یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم افت و خیزهای آرام شاخص کل
طی معاملات روز یکشنبه، شاخص کل با رشد آرام 20 واحدی (معادل 03/0 درصدی) مواجه شد و در کانال 71 هزار و 792 واحد ایستاد. روند فرسایشی شاخص کل در کانال 71 هزار واحدی در حالی ادامه می‌یابد که حجم و ارزش معاملات نیز در کمترین مقادیر خود قرار دارند. در این شرایط، دور جدید مذاکرات هسته‌ای از امروز با دیدار وزیر امور خارجه کشور و همتای آمریکایی وی آغاز می‌شود. این در حالی است که کاهش قابل توجه قیمت نفت، احتمال به مشکل خوردن بودجه کشور و حتی افت قیمت محصولات پتروشیمی را تشدید کرده است. این مساله وابستگی بیشتر اوضاع اقتصادی کشور به مذاکرات هسته‌ای را نشان می‌دهد که در این صورت می‌توان با افزایش میزان فروش، کاهش قیمت‌ها را جبران کرد. بنابراین، حالت انتظاری بازار سهام کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.



بازار ارز

دلار درجا زد
در معاملات یکشنبه، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت 3 هزار و 250 تومان معامله شد. همان‌طور که اشاره شده بود با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای، میزان نوسانات قیمت دلار به حداقل خواهد رسید. با این حال، مذاکرات در وین از امروز آغاز می‌شود که با توجه به حساسیت بالای این مرحله، سیگنال‌های دریافتی از سخنان دیپلمات‌ها می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر قیمت ارز داشته باشد. از سوی دیگر، افت قیمت نفت برخی نگرانی‌ها را درخصوص کاهش میزان عرضه دلار ایجاد کرده است که اگر این امر با تداوم کاهش صادرات میعانات گازی همراه شود بدون شک اثرگذاری خود را بر بازار ارز خواهد داشت. بنابراین، احتمالا قیمت ارز نسبت به نتیجه مذاکرات سریع‌ترین واکنش را نشان دهد. همچنین در این هفته کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران-اروپا نیز برقرار می‌شود که آثار آن نیز در بازار ارز منعکس می‌شود.



بازار سکه

سکه آماده رشد قیمت؟
یکشنبه، هر سکه طرح جدید افت اندکی را تجربه کرد و به قیمت 940 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که بازار طلای جهانی تعطیل بود و قیمت سکه همگام با دلار تغییرات زیادی را تجربه نکرد. با این حال، روز گذشته پیرو بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت اونس طلا افزایش یافت که اثر این موضوع را احتمالا در قیمت سکه خواهیم دید. مذاکرات هسته‌ای که در وین آغاز می‌شود احتمال کمی دارد که اثر خود را امروز بر قیمت دلار منعکس کند، بنابراین، احتمال افزایش قیمت سکه بیشتر است. اما برای روزهای آتی مذاکرات هسته‌ای که اثرگذاری مناسبی بر قیمت ارز خواهد داشت می‌تواند موجب تغییر قیمت سکه نیز شود. برای طلای جهانی نیز پیرو برخی نگرانی‌ها درخصوص درگیری‌های داعش در سوریه و عراق و همچنین اصلاح قیمتی در بازارهای رقیب روند افزایش محتمل‌تر است.



بازار طلای جهانی

جبران زیان در بازار طلا
دیروز، هر اونس طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1228 دلار معامله می‌شد. این در شرایطی است که به قیمت‌هایی نزدیک 1240 دلار نیز رسیده بود که بیشترین قیمت طی چهار هفته گذشته محسوب می‌شود. بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا پس از ثبت رکوردهای بی‌سابقه، از اواخر هفته گذشته مسیر نزولی در پیش گرفتند. این مساله، در کنار فشار بر فدرال رزرو مبنی بر به تعویق انداختن افزایش نرخ بهره، باعث شده است که قیمت طلا افزایش یابد. در این شرایط، درگیری‌های داعش در سوریه و عراق سبب شده است که دولت ترکیه نیز وارد عمل شود که تقاضا از سوی معامله‌گران محافظه کار را نیز افزایش داد. همچنین، آغاز فصل جشن‌ها در هند تقاضای فیزیکی شمش طلا را افزایش می‌دهد که همگی رشد قیمت این فلز زرد را تقویت می‌کنند.



بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها به سمت ۱۰۰ هزار تومانیکشنبه، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با رشد ۶/۲ درصدی به قیمت ۹۷ هزار و ۱۳۸ تومان معامله شدند. به این ترتیب، این اوراق پس از عبور از سقف ۹۵ هزار تومانی به سمت ۱۰۰هزار تومان حرکت کردند. عدم افت قیمت «تسه»ها به علت مازاد تقاضا است که به رغم پیشنهادهایی که فرابورس در این زمینه ارائه کرده است، بانک مسکن موفقیت زیادی در ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای این اوراق نداشته است. امیر هامونی، مدیر‌عامل فرابورس در این رابطه می‌گوید: عرضه اوراق از شهریورماه افزایش یافته است و از ۷۷۰ هزار برگه در مرداد به ۸۲۰ هزار ورقه رسیده است. وی می‌افزاید: خود بانک مسکن به تنهایی نمی‌تواند روی قیمت تاثیرگذار باشد؛ بلکه عده‌ای از مردم با سپرده‌گذاری در بانک مسکن، امتیاز اوراق را دریافت کرده و با فروش در قیمت‌های بالا، کسب سود می‌کنند.



بازار نفت

سقوط آزاد قیمت نفت
دیروز، در لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/84 دلار معامله می‌شد. قیمت نفت که در اواخر خرداد ماه به بیشترین مقادیر سال جاری (حدود 108 دلار) رسیده بود، اکنون بیش از 21 درصد افت را تجربه کرده است. عدم رشد متوازن عرضه و تقاضا در این بازار مهم‌ترین عامل کاهش قیمت نفت است؛ به‌طوری که افزایش تولیدات آمریکا، روسیه و کشورهای عضو اوپک رکوردهای قبلی را جابه‌جا‌ کرده است، اما آمار نامناسب اقتصادی، عدم رشد قابل توجه تقاضای نفت را نشان می‌دهد. در این شرایط، برخی نگرانی‌ها درخصوص کاهش عرضه از سمت کشورهای عضو اوپک، قیمت نفت را بالا نگه داشته بود که پس از بی‌تاثیر خواندن این عمل توسط علی‌العمر، وزیر نفت کویت، این نگرانی‌ها نیز کاهش یافت.