یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام
پایان هفته منفی بورس
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با 338 واحد (معادل 45/0 درصد) افت مواجه شد و تغییرات هفتگی معادل منفی 8/0 درصد را تجربه کرد. بر این اساس، همانطور که پیش بینی شده بود نزدیک شدن شاخص به 74 هزار واحد با حمایت جدی مواجه شد که افزایش حضور سهامداران حقوقی در معاملات گواهی بر این ادعا است. اما این حمایت کفایت لازم جهت تغییر مسیر بازار را نداشت و روند فرسایشی نزولی شاخص ادامه یافت. کارشناسان همچنان با اشاره به ثبات شرایط اقتصادی داخلی وضعیت کم‌نوسانی را برای بورس تهران متصور هستند که البته احتمال رونق اقتصاد جهانی و حتی توافقات ژنو، در بلندمدت می‌تواند وضعیت مناسبی را برای سهامداران بورسی به وجود آورد.



بازار ارز
دلار درجا زد
روز پنجشنبه، دلار بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 3 هزار و 250 تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار طی هفته گذشته با 9/0 درصد افت مواجه شد که بیشترین کاهش را در مقایسه بازارهای داخلی رقیب مثل بورس و سکه تجربه کرد. همانطور که اشاره شده بود، در حال حاضر محرکی در رابطه با تغییر قیمت دلار وجود ندارد. بر این اساس، پس از فروکش کردن هیجانات مربوط به دیدارهای مستقیم دیپلمات‌های ایرانی با همتابان خود در کشورهای عضو 1+5، قیمت دلار بار دیگر به کانال قیمتی 3 هزار و 250 تا 3 هزار 300 تومان برگشته است. این روند در روزهای آتی نیز در صورت ثبات شرایط فعلی، محتمل‌ترین سناریو است.



بازار سکه
حرکت با تاخیر سکه به دنبال اونس
سکه که طی روزهای گذشته، بدون توجه به قیمت طلای جهانی و تنها تحت تاثیر قیمت دلار حرکت می‌کرد، در آخرین روز معاملاتی هفته سپری شده با توجه به افزایش حدود 20دلاری اونس، رشد 9 هزار تومانی را تجربه کرد. به این ترتیب، هر سکه طرح جدید در روز پنجشنبه به قیمت 960 هزار تومان معامله شد تا بازدهی 3/0 درصدی را طی هفته گذشته به ثبت برساند. این در حالی است که قیمت سکه همچنان نسبت به طلای جهانی دارای حباب منفی است و با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار، پیش‌بینی می‌شود سکه همگام با اونس حرکت کند که سناریوی افزایش قیمت آن با توجه به ناآرامی‌های عراق محتمل‌تر خواهد بود.



بازار طلای جهانی
تشدید نگرانی‌ها در بازار طلای جهانی
طلای جهانی که طی روزهای گذشته برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها مسیر صعودی در پیش گرفته بود، دیروز نیز به این روند ادامه داد و به قیمت 4/1274 دلار بر هر اونس معامله شد. در واقع، بسیاری از متقاضیان طلا که از افزایش تورم ناگهانی در اروپا هراس داشتند و به سمت کالاهای بادوامی نظیر طلا روی آورده بودند، طی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز با توجه به ناآرامی‌های عراق (عامل ژئوپلتیک) اقدام به خرید بیشتر طلا کردند که این مساله منجر به رشد 13 دلاری این فلز زرد در پی افزایش تقاضا شد. تحلیل‌های تکنیکال، 1260 دلار را کف حمایتی و 1278 و 1285 دلار را سقف اول و دوم مقاومتی طلا در روزهای آتی
عنوان می‌کنند.




بازار اوراق مسکن
افت ملایم «تسه» در پایان هفته
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) افت ملایم 4/1 درصدی را تجربه کرد و به قیمت 86 هزار و 543 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی اوراق مزبور طی هفته گذشته حدود یک درصد بود که منجر به رسیدن بازدهی آن از ابتدای سال به 1/37 درصد شد. گرچه قیمت آخرین معامله این اوراق بالاتر از قیمت پایانی بود، صف‌های خرید در قیمت‌هایی به مراتب پایینتر از قیمت مزبور باقی مانده‌اند. این تغییرات قیمت را می‌توان ناشی از سفته بازی‌های هفتگی دانست که با توجه به چند روز رشد، سهامداران این اوراق سود یک درصدی را مناسب دیده و اقدام به فروش کرده‌اند. با توجه به اختلاف 4 هزار تومانی قیمت پیشنهادی عرضه کنندگان و متقاضیان این اوراق، احتمال افت ملایم قیمت «تسه»ها چندان دور از ذهن نیست.




بازار نفت

بالاترین قیمت نفت طی ۹ ماه
تهدیدها در‌خصوص عرضه نفت توسط دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک منجر به رشد قیمت نفت خام آمریکا و برنت شد. به این ترتیب، هر بشکه نفت خام آمریکا با حدود 3 دلار رشد به 5/107 دلار رسید که طی 9 ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. در این شرایط، اخبار ضد و نقیضی در خصوص به تصرف درآمدن بیجی (Baiji) بزرگ‌ترین جایگاه پالایشگاهی در عراق وجود دارد که افزایش قیمت نفت را به همراه دارد. از سوی دیگر، تولیدات کشور لیبی، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در آفریقای شمالی، تنها 10 درصد ظرفیت است و همچنین، فقط یک ماه تا پایان تعلیق تحریم صادرات نفت ایران باقی مانده است که همگی سیگنال‌های کاهش عرضه و در نتیجه رشد قیمت نفت را در آینده منجر می‌شوند.