یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

لمس سطح 82 هزار واحدی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۱۳ واحدی (۲۶/ ۰ درصدی) همراه شد. روی نزدیک سقف ۱۰‌ساله، ۳۱۳۷ دلار، مس بالاتر از ۶۴۰۰ دلار و آلومینیوم نزدیک سقف ۳‌ساله، ۲۰۶۳ دلار با وجود بازگشت قیمت فولاد از سقف، از نمادهای فلزات اساسی حمایت کرد. همچنین اطلاعیه «شبندر» از پوشش نزدیک ۵۵ درصدی سود پیش‌بینی‌شده سال ۹۶، طبق عملکرد واقعی سه‌ماه اول سال جاری، از پالایشی‌ها حمایت کرد. موضوعی که در کنار رشد ارزش معاملات تا سطح ۱۴۷ میلیارد تومانی، عامل حمایت از شاخص شد. کند نشدن ساخت‌وساز چین در تابستان سال جاری برخلاف سال‌های گذشته در کنار افت شاخص دلار از قیمت جهانی کالاها حمایت کرد. همچنان تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها در کنار تسویه خریدهای اعتباری در شهریور می‌تواند مانع از رشد قابل توجه شاخص شود.

بازار ارز

حرکت آرام دلار در مسیر صعود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 6 تومانی به نرخ 3822 تومان معامله شد. رشد تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش تقاضا عوامل حمایت از نرخ دلار بودند. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار زیر سطح 3810 تومانی، نرخ دلار در 5 روز از 6 روز اخیر در مسیر صعودی قرار گرفت. با وجود اینکه شناسایی سود و احتیاط میان معامله‌گران روز پنج‌شنبه مقاومت سطح 3820 تومانی را در برابر رشد دلار تقویت کرد. اما روز شنبه با افزایش نرخ درهم، دلار با افزایش همراه شد. علاوه بر این، با وجود انتظار برای کاهش تقاضا در روزهای پایانی ماه به صورت سنتی، افزایش تقاضا همچنان از نرخ دلار حمایت می‌کند. با وجود احتیاط معامله‌گران برای افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، حمایت سطح 3810 تومانی در کنار حمایت عوامل بنیادین، افت قابل توجه دلار را دور از انتظار کرده است.

بازار سکه

تخلیه آرام حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان معامله شد. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و تنش‌های واشنگتن طلا را به صورت مقطعی تا سقف ۱۳۰۰ دلار (سقف ۹‌ماه) رساند اما در ادامه فروکش ریسک‌گریزی معامله‌گران طلا را در ساعات پایانی معاملات جهانی به سطح ۱۲۸۰ دلاری بازگرداند. در بازار ارز نیز شاهد رشد تدریجی دلار از سطح ۳۸۱۰ تومانی در هفته اخیر هستیم. اما همچنان احتمال افزایش عرضه شرایط احتیاطی را در بازار ارز حفظ کرده است. پیش‌تر با وجود رسیدن قیمت سکه به یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان (در ۲۱ مرداد) اما شناسایی سود میان معامله‌گران و تردید نسبت به بازارهای اثرگذار سکه را بر مسیر نزولی قرار داد. بنابراین حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به تدریج تخلیه و به ۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

بازار طلای جهانی

افت طلا از سقف ۹‌ماه

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 3/ 0 درصدی به قیمت 2/ 1284 دلار معامله شد. پیش‌تر ریسک‌گریزی معامله‌گران با حمله‌های تروریستی در بارسلونا در کنار تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن اونس طلا را به سقف 9‌ماهه (1300 دلار) رساند. اما در ساعات پایانی روز جمعه، تا حدی فروکش ریسک‌گریزی معامله‌گران و بازگشت بازارهای سهام به مدار صعودی اونس طلا را از سقف مزبور بازگرداند. در ساعات پایانی روز جمعه اخراج استراتژیست ارشد ترامپ (Bannon) با دیدگاه‌های راست‌گرایانه افراطی تنش‌های داخلی واشنگتن را تا حدی کاهش داد. امری که اونس طلا را وارد کانال 1284 دلاری کرد. پیش‌تر انتشار صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو با تاکید بر احتمال زمان‌بر بودن نزدیک شدن نرخ تورم به هدف فدرال رزرو و آمارهای نامناسب اقتصادی این کشور، احتمال یک بار افزایش نرخ بهره آمریکا را به 50 درصد رساند.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۷۹۴ تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان قیمت «تسه»ها نزدیک سطح ۷۹ هزار تومانی هستیم. افزایش تقاضای مسکن در فصل تابستان (فصل رونق مسکن) رشد نزدیک به ۳ درصدی قیمت «تسه»ها را از ابتدای تیر رقم زده است. همچنین پس از روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات مسکن تا هفته‌های ابتدایی مرداد، از نیمه دوم مرداد میانگین قیمت «تسه»ها در سطح ۷۸ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته است. همچنان کند شدن رشد تقاضای مسکن در کنار تنوع در انواع وام‌های ارائه‌شده از جمله موانع عبور «تسه»ها از سطح ۸۰ هزار تومانی هستند. در شرایط کنونی علاوه بر تقاضای «خانه‌اولی»ها شاهد رشد تقاضا از سوی ساکنان بافت‌های فرسوده هستیم. اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد تقاضای واحدهای با متراژ پایین‌تر را شاهد هستیم.

بازار نفت

سیگنال‌های دوگانه در بازار نفت

هر بشکه نفت خام‌ آمریکا با افت هفتگی 6/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. با وجود حرکت نفت در سطح 47 دلاری، اما در ساعات پایانی WTI‌ بالاتر از 48 دلار و رشد برنت تا 7/ 52 دلار رقم خورد. کاهش (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی خوش‌بینی‌ها به کند شدن شتاب رشد تولیدات شیل را تقویت کرد. اما سطح تولیدات شیل هفته گذشته به 5/ 9 میلیون بشکه در روز رسید. با وجود این، رشد تقاضای فیزیکی نفت با وجود رو به اتمام بودن فصل پیک تقاضای نفت (تابستان) خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا را تقویت کرده است. امری که در کنار کاهش تولیدات اوپک در ماه‌های اخیر چشم‌انداز نزدیک شدن بازار نفت به تعادل را ارائه می‌دهد. با وجود این، همچنان کارشناسان با توجه به رشد پرشتاب شیل با رشد قیمت‌‌ها، نسبت به آینده بازار تردید دارند.