یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

فشار عرضه‌ها بر بورس
دیروز، شاخص کل بورس با افت ملایم 99 واحدی (معادل 6/0 درصد) مواجه شد. حجم و ارزش معاملات نیز همچنان در مقادیر بسیار پایینی قرار دارند. دیپلمات‌های کشور روز سه‌شنبه به نیویورک می‌روند و قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته‌ای کشور با همتایان غربی به مذاکره بپردازند. بر این اساس، حالت انتظاری به وجود آمده سبب فعالیت اندک سهامداران شده است. از سوی دیگر، با نزدیک شدن به پایان سال مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها، فشار عرضه در بازار سهام افزایش یافته است. در واقع، این شرکت‌ها به منظور تسویه حساب و افزایش نقدینگی، مجبور به فروش بخشی از سهام خود هستند که این روند به طور تاریخی انجام می‌شده است. با این حال، پایین بودن قیمت سهام اجازه نمی‌دهد شاخص کل ریزش‌های شدیدی را تجربه کند.



بازار ارز

تداوم نوسان دلار در محدوده جدید
دیروز، هر دلار آمریکا با 10 تومان کاهش، به قیمت 3 هزار و 185 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 6/5 درصد کاهش یافت. با توجه به آنکه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در نیویورک در پایان هفته آغاز می‌شود، در این روزها احتمال نوسان شدید قیمت دلار کاهش یافته است. بنابراین، دلار که به علت برخی نگرانی‌ها در خصوص این مذاکرات ، کاهش صادرات میعانات گازی در مرداد ماه و نیز تقاضای ارزی زائران حج به بالای 3150 تومان حرکت کرد و اکنون نیز در همین محدوده نوسان می‌کند. با این حال، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، عبور قیمت دلار از سقف 3200 تومان را با مقاومت جدی مواجه کرده است. در این شرایط، انتظار می‌رود سیگنال‌های دریافتی از مذاکرات هسته‌ای بتواند محدوده نوسان جدید دلار (3200-3150 تومان) را تغییر دهد.



بازار سکه

کمترین قیمت سکه در ۷ ماه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی به قیمت 925 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، با رسیدن به کمترین قیمت خود طی 7 ماه اخیر، از ابتدای سال زیان 9/2 درصدی را به ثبت رساند. در شرایطی که بازار طلای جهانی تعطیل بود، کاهش قیمت دلار سبب افت قیمت مجدد سکه در بازار داخلی شد. مشاهده می‌شود با عبور از کف حمایتی 940 هزار تومانی، افت قیمت سکه سهولت بیشتری یافته است که با شکست این کف، افت قیمت از منظر تکنیکال نیز قابل توجیه است. برای دلار همچنان محدوده 3200-3150 تومان پیش‌بینی می‌شود که از این منظر احتمال افزایش یا کاهش شدید قیمت سکه وجود ندارد. از سوی دیگر، در بازار طلای جهانی، بیشتر کارشناسان روند نزولی را پیش‌بینی کرده‌اند که می‌تواند اثر خود را بر بازار سکه به سرعت منعکس کند.



بازار طلای جهانی

تداوم نزول اونس در هفته جاری
در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی با ثبت زیان 2/3 درصدی به قیمت 1228 دلار بر هر اونس معامله شد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، 5 نفر (از 24 کارشناس) روند صعودی و 18 نفر مسیر نزولی را برای این هفته طلای جهانی پیش‌بینی کرده‌اند. آمار امیدوارکننده از اقتصاد آمریکا، معامله‌گران را در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) در پایان این هفته گذاشته است. بنابراین، احتمال افزایش نرخ بهره تقویت شده است که در صورت تحقق، سقوط طلا را در پی خواهد داشت. همچنین، میزان تقاضای فیزیکی از سوی هند و چین پایین است که علت آن کافی بودن ذخایر طلای آنها از سال گذشته است. با این حال، به نظر می‌رسد عوامل ژئوپلیتیک تنها دلایلی خواهند بود که بتوانند قیمت طلا را کنترل کنند، گرچه واکنش بازار به این عوامل خنثی شده است.



بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در بیشترین قیمت
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 5/2 درصدی مواجه و به قیمت 98 هزار و 790 تومان معامله شدند که از ابتدای عرضه آنها بیشترین قیمت محسوب می‌شود. به این ترتیب، اوراق مزبور برخلاف سایر بازارها روند صعودی خود را ادامه دادند و بازدهی آنها از ابتدای سال به 5/56 درصد رسید. به نظر می‌رسد سیل عظیم تقاضا همچنان در این بازار وجود دارد و میزان عرضه تسهیلات توسط بانک مسکن جوابگوی آن نیست. این امر کاملا با رشد بیش از 40 درصدی میزان تسهیلات ارائه‌شده توسط بانک مسکن طی پنج ماه ابتدایی سال 93 نسبت به سال گذشته، تطابق دارد. به عبارت دقیق‌تر، محدودیت‌های موجود در این بازار، احتمال سفته‌بازی در این اوراق را به حداقل رسانده است و این افزایش قیمت‌ها، فقط ناشی از مازاد تقاضا است.



بازار نفت

حرکت خلاف جهت عرضه و تقاضای نفت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با افت 1/1 درصدی به قیمت 3/92 دلار بر هر بشکه معامله شد. علائم مربوط به کاهش تقاضا و افزایش عرضه مهم‌ترین عامل کاهش قیمت نفت محسوب می‌شود. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، میزان صادرات عربستان به چین و اروپا کاهش قابل توجهی یافته است (کاهش تقاضا). این در شرایطی است که در میان کشورهای عضو اوپک، لیبی با افزایش تولید مواجه بوده است و همچنین افزایش سهم صادرات ایران به دنبال رفع تحریم‌ها، عامل دیگری است که می‌تواند طرف عرضه نفت را تقویت کند. از سوی دیگر، رشد شاخص دلار آمریکا سبب شده است تا افراد با انگیزه سرمایه‌گذاری از بازار نفت خارج شوند. با این حال، برخی کارشناسان این افت قیمتی را بیش از حد دانسته و معتقدند قیمت‌ها اندکی به سمت بالا تعدیل می‌شود.