یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد شاخص با اهرم پتروشیمی
در معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد 334 واحدی (معادل 51/0 درصد) مواجه شد و توانست دوباره به کانال 66 هزار واحدی برگردد. در میان نمادها با بیشترین اثر مثبت بر شاخص، شرکت‌های پتروشیمی خودنمایی می‌کردند. با تایید شورای نگهبان تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و انتقال تصمیم‌گیری درباره این موضوع به دولت منتقل و سهام این شرکت‌ها با اقبال فعالان بازار روبه‌رو شد. در این میان خبرهایی مبنی بر توقف تولید کارخانه‌های سیمان و همچنین کاهش قیمت جهانی کالاها باعث شد که با وجود رشد شاخص، ریزش قیمتی را در میان دیگر گروه ها، نظیر سیمانی‌ها، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی شاهد باشیم. علاوه بر روند قیمت جهانی کالاها، تصمیم‌های دولت در مورد شرکت‌های مختلف بورسی، مانند نحوه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و موضوع کیفی‌سازی پالایشگاه ها، می‌تواند بر روند آینده بازار تاثیرگذار باشد.


بازار ارز

دلار درجا زد
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و با قیمت 3 هزار و 460 تومان معامله شد. در این شرایط، مواردی مانند کاهش تقاضا در ماه ابتدایی سال جدید میلادی، کاهش سفته‌بازی به دلیل حمایت‌های انجام شده در بازار و همچنین انتظار برای مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین عواملی هستند که اجازه رشد قیمتی را در بازار ارز نمی‌دهند. در مقابل این عوامل کاهنده می‌توان به تضعیف عرضه (ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی کالاها) و افزایش سفته بازی دلالان ارزی، در صورت عدم حمایت مناسب از این بازار اشاره کرد. با این حال، در ساعات ابتدایی دیروز روند کاهشی قیمت دلار را شاهد بودیم، که با افزایش تقاضا دوباره روند قیمتی تغییر کرد و به قیمت پایانی خود در روز پنج‌شنبه رسید. در این شرایط، اختلاف نرخ دلار حواله‌ای و مبادله‌ای مناسب ارزیابی می‌شود که احتمال نوسانات شدید دلار را کاهش می‌دهد.


بازار سکه

جهش سکه همگام با اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افزایش قیمت 27 هزار تومانی با قیمت یک میلیون و 25 هزار تومان معامله شد. در معاملات روز گذشته با وجود ثابت ماندن قیمت دلار افزایش قیمت سکه را پس از رسیدن طلای جهانی به بالای 1280 دلار بر اونس شاهد بودیم. در واقع، نگرانی‌ها از اوضاع اقتصاد جهانی باعث رفتن سرمایه‌ها به سوی طلا به‌عنوان محلی امن برای سرمایه‌گذاری شده است. با این حال، نرخ سکه در بازار داخل به علت کمبود تقاضا بار دیگر رشد آرام‌تری را نسبت به اونس طلا به ثبت رساند و به‌رغم کاهش اندازه حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی)، این حباب همچنان باقی است. امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، سکه از قیمت دلار تبعیت خواهد کرد که تغییرات آن محدود به نظر می‌رسد.


بازار طلای جهانی

بیشترین رشد هفتگی اونس از ۲۰۱۳
طلای جهانی هفته گذشته با رشد قابل توجه 6/4 درصدی و به قیمت 1280 دلار بر اونس معامله شد (رکوردی از ماه آگوست 2013). مهم‌ترین عامل رشد قیمت طلا، اقدام بانک ملی سوئیس (SNB) مبنی بر لغو کردن سیاست تثبیت نرخ برابری فرانک در مقابل یورو بود. بنابراین، نگرانی در حوزه یورو و احتمالا تشدید سیاست‌های انبساطی و همچنین فاصله تورم گزارش شده در آمریکا از تورم هدف موجب افزایش تقاضای افراد محافظه‌کار شد. با این حال، جهش‌های قیمتی ممکن است با کاهش تقاضای فیزیکی و احتمالا اصلاح قیمتی نمودارهای تکنیکال مواجه شود. در این رابطه، دویچه بانک معتقد است رشد قیمت طلا پایدار نیست و در سه ماه دوم سال جاری افت می‌کند. این در شرایطی است که موسسه مالی HSBC، در گزارش اخیر خود پتانسیل‌های رشد بازار طلا را بیش از گذشته ارزیابی کرده است.


بازار اوراق مسکن

حبس قیمتی «تسه»ها حول ۸۰ هزار تومان
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392(تسه 9201) با افت 2/1 درصدی به قیمت 79 هزار و 615 تومان معامله شدند و به نوسانات محدود خود حول سطح 80 هزار تومان ادامه دادند. در این شرایط، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد اوراق مزبور از ابتدای دی ماه به‌طور متوسط به قیمت حدود 80 هزار تومان معامله شدند و در این مدت، میزان انحراف آنها از این میانگین، کمتر از هزار تومان بوده است. این موضوع نشان می‌دهد مطابق با‌پیش‌بینی‌ها، «تسه»ها در محدوده 80 هزار تومانی نوسانات آرامی را تجربه می‌کنند و نبود تقاضای بالا اجازه رشد قیمت‌ها را نمی‌دهد. از سوی دیگر، کاهش بیشتر قیمت اوراق مزبور نیز با مقاومت مواجه است، زیرا سود واقعی دریافت این وام‌ها در قیمت‌های حدود 80 هزار تومانی با نرخ تورم انتظاری همخوانی نسبتا مناسبی پیدا کرده است.


بازار نفت

توقفی بر افت‌های هفتگی قیمت نفت
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با 7/0 درصد رشد به قیمت 48 دلار و 70 سنت معامله شد؛ به این ترتیب، پس از هفت هفته نزول پیاپی، مسیر خود را تغییر داد و رشد قیمت موقتی را ثبت کرد. عملیات سفته‌بازی در بازار آتی با توجه به سیگنال‌های خرید تکنیکال یکی از عوامل رشد محسوب می‌شود. همچنین، بر اساس آمار موجود، تعداد دکل‌های حفاری شیل طی 6 هفته اخیر 209 مورد کاهش داشته است که بیشترین افت حداقل از سال 1987 محسوب می‌شود (شتاب کمتر رشد عرضه). از سوی دیگر، برخی رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا را به‌عنوان سیگنال افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت نفت محسوب می‌کنند که البته مازاد عرضه در بازار نفت به قدری زیاد است که این نوع تقاضا نمی‌تواند رشد پایدار قیمت نفت را سبب شود.