یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تقابل جذابیت قیمت سهام و ریزش بزرگان
دیروز، شاخص کل بورس با افت آرام 79 واحدی (معادل 11/0درصد) مواجه بود. در معاملات دیروز «کگل» با توجه به رفع گره معاملاتی در این نماد باعث افت شاخص در لحظات ابتدایی معاملات شد. از سوی دیگر، روند معاملات، وجود قیمت‌های جذاب سهام در اکثر نمادهای بورسی را تایید می‌کند که این نمادها به کمک شاخص آمدند و مقداری از افت آن را جبران کردند. انتشار گزارش تولید و فروش ایران خودرو در سایت «کدال» حاکی از بهبود عملکرد این شرکت است که آثار خود را در معاملات نماد مزبور منعکس کرد. همچنین، کاهش حمایت حقوقی‌ها در بازار نسبت به گذشته مشهود است که این موضوع را می‌توان ناشی از نبود شفافیت در صنایع مختلف بورسی دانست. در این شرایط، قیمت‌های پایین سهام می‌تواند به کمک یک عامل محرک، صعود پایدار بورس تهران را سبب شود.

بازار ارز

افزایش قیمت آرام دلار
دیروز، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 575 تومان معامله شد. در این شرایط، تقابل میان انتظار معامله‌گران (افزایش قیمت) و تلاش‌های برخی صرافی‌های بانک‌ها به منظور کنترل قیمت‌ها عاملی است که ثبات نسبی بازار ارز را رقم زده است. از سوی دیگر، آمار اخیر گمرک کشور حاوی نکات ویژه‌ای است. گرچه در کل 9ماه، میزان صادرات رشد بیشتری را نسبت به واردات داشته است، اما در مقیاس ماهانه وضعیت متفاوت است. به این ترتیب، واردات در آذرماه رشد حدود 6 درصدی را نسبت به آبان تجربه کرده، در حالی که صادرات افت 18 درصدی را در دوره مشابه به ثبت رسانده است. همچنین، صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در آذرماه بیش از 30 درصد افت را نسبت به آبان تجربه کردند که همگی بیانگر تقویت تقاضا و تضعیف عرضه ارز هستند.

بازار سکه

رشد سکه همگام با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت 997هزار تومان معامله شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، تعطیلی بازار طلای جهانی سبب شد تا قیمت سکه متناسب با رشد ملایم دلار افزایش یابد. در این شرایط، در بازار ارز همچنان نگاه افزایش قیمت وجود دارد، اما رسیدن به سطح روانی 3600 تومانی و همچنین حمایت برخی صرافی‌های بانک‌ها، تداوم این مسیر افزایشی را دشوار کرده است. با این حال، سیگنال‌های مربوط به طرف عرضه و تقاضای دلار همچنان افزایش قیمت ارز را سناریوی محتملی نشان می‌دهد. از سوی دیگر، بازار طلای جهانی همچنان وضعیت نامشخصی به علت تعطیلات پایان سال دارد و همچنان در بازار داخل نسبت به پایداری قیمت‌های فعلی (در نزدیکی 1200 دلار) تردید دارد که حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) را سبب شده است.


بازار طلای جهانی

رشد طلا در میان تعطیلات
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی رشد آرام 1/0 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 8/1195 دلار بر اونس معامله شد. این در شرایطی بود که در اواسط هفته، آمار بسیار مناسب رشد اقتصادی و نرخ بیکاری آمریکا موجب ریزش قیمت فلز زرد به محدوده 1170 دلاری نیز شده بود. به علت تعطیلات پایان سال میلادی، بازارهای جهانی در حالت نیمه‌تعطیل قرار داشتند و به‌رغم باز بودن برخی بازارها، بخش قابل توجهی از آنها بدون معامله بودند. بنابراین، سفته‌بازان به خوبی توانستند در این شرایط سودهای مناسبی را کسب کنند که البته به عقیده کارشناسان حجم پایین معاملات، تداوم این روند را زیر سوال می‌برد. از سوی دیگر، اخباری مبنی بر اعمال سیاست‌های انبساطی در چین منتشر شده است، تقویت اقتصاد این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده شمش طلا می‌تواند از قیمت فلز زرد حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

مقاومت کف ۸۰ هزار تومانی
در معاملات روز یکشنبه، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) با رشد 6/0 درصدی همراه و با قیمت 80 هزار و 290 تومان معامله شد. همان طور که پیش از این نیز اشاره شده بود قیمت 80 هزار تومان به‌عنوان کف قدرتمندی برای اوراق مزبور محسوب می‌شود. به این ترتیب اوراق تسهیلات مسکن توانست دوباره به کانال 80 هزار تومانی بازگردد و روند ماه‌های گذشته مبنی بر کف‌سازی در قیمت 80 هزار تومانی را دوباره تکرار کند. با این وجود، بازار مسکن همچنان با رکود مواجه است و با توجه به رابطه مستقیم بازار مسکن با روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن، انتظار رشد قیمت در «تسه»ها کاهش می‌یابد. با وجود کاهش تقاضا در این بازار به نظر می‌رسد که اوراق روند معاملات هفته‌های گذشته خود را ادامه دهند و در کانال 80 هزار تومانی معامله شوند.


بازار نفت

افت نفت در آخرین هفته کامل ۲۰۱۴
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با کاهش 2/4 درصدی قیمت همراه شد و به این ترتیب، آخرین هفته کامل سال 2014 را با قیمت 73/54 دلار بر بشکه به پایان رساند. قیمت نفت در سال 2014 بیش از 40 درصد افت را تجربه کرده است که مهم‌ترین علت آن مازاد عرضه در این بازار عنوان می‌شود. رشد تقاضای نفت در این مدت، در کمترین مقدار خود از سال 2009 قرار داشته است (ضعف تقاضا). از سوی دیگر، در سمت عرضه، سطح تولیدات آمریکا از سال 1980 بی‌سابقه بوده است که جایگاه اوپک را نیز به‌عنوان کنترل‌کننده قیمت‌ها تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط، اوپک نیز برخلاف انتظارات به منظور حفظ سهم بازار، تولیدات خود را کاهش نداد. همه این عوامل وضعیت خرسی (انتظار افت قیمت) در بازار نفت را تشدید کرده‌اند.