یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام
تداوم روزهای «قرمز» بورس
روز گذشته، شاخص کل با افت 629 واحدی (معادل 9/0 درصد) مواجه شد و به 70 هزار و 342 واحد رسید. به این ترتیب، تغییرات آن از ابتدای سال به منفی 11 درصد رسید. در این شرایط، شکست کف‌های حمایتی شاخص کل را یکی پس از دیگری شاهد هستیم که نشانه خوبی برای وضعیت بازار نیست. از سوی دیگر، توجه به حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد وضعیت معاملات به ضعیف‌ترین حالت خود طی یکی، دو سال اخیر رسیده است. بر این اساس، در صورتی که حجم معاملات افزایش یابد افت شدیدتر شاخص را با توجه به وجود حجم مبنا در بورس تهران در پیش‌رو خواهیم داشت. این روند نشان می‌دهد بر خلاف بازار ارز، سهامداران بورسی چندان به اثرگذاری نتیجه مذاکرات بر وضعیت بورس امیدوار نیستند.





بازار ارز
تداوم خوش‌بینی دلار به مذاکرات هسته‌ای
طی معاملات روز گذشته، دلار با ۳۰ تومان کاهش به ۳ هزار و
100 تومان رسید. این رقم گرچه نسبت به ابتدای سال حدود 8/2 درصد رشد داشته است، اما نسبت به اوج قیمت دلار در سال جاری نزدیک به هفت درصد افت داشته است. این مساله نشان می‌دهد که دلار نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای کاملا خوش‌بین است. در صورت نهایی شدن توافق، یکی از ابتدایی‌ترین گام‌هایی که برداشته می‌شود بازگشت ارزهای بلوکه‌شده ناشی از صادرات نفت است که می‌تواند طرف عرضه در این بازار را به شدت تقویت کند. این روند بر خلاف بازار سهام است که حتی در صورت رسیدن به توافقات، شرکت‌ها برای یافتن بازارهای هدف جدید نیازمند زمان هستند. این مساله تفاوت واکنش میان بازارهای مختلف را نشان می‌دهد.‌




بازار سکه
افت سکه همگام با دلار
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید افت 8 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 944 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، تغییرات قیمت سکه از ابتدای سال به منفی 9/0 درصد رسید. در شرایطی که قیمت طلای جهانی تغییرات زیادی را تجربه نکرده بود، افت نسبتا قابل توجه دلار باعث کاهش قیمت سکه شد. روند موجود در بازار ارز نشان می‌دهد که مسیر نزولی ادامه‌دار است و تا دریافت سیگنال منفی از مذاکرات تغییر مسیر نخواهد داد. از سوی دیگر، بر اساس پیش‌بینی‌ها قیمت اونس تغییرات شدیدی را در کوتاه‌مدت تجربه نخواهد کرد. بنابراین، حرکت قیمت سکه همگام با نرخ دلار محتمل‌ترین سناریویی است که پیش روی این بازار است.





بازار طلای جهانی
حرکت کم نوسان طلا در محدوده جدید قیمتی
دیروز، هر اونس طلا افت ملایمی را تجربه کرد و به قیمت
1312 دلار بر هر اونس معامله شد. به این ترتیب، تغییرات قیمت اونس از ابتدای سال به منفی 1/1 درصد رسید. مطابق با پیش‌بینی‌ها این افت در حدی نبود که بتواند قیمت را به کمتر از 1300 دلار برساند. به عقیده کارشناسان در حال حاضر اونس وارد محدوده قیمتی جدیدی شده است اما محرک جدی برای شکستن این محدوده وجود ندارد. در بازار آتی طلا نیز سیگنال‌های خرید تکنیکال قدرتمند هستند که نشان‌دهنده پیش‌بینی افزایشی از سوی تکنیکالیست‌ها است که با مقاومت نگاه بنیادی به‌ویژه با تکیه بر عدم افزایش تقاضای فیزیکی مواجه است. همچنین، در این هفته قرار است آمار بسیار مهمی از وضعیت اقتصادی آمریکا ارائه‌ شود که معامله‌گران را در حالت انتظار گذاشته است.




بازار اوراق مسکن
روند منطقی «تسه»
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با رشد ۷/۲ درصدی مواجه و به قیمت ۸۶ هزار و ۳۵۴ تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به ۸/۳۶ درصد رسید. همان‌طور که اشاره شده بود، نوسان قیمتی این اوراق در محدوده ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی معقول است. در واقع، این افزایش قیمت نسبی با توجه به افزایش تقاضا در بازار مسکن طی فصل تابستان کاملا منطقی به نظر می‌رسد، اما رشد
بیشتر آن نیازمند تغییرات بنیادی مثلا در میزان تسهیلات ارائه‌ شده است. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود «تسه» روند عادی خود را به دور از سفته‌بازی در این روزها طی کند و به‌طور کلی بازار آرامی به شمار می‌آید.




بازار نفت
افت ملایم قیمت نفت
در نخستین روز معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا به قیمت 3/105 دلار بر هر بشکه معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال بازدهی 6/5 درصدی را تجربه کرد. نفت که به علت نگرانی از ناآرامی‌های عراق، دومین صادرکننده نفت اوپک، افزایش قیمت را تجربه کرده بود با مشاهده عدم تغییر میزان صادرات واقعی این کشور، به سمت قیمت‌های قبلی حرکت کرد. همچنین، خبرها حاکی از احتمال بازگشایی اس‌سایدر (Es Sider)، بزرگ‌ترین پایانه نفتی لیبی، پس از یک سال در اواسط مرداد ماه (ماه آگوست میلادی) دارد. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، افزایش میزان موجودی نفت خام آمریکا طی هفته گذشته نیز عامل دیگری است که طرف عرضه را تقویت می‌کند و از افت بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند.