یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رکود معاملات بورس در خرداد

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۹/ ۰ درصدی و افت ماهانه ۳ درصدی مواجه شد. فروکش هیجان پس از انتخابات و شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشد ۱۲ درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت و لمس کف در قیمت‌های جهانی، افت ۴۵ درصدی ارزش معاملات در خرداد نسبت به اردیبهشت را رقم زد. همچنان قیمت نفت نزدیک کف ۱۰ ماهه نوسان دارد. مازاد عرضه آلومینیوم و احتمال اعمال تعرفه واردات به آلومینیوم از سوی آمریکا، آلومینیوم را وارد کانال ۱۸۰۰ دلاری کرد. کمبود عرضه مس در مارس رشد آن تا سطح ۵۸۲۷ دلاری و رسیدن موجودی انبار روی بورس فلزات لندن (LME) به کمترین سطح از ژانویه ۲۰۰۹، قیمت روی را بالاتر از ۲۷۰۰ دلار رسانده است. بنابراین سیگنال قیمت‌های جهانی، شناسایی فرصت خرید پس از افت‌های اخیر قیمت سهام می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

رشد دلار در اولین روز تابستان

هر دلار آمریکا رشد هفتگی 5/ 0 درصدی و افت ماهانه 3/ 0 درصدی را ثبت کرد و در اولین روز تیر به نرخ 3745 تومان معامله شد. در ماه خرداد با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با تثبیت دولت قبلی در انتخابات، همچنین با تداوم فشار عرضه نرخ دلار در بازه 3724 تا 3750 تومانی نوسان داشت و میانگین نرخ دلار در سطح 3735 تومان قرار گرفت. پس از روند کم نوسان نرخ دلار در کانال 3730 تومانی، معامله‌گران برای کسب سودهای کوتاه‌مدت اقدام به تشدید نوسانات نرخ دلار کردند. این عامل در کنار رشد تقاضای آربیتراژی، دلار را در میانه معاملات بالاتر از 3750 تومان قرار داد. اما تشدید فشار فروش مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد. روز پنج‌شنبه نیز با افزایش نرخ حواله‌ای درهم تا 1034 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، رشد 6 تومانی دلار را رقم زد.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلا

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۹/ ۰ درصدی و افت ماهانه ۷/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود تشدید نوسانات طلای جهانی شاهد کم واکنشی سکه بودیم؛ تشدید ریسک‌های سیاسی با انتخابات فرانسه و انگلیس و تنش‌های سیاسی واشنگتن رشد طلا تا ۱۲۹۴ دلار را رقم زد. اما در ادامه افزایش نرخ بهره آمریکا افت اونس طلا تا ۱۲۴۰ دلار را رقم زد. نرخ دلار نیز در بازه محدود نوسان داشت. کم واکنشی سکه به رشد طلا، حباب(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۶۵ هزار تومان کاهش داد. اما در ادامه با افت طلا، حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی سکه در عید فطر حباب سکه را بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان رساند. روز پنج شنبه رشد طلا و دلار از سکه حمایت کرد. اما مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری در برابر طلا انتظار می‌رود.

بازار طلای جهانی

صعود طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1258 دلار معامله شد. افت شاخص دلار و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، رشد طلا از کف یک‌ماهه (1242 دلار) را رقم زد. رشد پوند با تقویت احتمال کاهش سیاست‌های انبساطی بانک انگلیس، عامل فشار بر شاخص دلار شد. تردیدها نسبت به روند آتی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با توجه به آمارهای نامناسب اقتصادی در ماه‌های اخیر مانع از رشد قابل توجه شاخص دلار است. علاوه بر این در روزهای اخیر شاهد نوسان اندک بازارهای سهام و فشار نفت بر بازارها با پنجمین هفته افت متوالی بودیم. این عامل در کنار تداوم تنش‌های سیاسی واشنگتن با اتهامات علیه ارتباط مقامات دولت ترامپ با روسیه، ادامه مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، همچنین تردیدها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی از اونس طلا حمایت می‌کند. اما مقاومت سطح 1600 دلاری، میانگین 55‌روزه در مقابل طلا محتمل است.

بازار اوراق مسکن

رشد تدریجی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی و رشد ماهانه ۸/ ۱ درصدی همراه شد. افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان، «تسه»ها را وارد روند صعودی کرد. با این وجود، با توجه به کاهش تعداد معاملات در ماه رمضان، شاهد مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی در برابر رشد قیمت اوراق بودیم. بنابراین میانگین قیمت اوراق در خرداد در سطح ۷۵ هزار و ۵۴۱ تومان قرار گرفت. مهلت افزایش سقف وام جعاله تا پایان شهریور اعلام شده است. نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم با قیمت در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. برخی کارشناسان با توجه به رشد تعداد معاملات مسکن در سه ماه ابتدایی، چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را در ابتدای مهر پیش بینی کرده‌اند. نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن و پایان ماه رمضان دورنمای رشد «تسه»ها را تقویت کرده است.

بازار نفت

نفت در کف ۱۰‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت8/ 42 دلار معامله شد. تداوم رشد تولیدات شیل در فضای منفی قیمت WTI را به کف 10 ماهه، 05/ 42 دلار رساند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) کاهش 5/ 2 میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری و کاهش 600 هزار بشکه موجودی بنزین را اعلام کرد. اما افزایش 20 هزار بشکه تولیدات به 35/ 9 میلیون بشکه در روز رسید. پیشتر افت بیش از 20 درصدی قیمت نفت در سال 2017، بازار نفت را رسما وارد وضعیت «خرسی» کرد. همچنان رشد تولیدات لیبی و نیجریه در کنار رشد تولیدات شیل و قرار داشتن ذخایر نفت 100 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5ساله عامل فشار بر قیمت نفت است. چشم‌انداز افت تقاضای چین، با کاهش ظرفیت فعال پالایشگاه‌ها و افت 4 درصدی تقاضای هند در ماه‌های اخیر نگرانی‌ها برای تداوم مازاد عرضه را تقویت کرده است.