یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم افت شاخص

روز شنبه شاخص کل بورس با افت ۲۲۴ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در سطح ۸۰ هزار و ۲۸۹ واحدی ایستاد. افزایش فشار فروش با شناسایی سود میان معامله‌گران، کاهش قابل توجه حجم و ارزش معاملات، در کنار تداوم روند نزولی قیمت جهانی کالاها با وجود حرکت شاخص دلار نزدیک کف ۷ ماهه بازار سهام را برای پنجمین روز در ۶ روز اخیر نزولی کرد. همچنان شاهد حرکت معامله‌گران در تک سهم‌ها به ویژه در نمادهای کوچک تر از جمله «آپ» و «پکرمان» و حمایت حقوقی‌ها بودیم. روز دوشنبه شاهد تداوم روند نزولی روی، رسیدن به ۲۴۰۰ دلار و حرکت مس در ۵۶۰۰ دلار و افت قیمت جهانی فولاد (عامل فشار بر سنگ آهن) همچنین تشدید ریسک‌های ژئوپولیتیک بودیم. قطع روابط تجاری و سیاسی قطر از سوی چهار شریک تجاری عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر تا حدی از نفت حمایت کرد و می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

بازار ارز

حرکت دلار در کف

روز شنبه هر دلار آمریکا با افت اندک 2 تومانی به نرخ 3728 تومان معامله شد. با کاهش حجم قابل توجه معاملات در شرایط نیمه‌تعطیل، حمایت سطح 3730 تومانی نرخ دلار شکسته شد و دلار به کمترین سطح در سال جاری رسید. در هفته‌های اخیر با حذف ریسک انتخابات شاهد کاهش تقاضای محافظه کارانه دلار بودیم. امری که حرکت دلار را به زیر سطح 3750 تومانی محدود کرد. این عامل در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و رشد اونس طلا با خروج معامله‌گران سکه که پیش‌تر برای حمایت از سکه اقدام به تقاضای دلار می‌ کردند فشار بر دلار را تشدید کرد. علاوه بر این در یک ماه اخیر افت بیش از 8/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار با کاهش تقاضای آربیتراژی نیز بر دلار فشار آورد. همچنان سیگنال‌های سایر بازارها از جمله تشدید تنش‌های منطقه می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلا

روز شنبه هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و ۲۰۴ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در ساعات پایانی معاملات روز جمعه با وجود افت نرخ دلار تا حدی از قیمت سکه حمایت کرد. افت شاخص دلار با انتشار آمار اشتغال آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، با تقویت تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا رشد حدود ۲۰ دلاری اونس طلا تا ۱۲۸۲ دلار را روز جمعه رقم زد. روز دوشنبه نیز تقویت ریسک‌های ژئوپولیتیک با حمله‌های تروریستی لندن و نزدیک شدن به انتخابات انگلیس در کنار ریسک‌های واشنگتن از اونس طلا حمایت کرد. با این وجود با کاهش تقاضای مناسبتی در ماه رمضان، افزایش حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه در کنار روند کاهشی نرخ دلار، با کم واکنشی سکه به رشد اونس طلا، حباب سکه به ۷۳ هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

اونس طلا در سقف ۸‌هفته‌ای

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1281 دلار معامله شد. حرکت شاخص دلار در کف 7‌ماهه و رشد تقاضای محافظه کارانه، طلا را به بالاترین سطح در 8 هفته اخیر، 1284 دلار رساند. آمار اشتغال مسکن در ماه مه، افزایش 138 هزار شغل جدید، کمتر از پیش‌بینی‌ها در ادامه آمار کمتر از پیش‌بینی اشتغال در آوریل و مارس با تقویت تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا افت شاخص دلار را رقم زد. تقویت ریسک‌های ژئوپولیتیک از اونس طلا حمایت کرد. حمله‌های تروریستی لندن، نزدیک شدن به انتخابات زودهنگام انگلیس، روز پنج شنبه 8 ژوئن، تداوم تنش‌های واشنگتن و شهادت رئیس سابق FBI در مقابل کنگره، تشدید ریسک‌های سیاسی خاورمیانه با قطع روابط سیاسی چهار شریک تجاری قطر با این کشور، عوامل تقویت احتیاط در بازار هستند. همچنین ارائه سیاست پولی اتحادیه اروپا نیز می‌تواند بر یورو و طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

رشد تدریجی «تسه»ها

روز شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۶ هزار تومان معامله شدند. پس از دو هفته افت قیمت اوراق، مجددا حرکت «تسه»ها به روند صعودی را شاهد بودیم. پس از تصویب افزایش سقف وام جعاله و ارائه وام بدون نیاز به سپرده به متقاضیان تسهیلات از طریق اوراق، در شورای پول و اعتبار در میانه اردیبهشت تقاضای اوراق افزایش یافت. با این وجود، نزدیک شدن به ماه رمضان با کاهش معاملات مسکن، روند صعودی اوراق را متوقف کرد. اما در ادامه روابط عمومی بانک مسکن امکان ارائه سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور را به دلیل کمبود منابع اعلام کرد. اما جزئیات وام پس از پایان شهریور همچنان مشخص نیست. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام ۸/ ۲۱ درصد است.

بازار نفت

سایه تنش‌های سیاسی بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 47 دلار معامله شد. روز دوشنبه نگرانی‌ها از تشدید تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر به بهانه حمایت قطر از افراطی گری در منطقه و ارتباط با ایران، اقدام به تعلیق روابط تجاری، همچنین توقف ارتباطات دریایی و زمینی با این کشور کردند. قطر بزرگ‌ترین تولید‌کننده LNG است. با وجود سهم اندک قطر در عرضه نفت میان تولیدکنندگان اوپک اما با احتمال اثرگذاری این اقدام بر توافق میان اوپک و غیراوپک، همچنین تشدید تنش‌های منطقه در صورت تداوم این عامل می‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد. پیش‌تر رشد تولیدات شیل برای چهاردهمین هفته در 15 هفته اخیر و رشد (11 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای بیستمین هفته متوالی فشار بر قیمت نفت را تشدید کرد.