یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت نمادهای بزرگ از شاخص

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۸/ ۰ درصدی همراه شد. روز چهارشنبه، اقبال معامله‌گران از نمادهای بزرگ با گزارش‌های مناسب شرکت‌ها و سیگنال‌های جهانی، با رشد ۴۲۷ واحدی (۵۴/ ۰ درصدی) شاخص به سطح ۸۰ هزار واحدی بازگشت. افت شاخص دلار جهانی به کف ۱۱‌ماهه در کنار خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد تقاضای چین، افزایش قیمت فولاد، سنگ آهن و رشد مس به‌صورت مقطعی تا سطح ۶ هزار دلار را رقم زد؛ اما روی در سطح ۲۷۰۰ دلار نوسان داشت. گزارش مناسب ۳ ماهه شرکت‌ها و عملکرد مناسب در سال ۹۵ پالایشی ها، از هلدینگ‌های «پارسان» و «وغدیر»، «تاپیکو» همچنین نمادهای تامین آب و برق و گاز حمایت کرد. در گروه رایانه‌ای، شاهد صف خرید قابل توجه در دومین روز عرضه «پرداخت» بودیم. در هفته جاری بازگشایی نمادهای متوقف با اتمام مجامع شرکت‌ها خوش بینی‌ها به تداوم رشد شاخص را تقویت کرده است.

بازار ارز

تداوم کم‌نوسانی دلار

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 2/ 0 درصدی به نرخ 3777 تومان معامله شد. در ابتدای هفته شاهد تداوم نوسان نرخ دلار در سطح 3780 تومانی بودیم. پیش‌تر نیز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، مقاومت سطح 3800 تومانی را تشدید کرد. در ادامه کاهش تقاضای آربیتراژی با افت نرخ حواله‌ای درهم و افت تقاضا از سوی مناطق مرزی در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران، افت نرخ دلار تا سطح 3770 تومانی را رقم زد و کاهش نوسانات دلار در سطح مزبور را شاهد بودیم. روز چهارشنبه نیز با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار افزایش تحرک معامله‌گران فردایی رشد 2 تومانی نرخ دلار رقم خورد. اما دلار توان رشد بیشتری از خود نشان نداد. با توجه به حرکت ارزش جهانی دلار در کف 11‌ماهه، این عامل می‌تواند با کاهش تقاضای آربیتراژی فشار بر دلار را تشدید کند.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلا

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۱/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۰۶ هزار تومان معامله شد. رشد اندک نرخ دلار در کنار افزایش قیمت اونس طلای جهانی روز چهارشنبه عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی افت شاخص دلار به کف ۱۱‌ماهه با تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های ترامپ در کنار رشد یورو به سقف ۲ ساله، رشد اونس طلا تا سقف ۱۲۴۸ دلاری را رقم زد. عبور طلا از ۱۲۴۰ دلاری در روزهای پایانی هفته می‌تواند در معاملات امروز تا حدی از قیمت سکه حمایت کند. در بازار ارز شاهد نوسان اندک دلار در سطح ۳۷۷۰ تومانی بودیم. بنابراین توجه معامله‌گران به بازار ارز و ناامیدی از رشد قابل توجه دلار در کنار افزایش اونس طلای جهانی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به زیر ۱۰۰هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

حمایت دلار از طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1247 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف 11‌ماهه در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران، روز جمعه اونس طلا را به سقف 3‌هفته (1248 دلار) رساند. بررسی معاملات مالی ترامپ از سوی FBI و در ادامه رد لایحه اصلاح بیمه سلامت، تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های ترامپ (عامل حمایت از بازارهای سهام این کشور) افت شاخص دلار را رقم زد. همچنین با وجود عدم تغییر سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا اما چشم‌انداز خروج تدریجی از برنامه خرید اوراق قرضه از سوی این بانک در سپتامبر، روز جمعه یورو را در مقابل دلار به سقف 23ماهه رساند. امری که عامل فشار بر صنایع صادرات‌محور بازارهای سهام اروپا شد. اما عدم تغییر سیاست‌های انبساطی بانک ژاپن و گزارش‌های مناسب شرکت‌ها از بازارهای سهام آسیا حمایت کرد. اونس طلا بالاتر از میانگین 200‌روزه، 1245 دلار حرکت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

عقبگرد آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی مواجه شدند. با رسیدن قیمت «تسه»ها تا نزدیک سطح ۷۸ هزار تومان، شاهد مقاومت سطح مزبور در مقابل رشد «تسه»ها بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. رشد تقاضای فصلی مسکن در تابستان در کنار افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان، رشد ۱/ ۱ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را از ابتدای تیر رقم زده است. با این وجود، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار تنوع در ارائه وام‌های مسکن مانع از رشد قابل توجه قیمت اوراق است و شتاب رشد قیمت «تسه»ها را نسبت به سال گذشته کاهش داده است. با وجود رشد تقاضای مسکن از سوی «خانه اولی»ها اما تامین وام از سوی صندوق یکم بانک مسکن، عامل تعدیل رشد قیمت «تسه»ها محسوب می‌شود.

بازار نفت

تشدید نوسانات نفت در آستانه نشست

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 46 دلار معامله می‌شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش موجودی نفت تجاری (7/ 4 میلیون بشکه) برای سومین هفته متوالی، بیشتر از پیش‌بینی‌ها و افت موجودی بنزین و فرآورده‌های نفتی قیمت WTI را به سقف 6‌هفته‌ای (7/ 47 دلار) رساند. با وجود افت نفت از سقف پیشین، اما همچنان افت شاخص دلار از قیمت نفت حمایت کرد. همچنان رشد تولیدات شیل به 43/ 9 میلیون بشکه در روز، (بالاترین سطح از جولای 2015) در کنار رشد تولیدات لیبی و نیجریه عامل فشار بر نفت است. امری که در کنار خروج اکوادور از توافق و کاهش سطح پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش ذخایر نفت تجاری به میانگین 5‌ساله را در ابهام فرو برده است. همچنان تنش‌های سیاسی خاورمیانه و نشست اوپک و روسیه می‌تواند بر قیمت نفت اثرگذار باشد.