یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فروکش شوک منفی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۷ واحدی (۱۲/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۸۵۶ واحدی ایستاد. با فروکش شوک منفی در کنار حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها شامل «فارس»، «فولاد» و «رمپنا» شاخص با بیشترین رشد در ۲ هفته اخیر همراه شد. با این وجود همچنان پس از رشد ۱۲ درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت، شاهد احتیاط میان معامله‌گران هستیم. با رشد قیمت روی با توجه به کاهش قابل توجه موجودی انبارهای چین و افزایش تقاضای آربیتراژی با اختلاف بین بورس‌های کالایی، روز جمعه رشد حدود ۷۰ دلاری قیمت روی تا سطح ۲۵۳۷ دلار رقم خورد و از نمادهای تولیدکنندگان روی حمایت کرد. اما تداوم افت قیمت سنگ‌آهن تا ۵۴ دلار را با افزایش موجودی انبار شاهد هستیم. همچنان ادامه روند کم نوسان شاخص در روزهای آتی محتمل است.

بازار ارز

نوسان محدود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3734 تومان معامله شد. روز گذشته در ابتدای معاملات شاهد رشد نرخ دلار تا سطح 3738 تومان بودیم. اما در ادامه تداوم فضای رکودی در بازار ارز و فشار عرضه صرافی بانک‌ها نرخ دلار با افت مواجه شد. از ابتدای خرداد با افت تقاضای محافظه کارانه در کنار کاهش تقاضای سفته بازی ارز با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها همچنین کاهش تقاضای آربیتراژی با توجه به افت 5/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر شاهد نوسان اندک نرخ دلار در میانگین 3734 تومانی هستیم؛ همچنین شرایط رکودی میانگین تغییرات نرخ دلار را از ابتدای خرداد به 1/ 0 درصد رسانده است. همچنان تداوم روند کم‌نوسان دلار محتمل است، با این وجود افت بیشتر اونس طلا، می‌تواند افزایش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه را به همراه داشته باشد.

بازار سکه

افت سکه به زیر سطح روانی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در پایان هفته در کنار تداوم روند کم نوسان نرخ دلار عامل فشار بر سکه شد. در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات اونس طلا و رسیدن تا سطح ۱۲۹۴ دلاری روز سه شنبه بودیم. اما در ادامه رشد شاخص دلار و فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک اونس طلا را در سه روز پایانی هفته با افت ۳۰ دلاری همراه کرد. از ابتدای سال جاری تنها ۳ روز قیمت سکه زیر سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نوسان داشته است. با این وجود، در صورت افت بیشتر اونس طلا با افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو و با چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی در ماه رمضان همچنین مقاومت نرخ دلار در مقابل رشد، افت بیشتر قیمت سکه محتمل است.

بازار طلای جهانی

افت طلا پس از ۳ هفته

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2/ 1 درصدی به قیمت 4/ 1266 دلار معامله شد. رشد 6/ 0 درصدی شاخص دلار در کنار کاهش تقاضای محافظه کارانه، اونس طلا را پس از 3 هفته صعود با افت مواجه کرد. روز جمعه چشم‌انداز تشکیل دولت ائتلافی در انگلیس پس از انتخابات زودهنگام، ارزش پوند را به کمترین سطح در 8 ماه اخیر رساند. این عامل در کنار عدم تغییر سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا با افت یورو، عامل حمایت از شاخص دلار شد. افت پوند از بازارهای سهام انگلیس و اروپا حمایت کرد. با این وجود شاهد کم-نوسانی سایر بازارهای سهام بودیم. همچنان کاهش قابل توجه متقاضیان کار آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته جاری فدرال رزرو را به 90 درصد رسانده است. همچنین در هفته جاری نشست بانک مرکزی انگلیس، بانک ژاپن و بانک ملی سوئیس می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

نوسان اندک اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد اندک ۰۴/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۱۰۹ تومان معامله شدند. شاهد رشد ۳ درصدی قیمت اوراق نسبت به میانگین هفته اول خرداد، ۷۳ هزار و ۹۴۰ تومان هستیم. آغاز ماه رمضان به‌صورت سنتی با کاهش تعداد معاملات مسکن، افت «تسه»ها را رقم زد. اما در ادامه اعلام روابط عمومی بانک مرکزی از افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان بازگشت اوراق به سطح ۷۶ هزار تومانی را رقم زد. در میانه اردیبهشت شورای پول و اعتبار، افزایش سقف وام به ۱۴۰ میلیون تومان برای زوج‌ها و ۹۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی از طریق افزایش سقف وام جعاله در کنار ارائه وام بدون نیاز به سپرده اعلام شد. اما بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مسکن به دلیل «کمبود منابع» افزایش سقف وام جعاله تنها تا پایان شهریور اجرایی می‌شود.

بازار نفت

تداوم فشار عرضه بر نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 8/ 3 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی و به قیمت 83/ 45 دلار معامله شد. افزایش قابل توجه موجودی نفت تجاری و موجودی بنزین و فرآورده‌های نفتی آمریکا، با وجود نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مصرف بنزین (تابستان) عامل فشار بر قیمت نفت شد. علاوه بر این رشد تولیدات نیجریه و بازگشایی بزرگ ترین میدان نفتی لیبی نیز نگرانی‌ها نسبت به تداوم مازاد عرضه را تشدید کرده است. همچنین بیکر هیوز نیز رشد (8 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای بیست و یکمین هفته متوالی و رسیدن به 741 دکل نفتی فعال، بالاترین سطح از آوریل 2015 فشار بر قیمت نفت را حفظ کرده است. از سمت تقاضا افزایش تقاضای بنزین در هند در کنار خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد اقتصادی چین، با آمار مناسب صادرات این کشور، تا حدی خوش‌بینی‌ها را به تقاضا تقویت کرده است.