یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رفتار متعادل سهامداران بورسی
طی معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد اندک 8 واحدی (معادل 01/0 درصد) در یک قدمی سقف 75 هزار واحدی درجا زد. به عقیده تکنیکالیست‌ها، عبور شاخص کل از سقف مقاومتی
۷۵ هزار واحدی می‌تواند رسیدن به قله ۷۹ هزار واحدی را نیز برای آن میسر کند. در این شرایط، توجه به حجم معاملات که مقادیر معقولی دارد نشان از پویایی بازار سهام است. در واقع، تغییرات اندک شاخص کل نشان می‌دهد که همه صنایع و نمادها در یک مسیر حرکت نمی‌کنند. این امر گواهی بر روی آوردن سهامداران به نگاه تحلیلی و خودداری از صف نشینی است. روز گذشته، اخباری خوشایند در خصوص تسری کیفی‌سنجی محصولات گروه پالایشگاهی از سال ۹۲ به ۹۳ منتشر شد که می‌تواند آثار مثبتی را برای این گروه بزرگ بازار سرمایه که ابهامات آن فرسایشی شده بود، داشته باشد.




بازار ارز

دلار درجا زد
در دومین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا بدون تغییر باقی ماند و توانست بازدهی 3/4 درصدی خود را از ابتدای سال حفظ کند. ثبات در شرایط کلان اقتصادی کشور و انتظار معامله گران برای شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای از جمله مهمترین عوامل عدم تغییر قیمت دلار به شمار می‌آیند. همان‌طور که اشاره شده بود، افزایش تقاضای ارزهای مسافرتی با توجه به کافی بودن منابع ارزی در بازار نتوانست شوک قیمتی به دلار اعمال کند. در این شرایط، پرداخت قسط‌های جدید ارز صادرات نفتی که در مجموع 8/2 میلیارد دلار است گرچه می‌تواند اثر روانی روی کاهش قیمت دلار داشته باشد، اما باید توجه شود که در وضعیت فعلی و متعادل بازار، بانک مرکزی تمایلی به دخالت ندارد و عرضه و تقاضای واقعی معامله گران، تعیین‌کننده قیمت خواهد بود. بر این اساس، همچنان پیش‌بینی برای بازار دلار روندی متعادل است.



بازار سکه

سکه در استراحت
دیروز، مطابق با پیش بینی‌ها سکه بدون تغییر باقی ماند و بازدهی ناچیز 1/0 درصدی خود را از ابتدای سال حفظ کرد. تعطیلی بازار طلای جهانی و عدم تغییر قیمت دلار منجر به ثبات قیمت سکه شد. در این میان، طلای جهانی هفته دشواری را با توجه به ارائه‌ آمار اقتصادی آمریکا و مشخص نبودن عوامل ژئوپلیتیک در پیش دارد که آثار خود را بر قیمت سکه اعمال خواهد کرد. از سوی دیگر، دلار همچنان مسیر باثبات خود را ادامه خواهد داد که نمی‌تواند روی قیمت سکه اثرگذاری چندانی داشته باشد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود با توجه به تاخیر شروع معاملات بازارهای جهانی طلا نسبت به بازار داخل و روند متعادل قیمت دلار، سکه نیز روند کم‌نوسانی را در روز جاری تجربه کند.



بازار طلای جهانی

غافلگیری اونس در ساعات پایانی
در آخرین روز معاملات هفتگی، طلای جهانی با قیمت 3/1308 دلار برای هر اونس معامله شد. روز جمعه طلا در حالی به زیر 1290 دلار نیز سقوط کرده بود که در ساعات پایانی معاملات (بامداد شنبه به وقت تهران) جهش‌های قیمتی را تجربه کرد. برخی کارشناسان تشدید عوامل ژئوپلیتیک به‌ویژه درگیری میان غرب-روسیه را علت این افزایش قیمت می‌دانند. عامل دیگر، افت شدید شاخص‌های بازار سهام اروپا و آمریکا در ساعات پایانی معاملات هفتگی به علت عدم پوشش‌دهی سود پیش‌بینی‌شده برخی شرکت‌های بزرگ بورسی بود که منجر‌به رشد بازار طلا به‌عنوان رقیب شد. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 14 نفر (از 22 کارشناس) روند کاهشی را برای قیمت طلا پیش‌بینی کردند. با این حال، در هفته پیش رو ترافیکی از گزارش‌های مهم اقتصادی آمریکا وجود دارد که هر کدام ممکن است مسیر حرکت اونس را تغییر دهند.



بازار اوراق مسکن

تمهیدات بازدارنده رشد بی رویه «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با قیمت 95 هزار و 164 تومان معامله شدند. در این شرایط، عمده کارشناسان این روند افزایشی را غیرمعقول می‌دانند. در این میان، دو پیشنهاد وجود داشت که یکی بر افزایش عرضه اوراق تاکید و دیگری محدودیت‌های بیشتر برای خریداران را پیشنهاد می‌کرد. در این رابطه، مدیرعامل فرابورس افزایش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن را واقعی دانسته و اظهار کرده است: وام‌هایی که قرار است تا سقف 60 یا 80 میلیون در بخش مسکن ارائه‌ شود هیچ ربطی به اوراق تسهیلات مسکن ندارد و قرار نیست سقف تسهیلات مسکن از 45 میلیون تومان بیشتر شود. وی همچنین از راه‌اندازی صندوقی با درآمد ثابت سخن گفته است که می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بانک مسکن منابع این بانک را بالا برده و با افزایش عرضه، قیمت «تسه»ها کنترل شود.



بازار نفت

مقاومت نفت در مقابل ریزش
هر بشکه نفت خام آمریکا با یک درصد افت هفتگی و با قیمت 1/102 دلار معامله شد. تشدید ناآرامی‌ها در اوکراین منجر‌به اختلاف روسیه و غرب شده است که این امر مهم‌ترین‌ دلیل مقاومت WTI در برابر ریزش و افزایش قیمت نفت برنت طی هفته گذشته بود. به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا عنوان کرده است که تحریم‌ها فقط باید برای نفت اعمال شوند و اثری روی گاز نداشته باشند. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند این مساله اثری روی عرضه کلی نفت ندارد. در این شرایط، عواقب این تصمیمات و درگیری‌ها بر کسی واضح نیست و این مساله، رفتار هیجانی را در بازارهای مرتبط از‌جمله نفت تشدید می‌کند. بنابراین، گرچه عوامل بنیادی نظیر افزایش صادرات لیبی و کاهش تقاضای آمریکا بر ریزش قیمت نفت تاکید می‌کنند، اما عوامل روانی یادشده، در کوتاه‌مدت با این روند مقابله می‌کند.