزیر جدید یونان با سیاست‌های ریاضت اقتصادی، همچنان نگران نتیجه این نشست هستند. از سوی دیگر، بر اساس آمار کنسول جهانی طلا (WGC) تقاضای طلا در سال ۲۰۱۴، ضعیف ترین میزان از سال ۲۰۰۹ بوده است. در بازار آتی نیز کاهش موقعیت‌های بلند (انتظار افزایش قیمت) نشان از نبود نگاه افزایش قیمت‌ها در میان معامله‌گران است.


بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها با افزایش تقاضادیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۹۲ (تسه۹۲۰۱) با رشد نیم درصدی مواجه و در قیمت ۸۳ هزار و ۱۶۷ تومان معامله شدند. به این ترتیب، همان طور که اشاره شده بود با توجه به محدودیت عرضه این اوراق (عرضه تسهیلات فقط توسط بانک مسکن) انتظار می‌رود همراه با افزایش تقاضا، قیمت «تسه»ها با رشد مواجه شود. در این میان باید به این نکته توجه شود که سود واقعی وام مسکن با افزایش قیمت اوراق تا ۲۳ درصد نیز افزایش می‌یابد. در این شرایط، با توجه به انتظار رسیدن به تورم عمومی تک‌رقمی در سال‌های آینده و طولانی بودن زمان این وام‌ها (۱۲ ساله)، به نظر می‌رسد نرخ سود ۲۳ درصدی منطقی نباشد. به این ترتیب، با توجه به افزایش نرخ سود واقعی این اوراق در قیمت‌های بالاتر، ادامه رشد قیمتی برای این اوراق دور از انتظار به نظر می‌رسد.


بازار نفت

افزایش اختلاف نفت برنت و WTIدیروز و تا ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵۳ دلار معامله می‌شد. کاهش سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های بزرگ نفتی (نظیر توتال)، تشدید ناآرامی‌های ژئوپلیتیک و برخی آمار مثبت اقتصادی از مهم‌ترین عوامل تقویت قیمت‌ها محسوب می‌شوند. در این رابطه می‌توان به درگیری‌های داعش در عراق و لیبی اشاره کرد که کاهش تولیدات این کشورها در ژانویه، گواهی بر اثرگذاری این فعالیت‌های تروریستی بر تضعیف سمت عرضه نفت هستند. در این شرایط، نفت برنت و آمریکا که در ماه‌های اخیر بسیار به یکدیگر نزدیک شده بودند، اکنون اختلاف آنها به ۱۰ دلار نزدیک شده است. اعتصاب کارگران شرکت‌های پالایشگاهی آمریکا (کاهش تقاضا) و همچنین تقویت آمار اقتصادی در اروپا (رشد اقتصادی دو برابر انتظار آلمان) و خروج ژاپن از رکود اقتصادی (تقویت تقاضا) مهم ترین عوامل افزایش اختلاف قیمت به علت محدودیت صادرات نفت خام در آمریکا، محسوب می‌شوند.