یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بورس در خواب پاییزی
در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل رشد اندک 30 واحدی (معادل 04/0 درصد) را تجربه کرد و در رقم 71 هزار و 670 واحد ایستاد. گرچه معاملات بلوکی و سهام حق تقدم سبب افزایش حجم معاملات شده، اما حذف این نوع معاملات نشان می‌دهد همچنان رکود در بازار سهام وجود دارد. البته قرار گرفتن شنبه بین دو روز تعطیل یکی دیگر از عوامل کاهش حجم و ارزش معاملات به شمار می‌آید. در این شرایط، انتظار سهامداران درخصوص مذاکرات هسته‌ای و گزارش‌های 6 ماهه، حرکت ملایم شاخص کل را سبب شده است. گرچه قیمت‌ها در سطوح نسبتا پایینی قرار گرفته است، اما ریسک‌گریزی (هنگامی که دو گزینه سرمایه‌گذاری وجود دارد، آنکه ریسک کمتری دارد مورد اقبال است) تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار را کاهش می‌دهد. بنابراین، روند کم‌نوسان شاخص کل محتمل‌ترین سناریوی پیش رو خواهد بود.


بازار ارز

آرامش نسبی دلار در کانال جدید
شنبه، هر دلار آمریکا رشد اندک 5 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 245 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 6/7 درصد رسید. دلار که از اواخر شهریورماه وارد کانال جدید 3300-3200 تومانی شده است، اکنون وضعیت نسبتا آرامی را سپری می‌کند. مهم‌ترین علت این امر، انتظار برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای در اروپا است که به گفته دیپلمات‌های کشور تا یک هفته دیگر آغاز خواهد شد. این روند طی یک سال اخیر عموما تکرار شده است که با شروع دور جدیدی از مذاکرات، نوسانات قیمتی افزایش یافته و عموما کانال جدیدی برای قیمت دلار ایجاد شده است؛ اما در فاصله میان پایان یک دوره و آغاز دور جدید، نوسانات به حداقل خود رسیده است. بنابراین، روند ملایم قیمت دلار در محدوده کنونی محتمل‌تر است.


بازار سکه

حباب مثبت سکه بزرگ‌تر شد
شنبه، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی (3/0 درصدی) مواجه و به قیمت 930 هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که دلار تنها 5 تومان افزایش (15/0 درصد) قیمت را تجربه کرده بود، اما طلای جهانی بیش از 20 دلار (حدود 2 درصد) نسبت به پنج‌شنبه کاهش قیمت یافته بود. با این حال، مطابق با پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد» سکه در ایام دو عید بزرگ قربان و غدیر در مقابل افت قیمت مقاومت می‌کند و قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده‌اند. به این ترتیب، مشاهده می‌شود حباب قیمتی در بازار سکه افزایش یافته است و اکنون حدود 15 هزار تومان است (قیمت بازاری سکه 15 هزار تومان گران‌تر از ارزش ذاتی سکه طلا است). با این حال، در صورت ثبات شرایط فعلی، حباب قیمت سکه نیز در آینده پایدار نخواهد بود.


بازار طلای جهانی

طلا در کمترین قیمت سال ۲۰۱۴
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با افت قابل توجه 4/2 درصدی کف حمایتی 1200 دلاری را شکست و به قیمت 7/1190 دلار بر هر اونس معامله شد. به این ترتیب، این فلز زرد به کمترین قیمت خود در سال 2014 رسید و نسبت به دوران اوج خود حدود 200 دلار (بیش از 14 درصد) افت کرد. در این شرایط، آمار اشتغال‌زایی آمریکا در ماه سپتامبر بیشتر از حد انتظار بود که به شدت پایان دوران احیای اقتصادی در آمریکا را تقویت کرد (عامل کاهش قیمت). با این حال، کاهش قابل توجه قیمت‌ها احتمال افزایش تقاضای فیزیکی را در فصل جشن‌ها و عروسی‌ها در هند و چین تقویت می‌کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، 7 نفر (از 26 کارشناس) روند افزایشی و 16 نفر روند نزولی را برای قیمت طلا در این هفته پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

آرامش قیمت «تسه»ها
در نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 8/0 درصدی به قیمت 93 هزار و 90 تومان معامله شدند. به این ترتیب، مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی این اوراق در قیمت‌های کنونی آرام گرفته‌اند و بین 95-90 هزار تومان معامله می‌شوند. محدودیت‌های معاملاتی از یکسو و تاریخ انقضای این اوراق از طرف دیگر، انجام سفته بازی در این اوراق را به حداقل رسانده است. در این رابطه علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی به عدم بازپرداخت زیان اوراق ابطال شده اشاره کرده است. به این ترتیب، اوراق مزبور دارای تاریخ انقضای یکسانی نیستند و بانک مسکن زمان سررسید آنها را اعلام کرده است. در این شرایط اوراق با سررسید سال 90، مهلت 3 ساله و سال 91، مهلت 5/2 ساله دارند که ابهامات مربوط به ابطال سریع‌تر اوراق مربوط به سال 91 را نسبت به 90 توجیه می‌کند.


بازار نفت

نفت آمریکا کمتر از ۹۰ دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 4 درصدی مواجه و به قیمت 7/89 دلار معامله شد. به این ترتیب، نفت WTI برای نخستین بار طی یک سال و نیم گذشته به کمتر از 90 دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز با رسیدن به قیمت 3/92 دلار بر بشکه، بیشترین افت هفتگی را در 19 ماه گذشته به ثبت رساند. افزایش تولیدات اوپک (بیشترین مقدار در یک سال اخیر) در ماه سپتامبر و همچنین کاهش قیمت فروش نفت توسط عربستان، عوامل اصلی افت قابل توجه قیمت نفت محسوب می‌شوند. در این شرایط، رشد شاخص دلار آمریکا نیز بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند، اما کارشناسان کف 85 دلاری را برای نفت خام آمریکا مناسب ارزیابی می‌کنند و معتقدند در قیمت‌های کمتر، رشد بی‌وقفه تقاضا بار دیگر قیمت‌ها را بالا می‌کشد.