یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازی‌ساز اصلی این روزهای بورس

شاخص سهام روز گذشته با رشد ۱۰۴ واحدی برای سومین روز متوالی سبزپوش ماند تا این نماگر در یک قدمی کانال ۷۹ هزار واحدی قرار گیرد. پیش‌تر به نشانه‌های چرخش مسیر بورس تهران اشاره شده بود و اکنون این مسیر در حال قوت گرفتن است. به دنبال اقبال از گروه پالایشی، قندی و رایانه‌ای در معاملات روز شنبه، دیروز خودرویی‌ها نیز به گروه‌های مثبت بازار سهام ملحق شدند. گروه خودرو پس از نزدیک شدن به کف‌های تکنیکال با افزایش تقاضا همراه شد و در عمده نمادها قیمت‌ها مثبت و حتی صف خرید رقم خورد. این در حالی است که نماد «خساپا» به‌عنوان یکی از لیدرهای این گروه همچنان متوقف است. اقبال بیشتر سهامداران از گروه‌های نقدشونده بر این امر تاکید می‌کند که توجه به مسیر نقدینگی نقش اصلی را در تحلیل این روزهای بورس ایفا می‌کند.

بازار ارز

ناکامی دلار در کانال‌شکنی

دیروز، هر دلار آمریکا با کاهش 5 تومانی به نرخ 3784 تومان معامله شد. از ابتدای تیر، این سومین افت روزانه نرخ دلار محسوب می‌شود. این در حالی است که هفته گذشته، بسیاری از فعالان انتظار صعود به کانال 3800 تومانی را داشتند. عرضه سنگین از سوی بازارساز و همچنین کاهش نرخ درهم بازار امارات مهم‌ترین موانع رشد نرخ دلار در معاملات دیروز محسوب می‌شوند. همچنین، معامله‌گران تکنیکال معتقدند ناکامی فعالان برای عبور از مقاومت 3800 تومانی باعث شد تا عقبگرد قیمت‌ها را شاهد باشیم. از نگاه نموداری وقتی برای شکست یک سقف چند بار تلاش‌ها به ناکامی منجر می‌شود، در ادامه شاهد بازگشت قیمت‌ها هستیم. از نگاه بنیادی اما، عبور از دوره‌های نگرانی و تقاضای محدود دلار احتمال ریزش نرخ‌ها را کمتر از رشد قیمت‌ها نشان می‌دهد. بنابراین، تداوم رشد تقاضای مصرفی همچنان از نرخ دلار حمایت می‌کند.

بازار سکه

رفتار عجیب سفته‌بازان سکه

روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد دو هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومانی معامله شد. پیش از این اشاره شده بود معامله‌گران سکه تمایل به حفظ کانال مزبور را دارند و در نتیجه در مقابل ریزش قیمت‌ها به شکل‌های مختلف مقاومت خود را نشان می‌دهند. روز گذشته نیز با وجود افت نرخ دلار، سفته‌بازان از تعطیلی بازار جهانی استفاده کردند و بر خلاف انتظار، زمینه‌ساز رشد قیمت سکه شدند. بنابراین، حباب قیمتی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) به بیش از ۱۲۵ هزار تومان رسید که در نوع خود کم‌سابقه محسوب می‌شود. در ادامه اما تکرار مسیر نزولی دلار احتمال کمتری دارد و می‌توان از این منظر به سکه خوش‌بین بود. این در شرایطی است که امروز بازارهای جهانی معاملات خود را آغاز می‌کنند که از نگاه کارشناسان امید زیادی به رشد قیمت اونس طلا وجود ندارد.

بازار طلای جهانی

آغاز هفته حساس برای طلا

هفته گذشته اونس طلای جهانی با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 1212دلار معامله شد. فلز زرد در حالی امروز معاملات هفتگی خود را آغاز خواهد کرد که آزمون سختی برای حفظ کانال 1200 دلاری دارد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو در میان 19 کارشناس، 13 نفر روند نزولی، 4 کارشناس مسیر صعودی و 2 نفر نوسانات آرام طلا را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند. در این میان، گروهی از تکنیکالیست‌ها نیز پس از عبور مقطعی طلا از کف 1210 دلاری، احتمال شکست کف 1200دلاری را نیز پایین نمی‌دانند. آنها معتقدند شکست این کف می‌تواند نزول قیمت‌ها را تندتر کند. بنابراین، تغییرات قیمت طلا در معاملات این هفته اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این میان، سخنرانی جنت یلن، رئیس کل فدرال رزرو آمریکا درباره سیاست‌های آتی این بانک مرکزی و تصمیم درباره آینده نرخ بهره مهم‌ترین رویداد این هفته خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

سبز کم‌رنگ «تسه»ها

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد اندک ۳/ ۰ درصدی به قیمت هر برگه ۷۷ هزار و ۲۵۳ تومان معامله شدند. به این ترتیب، بازدهی از ابتدای سال «تسه»ها به حدود ۶ درصد نزدیک شد. این امر مجددا تاکید می‌کند با ورود به تابستان (فصل تقاضای سنتی مسکن)، خریداران اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش یافته است. این موضوع سبب شده تا قیمت‌ها رشد نسبی را تجربه کنند و از نیمه پایینی کانال ۷۰ هزار تومانی خود را به تدریج به سطح ۸۰ هزار تومانی نزدیک کردند. افزایش نرخ سود واقعی وام‌ها با رشد قیمت «تسه»ها مانعی در برابر رشد قیمت این اوراق محسوب می‌شود. از سوی دیگر، امکان بهره‌گیری خریداران مسکن از وام‌های جایگزین نظیر صندوق یکم مسکن و همچنین تقویت عرضه «تسه»ها در فرابورس باعث شده تا جهش قیمتی در بازار اوراق تسهیلات مسکن محدود شود.

بازار نفت

استقبال اوپک از رویکرد روسیه

هفته گذشته، نفت خام آمریکا با کاهش 6/ 3 درصدی به قیمت هر بشکه 36/ 44 دلار معامله شد. رشد صادرات نفت اوپک در ماه ژوئن، افزایش تولیدات آمریکا و رشد 7 موردی دکل‌های حفاری شیل مهم‌ترین عوامل فشار بر قیمت نفت محسوب می‌شوند. اما دو خبر مثبت از سوی رسانه‌ها منتشر شده است. وال استریت ژورنال در گزارشی می‌نویسد: برخی مقامات از در حال بررسی بودن محدود کردن تولیدات نیجریه و لیبی خبر داده‌اند؛ دو کشوری که به دلیل درگیری‌های داخلی، در توافق قبلی اوپک از کاهش تولیدات مستثنا شده بودند. به گزارش رویترز نیز برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند اوپک از اعلام آمادگی روسیه به منظور انجام اصلاحات لازم در توافق قبلی استقبال می‌کند. پس از آنکه تمدید توافق اوپک طی هفته‌های اخیر بازار را از رشد قیمت‌ها ناامید کرد، باید دید این بار واکنش بازار نسبت به این وعده‌ها چگونه خواهد بود.