یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند؛ همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

سه روز مثبت در هفته منفی
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل برای سومین روز متوالی مثبت شد و در رقم 71 هزار و 444 واحد ایستاد. این در حالی بود که در مقیاس هفتگی، برای هفتمین هفته متوالی با زیان 7/0 درصدی همراه شد (زیان 7/4 درصدی در کل این مدت). به نظر می‌رسد فشار عرضه‌ها به علت رسیدن به پایان سال مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها (پایان شهریور) اندکی کاهش یافته است و با توجه به قرار گرفتن قیمت‌ها در سطوح مناسب فعلی، سهامداران در انتظار محرکی برای ورود به بازار سهام هستند. در این شرایط، مذاکرات هسته‌ای که به‌صورت جدی در نیویورک آغاز شده است، حالت انتظاری بازیگران این بازار را تشدید کرده است. همچنین، امیدواری‌هایی درخصوص گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی وجود دارد که در کنار احتمال توافق هسته‌ای می‌تواند رونق بازار سرمایه را سبب شود.



بازار ارز

دوربرگردان فصلی دلار
در پایان هفته گذشته، هر دلار آمریکا با ثبت رشد هفتگی 8/0 درصدی همراه و به قیمت 3 هزار و 215 تومان معامله شد. گرچه قیمت دلار در انتهای دو فصل بهار و تابستان تقریبا یکسان هستند، اما بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت دلار در فصل بهار حدود 3200 تومان بوده، حال آنکه متوسط آن در تابستان حدود 3145 تومان است. در واقع، در اواخر فصل بهار مسیر دلار کاهشی بود، اما طی روزهای اخیر دلار روند افزایشی را طی می‌کند و به‌طور اتفاقی پایان فصل‌ها مشابه هم شده‌اند. در این شرایط، لغو تحریم بانک مرکزی ایران توسط دادگاه اتحادیه اروپا، گرچه هنوز قطعی نشده است و جای بازبینی دارد، اما می‌تواند سیگنالی مبنی بر تقویت سمت عرضه دلار و در نتیجه احتمال کاهش قیمت آن باشد.


بازار سکه

افت سکه؛ غلبه اونس طلا بر دلار
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با ثبت زیان 8/0درصدی در مقیاس هفتگی مواجه و به قیمت 931 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که دلار هفته گذشته را با رشد قیمت پشت سر گذاشت؛ اما افت قابل توجه قیمت طلای جهانی سبب کاهش قیمت سکه در بازار داخل شد. در شرایط کنونی احتمال جهش قیمت دلار با توجه به رو به اتمام بودن فصل تابستان (کاهش تقاضای ارزهای مسافرتی) و نزدیک شدن سررسید پرداخت ارزهای نفتی بلوکه‌شده در مهرماه کاهش یافته است. اما در رابطه با طلای جهانی وضعیت متفاوت است؛ در واقع، رشد شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام خارجی باعث کاهش جذابیت بازار طلای جهانی شده است. با این حال، تعطیلی بازار طلای جهانی در روز جاری موجب می‌شود تا قیمت سکه همراه با دلار تغییر کند.


بازار طلای جهانی

ریزش‌های متوالی اونس طلا
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلای جهانی روند نزولی خود را ادامه داد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1222 دلار بر هر اونس معامله می‌شد. نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) در هفته گذشته مهم‌ترین رویداد بازار طلا محسوب می‌شد. طی این نشست عنوان شد که قرار نیست نرخ بهره را تا مدت قابل‌توجهی افزایش دهند و این امر به وضعیت اشتغال بستگی دارد. این در حالی بود که سیاست‌های کاهش تسهیل کمی همچنان ادامه یافت. بنابراین، گرچه به‌طور مستقیم سخنی درخصوص اتمام احیای اقتصادی آمریکا ارائه نشد، اما واکنش معامله‌گران، به همراه برخی آمار مناسب از کاهش نرخ بیکاری سبب شد تا قیمت طلا افت کند. در این شرایط، رشد بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا فشار زیادی بر قیمت کالاها از‌جمله طلا وارد کرده است.



بازار اوراق مسکن

آرامش «تسه»ها در مرز ۱۰۰ هزار تومان
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 4/3 درصدی مواجه و به قیمت 99 هزار و 186تومان معامله شدند. گرچه طی روزهای اخیر، قیمت «تسه»ها در برخی سررسیدها به بالاتر از 100 هزار تومان نیز رسیده بود، در پایان هفته قیمت‌ها تعدیل شد و میانگین آنها در سطح 98 هزار و 344 تومان قرار گرفت. به عبارت دقیق‌تر، اوراق با قیمت‌هایی کمتر و بیشتر از 100 هزار تومان به ترتیب با افزایش و کاهش مواجه شدند. با این حال، با توجه به روند کاهشی نرخ تورم (احتمال تک نرخی شدن آن در سال 95)، پرداخت سود 23 درصدی (با فرض قیمت 100 هزار تومانی) به مدت 12 سال، مقرون به‌صرفه نخواهد بود و با توجه به دوره بازپرداخت بلندمدت تسهیلات مسکن، نباید این نرخ سود با بهره سایر تسهیلات بانکی مقایسه شود.


بازار نفت

نوسانات قیمتی در بازار نفت
طی روزهای اخیر، نفت خام آمریکا نوساناتی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش، به قیمت 4/92 دلار بر بشکه معامله شد. روز چهارشنبه، اظهارات البدری، دبیر‌کل اوپک، مبنی بر کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک در سال 2015 سبب شد تا قیمت نفت افزایش یابد (هراس از کاهش عرضه). از سوی دیگر، در نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) گرچه افزایش نرخ بهره به آینده موکول شد، اما سیگنال‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه تسهیل کمی (QE) با سرعت بیشتری کاهش یابد. این امر منجر به واکنش سرمایه‌گذاران شد که افت قیمت نفت و در مقابل رشد شاخص دلار آمریکا را در پی داشت. همچنین، بر‌خلاف برآورد کارشناسان بلومبرگ، به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) موجودی نفت آمریکا 67/3 میلیون بشکه طی هفته گذشته افزایش یافته است (عامل کاهش قیمت).