یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

شاخص در محدوده ۷۲ هزار واحد درجا می‌زند
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بار دیگر افت ملایم 94 واحدی (معادل 13/0 درصد) را تجربه کرد و به 72 هزار و 250 واحد رسید. به این ترتیب، طی این هفته شاخص کل افت ملایم 85/0 درصدی را به ثبت رساند. این در شرایطی است که رقم شاخص به کف حمایتی 72 هزار واحدی نزدیک و نزدیک‌تر شده و هنوز کف مزبور توسط سهامداران حمایت می‌شود. افت شدید حجم معاملات روزانه نشان از بی‌رمق بودن بورس و حالت انتظاری سهامداران دارد. با این حال به گزارش «سنا»، طرح بیمه سهام از امروز به منظور حمایت از بازار اجرا خواهد شد که می‌تواند نگرانی سهامداران به ویژه حقیقی‌های بازار را کاهش دهد و از افت بیشتر شاخص جلوگیری کند.



بازار ارز

پنجمین هفته منفی دلار
در آخرین روز هفته گذشته، دلار بدون تغییر و به قیمت 3 هزار و 170 تومان معامله شد. به این ترتیب، برای پنجمین هفته متوالی با افت مواجه شد تا از نقطه اوج خود، یعنی 3 هزار و 300 تومان، 2/2 درصد کاهش را به ثبت برساند. این روند که دقیقا چند روز پیش از دیدارهای دوجانبه دیپلمات‌های ایرانی با همتایان آمریکایی و فرانسوی خود در اوایل خرداد آغاز شد، توانست باعث شکستن کف حمایتی قدرتمند 3 هزار و 200 تومانی دلار شود. در این شرایط، دلار برای ریزش بیشتر، علاوه بر این عوامل روانی نیاز به محرک‌های قوی تری دارد که این مساله منجر به عدم تغییر چشم‌گیر قیمت دلار طی روزهای اخیر شده است. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود کف حمایتی 3 هزار و 100 تومان در این روزها حفظ شود.



بازار سکه

سکه تنها بازار مثبت هفته گذشته
در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، سکه افت ملایم 1500 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 965 هزار و 500 تومان معامله شد. با این حال، در کل هفته با توجه به رسیدن اونس جهانی به بالای سطح 1300 دلاری، سکه تنها بازار مثبت داخل به شمار می‌آید که توانست رشد 3/1 درصدی را به ثبت برساند. مطابق با پیش‌بینی‌ها، ثبات در بازار ارز منجر به پیروی سکه از طلای جهانی شد که در این بازار نیز تغییرات چندانی در روز پنج‌شنبه انجام نشد. در این شرایط، با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌ها مبنی بر نوسان اونس در بالای سطح 1300 دلاری و همچنین ثبات نرخ دلار، پیش‌بینی می‌شود سکه در بازار داخل نیز تغییرات زیادی را در این روزها تجربه نکند.



بازار طلای جهانی

نوسانات اونس در بالای ۱۳۰۰ دلار
طلای جهانی طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه نوساناتی را تجربه کرد، به طوری که این روند طلا را تا مرز 1305 دلاری نیز پایین کشاند اما نتوانست کف 1300 دلاری را شکست دهد. به این ترتیب، در لحظه تنظیم این مطلب طلا به قیمت هر اونس 5/1313 دلار در حال معامله بود. کارشناسان علت افت قیمت طلا را شناسایی سود کوتاه‌مدت توسط معامله‌گران، اصلاح قیمت تکنیکالی و فساد مالی در بازار طلای چین عنوان می‌کنند. با این حال، افزایش نرخ تورم فصلی آمریکا به 1/2 درصد با توجه به داده‌های مربوط به هفته منتهی به 30 خرداد ماه، تداوم ناآرامی‌ها در عراق و سیگنال‌های خرید تکنیکال همگی عوامل افزایشی قیمت طلا محسوب می‌شوند. در این شرایط، هنوز محرکی جدی برای رشد یا افت شدید طلای جهانی وجود ندارد که احتمال حفظ سطح 1300 دلاری را تقویت می‌کند.




بازار اوراق مسکن

هفته ملایم «تسه»ها
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) رشد ملایمی را تجربه کرد و به قیمت
۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از اعمال قانون عدم اجازه فروش تا دو ماه پس از خرید در ابتدای هفته سپری‌شده، اوراق مزبور تغییر قیمت چندانی را تجربه نکنند؛ به این ترتیب، طی معاملات این هفته با کاهش ملایم ۳۵/۰ درصدی مواجه شدند. همچنین، کاهش حجم معاملات «تسه»ها طی روزهای اخیر کاملا به چشم می‌خورد که همه این عوامل نشان‌دهنده خروج سفته‌بازان از این بازار و انجام معاملات واقعی است. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود اوراق مزبور در همین محدوده بالای ۸۰ هزار تومان طی این روزها معامله شود و تغییرات شدیدی را خارج از محدوده یادشده تجربه نکند.




بازار نفت

فروکش هیجانات در بازار نفت
طی دو روز گذشته نفت خام آمریکا با افت قیمت مواجه و به قیمت 7/105 دلار معامله شد. نفت برنت نیز برای اولین بار طی سه هفته اخیر منفی شد که علت این امر عدم تغییر میزان صادرات نفت عراق به رغم تداوم ناآرامی‌ها بود. در واقع، عدم پیشروی نیروهای داعش به سمت جنوب عراق (منطقه اصلی صادرات نفت این کشور) منجر به کاهش نگرانی‌ها از عرضه نفت شد. همچنین، بر خلاف پیش‌بینی‌های بلومبرگ، به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (EIA) میزان موجودی نفت خام آمریکا طی هفته گذشته افزایش یافت که دلیل دیگری بر کاهش قیمت WTI محسوب می‌شود. طی نظرسنجی بلومبرگ،
۱۳ نفر (در میان ۳۳ نفر) روند افزایشی و ۸ نفر روند کاهشی را پیش‌بینی کرده‌اند. طرفداران روند افزایشی احتمال گسترش درگیری‌ها به جنوب عراق را دلیل این امر عنوان کرده‌اند.