یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

یک روز منفی دیگر برای شاخص کل
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس با افت ملایم 30 واحدی (معادل 04/0 درصدی) مواجه شد و در کانال 73 هزار واحدی باقی ماند. به این ترتیب، زیان آن از ابتدای سال به 7 درصد رسید. این در حالی است که حجم معاملات به کمک معاملات بلوکی افزایش یافته است. کاهش نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط بازار باعث شده است تا برخی سهام جذابیت برای خرید داشته باشند؛ با این حال، هنوز اطمینان کافی درخصوص رشد اقتصادی صنایع وجود ندارد. بر این اساس، در شرایط کنونی، نقدینگی‌های خارج شده از بورس، تمایل زیادی به برگشت ندارند. این امر منجر به افت ملایم شاخص کل بورس نیز شده است. بنابراین، تا زمانی که محرکی جدی در بازار سهام ایجاد نشود، روند کم‌نوسان شاخص کل بورس محتمل‌تر است.



بازار ارز

نوسانات ملایم دلار
روز گذشته، هر دلار آمریکا افت 10 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3120 تومان معامله شد. به این ترتیب، با نزدیک شدن به کف حمایتی قدرتمند 3100 تومانی، بازدهی دلار از ابتدای سال به 5/3 درصد کاهش یافت. در این شرایط، گرچه بازار ارز نسبت به شایعات حساس شده و تغییراتی را تجربه می‌کند، اما ثبات در عوامل واقعی اثرگذار بر این بازار، اجازه نوسانات شدید قیمت‌ها را نمی‌دهد. در واقع، عرضه و تقاضای روزانه در بازار دلار، تعیین‌کننده اصلی قیمت‌ها است؛ بنابراین، ثبات نسبی قیمت دلار نشان می‌دهد طرف عرضه و تقاضا در بازار ارز کاملا متعادل هستند و بانک مرکزی نیز که اکنون شرایط را برای تک‌نرخی کردن ارز مناسب نمی‌داند، دخالتی در معاملات انجام نمی‌دهد. برآیند این عوامل منجر می‌شود قیمت دلار همچنان روند کم‌نوسان خود را ادامه دهد.



بازار سکه

افت سکه همگام با دلار
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی مواجه و به قیمت 939 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، زیان آن از ابتدای سال به 5/1 درصد رسید. همان‌طور که اشاره شده بود، تاخیر در معاملات بازار طلای جهانی منجر شد تا سکه بیشتر از تغییرات قیمت دلار متاثر شود. بنابراین، افت 10 تومانی قیمت دلار منجر به افت قیمت سکه شد. در ادامه نیز انتظار نمی‌رود بازار سکه تغییرات شدیدی را تجربه کند. به عبارت دقیق‌تر، دلار روند کم‌نوسان خود را به‌عنوان محتمل‌ترین سناریو ادامه خواهد داد که از این منظر نمی‌تواند اثر ناگهانی روی سکه داشته باشد. همچنین، در بازار طلای جهانی جدال میان بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و عوامل ژئوپلیتیک اجازه نوسانات شدید را نمی‌دهد. بنابراین، سناریوی تغییرات ملایم سکه بسیار محتمل است.



بازار طلای جهانی

اونس همچنان در سردرگمی
روز گذشته، طلای جهانی نوسانات قیمتی اندکی را تجربه کرد و لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1278 دلار معامله می‌شد. این در حالی بود که بهبود نسبی آمار اقتصادی آمریکا منجر شده بود تا برخی امیدواری‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره ایجاد شود. گرچه تحقق این امر، منجر به کاهش شدید قیمت طلا می‌شود، اما با توجه به ابهام نسبی در سخنان یلن، رئیس فدرال رزرو، درخصوص زمان کاهش نرخ بهره، بار دیگر معامله‌گران را دچار سردرگمی کرد. از سوی دیگر، درگیری‌های منطقه‌ای اجازه افت قیمت طلا را نمی‌دهد. در این شرایط، بازار در انتظار سیگنال‌های اقتصادی دیگر است؛ بنابراین، در حالی که آمار جدیدی مخابره نمی‌شود (مشابه روز گذشته) انتظار می‌رود رقابت بازارها، تعیین‌کننده مسیر قیمتی باشد. به‌عنوان مثال، افت نسبی قیمت طلا طی روز گذشته ناشی از افزایش شاخص دلار آمریکا بود.




بازار اوراق مسکن

دومین روز منفی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت قابل توجه 3 درصدی به قیمت 91 هزار و 592 تومان معامله شدند. شاید تاکید مجدد مسوولان درخصوص عدم افزایش سقف وام تسهیلات یکی از عوامل کاهش باشد. بر خلاف نظر برخی افراد مبنی بر سفته‌بازی در این بازار، کارشناسان نظر متفاوتی دارند. در این میان، علیرضا توکلی می‌گوید: بانک مسکن در هر ماه، 400 میلیارد تومان اوراق عرضه می‌کند، حال آنکه تقاضا 600 میلیارد تومان است. همچنین، ابراهیم عنایت معتقد است 76 درصد این اوراق صرف خرید مسکن شده است. به‌عنوان مثال، برخی انبوه‌سازان، هنگام واگذاری واحدها، اوراق تسهیلات مسکن را به خریدار می‌فروشند؛ یا برخی شرکت‌ها وجود دارند که با ارائه این اوراق به کارکنان خود، به آنها جهت خرید مسکن کمک می‌کنند. بر این اساس، مازاد تقاضا منجر به رشد قیمت‌ها است و سفته‌بازی به چشم نمی‌خورد.




بازار نفت

ثبات WTI؛ افت برنت
در نخستین روز معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا تقریبا بدون تغییر باقی ماند و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 8/93 دلار بر هر بشکه معامله شد. اثرگذاری عوامل ژئوپلیتیک بر عرضه و تقاضای این نفت و تعادل نسبی عرضه و تقاضا، منجر به ثبات نسبی آن شده است. این در حالی است که نگرانی‌ها درخصوص درگیری‌های خاورمیانه کاهش یافته و از این منظر اثری روی عرضه نفت نداشته است. این امر در کنار ضعف تقاضا منجر به افت قیمت نفت برنت شده است. در این میان می‌توان به رشد تولید نفت لیبی به 656 هزار بشکه در روز اشاره کرد. همچنین، خریدها در بازار آتی نفت نیز کاهش یافته است که یکی از دلایل آن، رشد شاخص دلار آمریکا و جذابیت این بازار عنوان می‌شود.