یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم کم‌رمقی بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۸۱ واحدی (۲۳/ ۰ درصد) مواجه شد. تشدید فشار فروش در شرایط رکودی بازار، افت ۵۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین اردیبهشت عامل فشار بر بازار است. «فولاد» پس از رشدهای اخیر با حمایت حقوقی‌ها به ویژه صندوق‌های درآمد ثابت، با شناسایی سود میان معامله‌گران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. همچنین «خودرو» با نزدیک شدن به سقف‌های تکنیکال در کنار «حکشتی»، «شپنا» و «کگل» بیشترین نمادهای تاثیرگذار بر افت شاخص بودند. افت قیمت WTI به کف ۷‌ماهه، با ایجاد فضای روانی عامل فشار بر پالایشی‌ها است؛ با توجه به نرخ‌گذاری توسط پالایش و پخش، انتشار صورت‌های مالی می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. با وجود رشد قیمت فولاد با کاهش ظرفیت چین، اما چشم‌انداز کند شدن تقاضای چین، فشار را بر سنگ آهن و فلزات اساسی حفظ کرده است.

بازار ارز

حرکت دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 9 تومانی به نرخ 3735 تومان معامله شد. افزایش تقاضای محافظه‌کارانه و افزایش تقاضا با شناسایی کف میان معامله‌گران، نرخ دلار را به کانال 3730 تومانی بازگرداند. از 4 خرداد با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، افت تقاضای سفته‌بازی با تداوم فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی مقاومت سطح 3740 تومانی در برابر دلار را شاهد هستیم و میانگین نرخ دلار در سطح 3733 تومان قرار گرفته است. تقویت سمت عرضه ارز با افزایش درآمدهای ارزی دولت در ماه‌های اخیر همچنان فشار را بر دلار حفظ کرده است. همچنان در شرایط رکودی بازار ارز عبور دلار از سطح مزبور دشوار به نظر می‌رسد. اما با توجه به رشد تدریجی نرخ تورم و کاهش ارزش واقعی ریال در مقابل ارزش جهانی دلار همچنان دلار در مقابل افت بیشتر مقاومت می‌کند.

بازار سکه

بازگشت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۴ هزار تومانی، بیشترین رشد روزانه در سال جاری را ثبت کرد. با وجود افت طلا اما رشد اندک نرخ دلار در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به عید فطر از قیمت سکه حمایت کرد. فروکش کردن ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی شاخص دلار، اونس طلا را به کف ۳‌هفته‌ای، ۱۲۵۳ دلار رساند. همچنان افت طلا به زیر سطح ۱۲۵۰ دلار محتمل است. در بازار ارز نیز نرخ دلار مجددا تا سطح ۳۷۳۰ تومانی رشد داشت. با اینکه پیش‌تر با رشد اونس طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا ۶۵ هزار تومان نیز کاهش داشت، اما با کم واکنشی سکه به افت اخیر طلا و عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه، مجددا حباب سکه بعد از ۳ هفته به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

فشار محدود فدرال رزرو بر طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی یک درصدی و ثبت دومین هفته نزولی به قیمت 4/ 1253 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار با افزایش 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره آمریکا در نشست اخیر فدرال رزرو در کنار تقویت چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری در کنار فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک اونس طلا را به کمترین سطح در 3 هفته اخیر رساند. با این وجود، آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا، نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی ها، افت آمار ساخت و ساز مسکن برای سومین ماه متوالی و کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کننده به کمترین سطح از اکتبر تردیدها را نسبت به روند میان مدت فدرال رزرو تشدید کرده است. انتظار بازار برای افزایش نرخ بهره در دسامبر تنها 45 درصد است؛ بنابراین شاهد حمایت سطح 1250 دلاری از طلا هستیم. همچنان سخنان نمایندگان فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

رفت و برگشت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت اندک ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۳۴۹ تومان معامله شدند. با وجود رشد حدود ۳ درصدی قیمت «تسه»ها از کف ۷۳ هزار تومانی در ابتدای خرداد، اما همچنان کاهش معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان، مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی را در مقابل رشد قیمت اوراق رقم زده است. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح ۸/ ۲۱ درصدی تثبیت شده است. امری که در کنار افزایش تقاضای واحدهای کوچک تر (حجم ۴۳ درصدی تقاضای واحدهای زیر ۷۰ متر در اردیبهشت) به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان اشاره دارد. افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور در کنار افزایش تقاضای مسکن در فصل رونق مسکن، تابستان چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت اوراق را تقویت کرده است.

بازار نفت

چهارمین هفته افت نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 2 درصدی به قیمت 74/ 44 دلار معامله شد. افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا در کنار افزایش موجودی بنزین، برخلاف پیش‌بینی‌ها، با وجود نزدیک شدن به فصل پیک تقاضای بنزین افت قیمت نفت را برای چهارمین هفته متوالی و رسیدن به کف 7‌ماهه رقم زد. علاوه بر این بیکرهیوز افزایش (6 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای بیست و دومین هفته متوالی را اعلام کرد. در شرایط کنونی بازگشت تولیدات لیبی به یک میلیون بشکه در روز در انتهای جولای عامل دیگر فشار بر قیمت نفت است. مورگان استنلی در یادداشتی اعلام کرد با توجه به رشد تولیدات غیراوپک، برای رسیدن بازار به تعادل اوپک نیاز به تشدید کاهش تولیدات دارد. موسسه JP Morgan هم پیش‌بینی قیمت نفت WTI را برای سال 2018 با 11 دلار کاهش، 42 دلار اعلام کرد.