یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.



بازار سهام

معامله‌گران بورس به دور از هیجان
دیروز، شاخص کل بدون تغییر باقی ماند و رقم 73 هزار و 750 واحدی خود را حفظ کرد. طی روز گذشته شاخص کل روند یکسانی را تجربه نکرد و با نوسان همراه بود که این امر نشان می‌دهد صف‌نشینی در میان سهامداران کمتر شده است؛ در صورت تداوم این امر می‌توان امیدواربود که سهامداران به تحلیل‌ها بیشتر توجه می‌کنند. در این میان، نمادهای «وغدیر» و «پارسان» پیرو گزارش 6 ماهه ضعیف «شپدیس» حدود 127 واحد اثر منفی روی شاخص گذاشتند. تمدید مذاکرات هسته‌ای نیز از سوی کارشناسان مثبت ارزیابی شده است و می‌تواند با نگاه میان‌مدت اثر مثبتی روی بازار سهام داشته باشد. با این حال، طی روز گذشته، بسیاری از نمادها جهت برگزاری مجامع سالانه بسته شدند که احتمال می‌رود امروز در غیاب نمادهای مزبور، روند متعادلی را در بازار سهام شاهد باشیم.



بازار ارز

افت ملایم دلار
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با 5 تومان افت مواجه و با قیمت 3 هزار و 135 تومان معامله شد. دلار در شرایطی بالای کف حمایتی 3100 تومان نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند که تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای این روند را تقویت کرد. گرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان، تمدید زمان مذاaکرات، پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما معامله‌گران در بازار ارز همچنان جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. با این حال، همین افت ملایم قیمت دلار نشان‌دهنده واکنش مثبت معامله‌گران به مذاکرات هسته‌ای است. از سوی دیگر، باید در نظر داشت که میزان منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی با توجه به دریافت اقساط صادرات نفت مناسب ارزیابی می‌شود که موجب تقویت طرف عرضه می‌شود. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود دلار در همین محدوده با روند ملایم نزولی حرکت خود را ادامه دهد.




بازار سکه

سکه درجا می‌زند
در نخستین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با افت ملایم 2 هزار تومانی مواجه و با قیمت 952 هزار تومان معامله شد. مطابق با پیش‌بینی‌ها، تعطیلی بازار طلای جهانی منجر شد تا سکه در پی افت ملایم قیمت دلار کاهش اندکی را تجربه کند. همچنین، باید توجه شود نزدیک شدن قیمت سکه به کف حمایتی 940 هزار تومانی که از ابتدای اسفند 92 شکل گرفته است، با مقاومت جدی مواجه است. در این شرایط، روند ملایم قیمت دلار و از سوی دیگر، تاخیر در شروع معاملات بازار جهانی طلا، تغییرات اندک قیمت را در روز جاری به محتمل‌ترین سناریو پیش رو تبدیل می‌کند. همچنین، با توجه به ابهامات زیادی که در بازار طلای جهانی وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود این روند برای سکه نیز ادامه یابد.


بازار طلای جهانی

جدال عوامل افزاینده و کاهنده قیمت اونس
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با 1/2 درصد افت با قیمت 9/1310 دلار معامله شد. رشد بازارهای سهام، عدم تغییر در محدودیت‌های واردات طلا در هند (دومین واردکننده طلای جهانی) و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، همگی عوامل کاهنده قیمت طلا محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، عوامل ژئوپلیتیک نظیر درگیری‌های اوکراین- روسیه و اسرائیل در غزه اجازه افت شدید قیمت طلا را نمی‌دهند. در این شرایط، عدم افزایش تقاضای فیزیکی طلا منجر شده است تا افزایش قیمت‌ها صرفا بر اساس افزایش تقاضا از سوی خریداران تکنیکالیست یا افراد محافظه‌کار انجام شود که این امر نمی‌تواند رشد مداوم قیمت را در پی داشته باشد. همه این عوامل، ابهام در وضعیت این فلز زرد را نشان می‌دهند.



بازار اوراق مسکن

«تسه» در بیشینه قیمتی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) به قیمت 92 هزار و 624 تومان معامله شدند که در کل دوره معاملاتی آنها بی‌سابقه بوده است. تاکید دولت بر بازار مسکن به عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور جهت خروج از رکود عاملی است که منجر به افزایش هیجانی تقاضا برای این اوراق شده است. با این حال، خریداران باید در نظر داشته باشند که به عقیده کارشناسان، رونق بازار مسکن با توجه به شرط رکودزدایی «غیرتورمی» نباید منجر به افزایش قیمت مسکن شود. همچنین، به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر عبده تبریزی، عضو شورای‌عالی بورس، اشاره کرده است: صندوق پس‌انداز خرید مسکن با هدف پرداخت 60 تا 80 میلیون تومانی در مراحل نهایی راه‌اندازی است. بنابراین، با توجه به موارد یادشده، خریداران باید در معاملات خود احتیاط بیشتری داشته باشند و از رفتار هیجانی بپرهیزند.



بازار نفت

پایان هفته مثبت نفت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با رشد 3/2 درصدی مواجه و با قیمت 13/103 دلار در هر بشکه معامله شد. کاهش ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته یکی از عوامل افزایش قیمت نفت به شمار می‌آید. از سوی دیگر، اوباما روز چهارشنبه تحریم‌هایی علیه شرکت‌های بزرگ روسی از جمله رزنفت (Rosneft)، غول نفتی که حدود 4 درصد نفت خام دنیا را تامین می‌کند، اعمال کرد. گرچه تحریم‌ها فقط هزینه مالی شرکت‌های مزبور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فعلا محدودیتی برای صادرات آنها ندارد، تهدیدی برای عرضه نفت محسوب می‌شود. با این حال، به عقیده کارشناسان، کاهش عرضه نفت روسیه به راحتی توسط کشورهای عضو اوپک جبران می‌شود و نمی‌تواند اثر شدیدی روی قیمت نفت داشته باشد. در این شرایط، تداوم درگیری‌ها در غزه عامل ژئوپلیتیک دیگری است که منجر به افزایش قیمت نفت شد.