یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رفت و برگشت شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 22 واحدی (03/ 0 درصدی) همراه شد. روز گذشته تا میانه معاملات شاهد افت شاخص با شناسایی سود میان معامله‌گران و نوسان قیمت جهانی کالاها نزدیک به کف بودیم؛ اما در ادامه حمایت حقوقی‌‌ها از نمادهای بزرگ‌تر از جمله «فولاد»، «رمپنا» و «کگل» شاخص را مجددا در مسیر صعودی قرار داد. بازگشایی «رانفور» پس از تقسیم سود 140 تومانی در مجمع و خوش‌بینی به عوامل بنیادین شرکت با توجه به فعالیت شرکت به‌عنوان اپراتور سیستم‌های الکترونیکی مالی از جمله شاپرک، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. علاوه بر این، روز گذشته نماد «پتایر»، با وجود زیان انباشه در کنار «سغرب» با بیشترین رشد قیمت همراه شدند و اقبال معامله‌گران به نمادهای سیمانی را شاهد بودیم. همچنین در گروه لاستیک و پلاستیک در نمادهای «پکرمان» با وجود عرضه سنگین حقوقی‌ها و «پکویر» شاهد تشکیل صف‌های خرید بودیم.

بازار ارز

سرگردانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۸ تومانی به نرخ ۳۷۳۹ تومان معامله شد. با فروکش هیجان ناشی از انتخابات از ابتدای هفته و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه شاهد افت نرخ دلار هستیم. با اینکه در روزهای اخیر با افت دلار به سطح ۳۷۳۰ تومانی، شاهد افزایش تقاضا با شناسایی کف بودیم اما همچنان به نظر می‌رسد با توجه به خروج تقاضای معامله‌گران سکه از بازار ارز، در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و همچنین با توجه به کاهش تقاضای آربیتراژی، با حرکت ارزش جهلانی دلار در کف ۶ ماه و نیمه، شاهد نوسان نرخ دلار زیر سطح ۳۷۵۰ تومانی از روز شنبه هستیم؛ بنابراین میانگین نرخ دلار در هفته جاری نسبت به یک ماه اخیر، با افت ۶/ ۰ درصدی همراه شده است. اما همچنان نامشخص بودن جهت معاملات آتی به سرگردانی معامله‌گران در بازار اشاره دارد.

بازار سکه

فشار دوجانبه بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان معامله شد. با افت نرخ دلار در کنار کاهش قیمت اونس طلای جهانی فشار بر قیمت سکه تشدید شد. در بازار طلای جهانی، با ارائه بودجه ترامپ به کنگره و همچنین در شرایط انتظاری برای انتشار صورتجلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو شاهد رشد اندک شاخص دلار بودیم. اما همچنان به خاطر تردیدها نسبت به بازار جهانی و تداوم ریسک‌های اقتصادی از سوی چین، بازارهای سهام کم‌نوسان بودند. امری که نوسان طلا را در بازه 1250 دلاری محدود کرد. در بازار ارز نیز با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با تداوم دولت فعلی و افت تقاضای آربیتراژی شاهد نوسان دلار زیر سطح 3750 تومانی از ابتدای هفته هستیم. بنابراین ناامیدی معامله‌گران از بازارهای اثرگذار، قیمت سکه را به کف یک میلیون و 200 هزار تومانی نزدیک کرد.

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال «فد»

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۱ دلار معامله شد. با رشد اندک شاخص دلار از کف ۶ ماه و نیمه، شاهد افت اندک اونس طلای جهانی بودیم. با این وجود شرایط احتیاطی پیش از انتشار صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال‌رزرو نوسان اندک اونس طلا را در سطح ۱۲۵۰ دلاری رقم زد. با اینکه پیش‌تر احتمال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو مطرح بود؛ اما آمارهای اقتصادی آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، افت فروش مسکن از سقف ۹ سال و نیمه در ماه آوریل، در کنار تنش‌های واشنگتن تردیدهایی را برای روند افزایش نرخ بهره آمریکا به‌وجود آورده است. احتمال افزایش در ژوئن ۷۵ درصد است. اما روز گذشته با کاهش رتبه اعتباری چین از سوی موسسه مودی، به دلیل رشد بدهی و نشانه‌های کند شدن رشد اقتصادی، شاهد شرایط احتیاطی در بازارهای جهانی بودیم.

بازار اوراق مسکن

حرکت کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 5/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 687 تومان معامله شدند. با اینکه پیش‌تر رشد اوراق تا سطح 76 هزار تومانی نیز رقم خورد اما به‌نظر می‌رسد نزدیک شدن به ماه رمضان مانند روال سال‌های گذشته، با کاهش معاملات مسکن عامل فشار بر اوراق است. اما همچنان با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، فصل رونق مسکن در کنار چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضای مسکن، بازگشت اوراق به مسیر صعودی از ابتدای تابستان انتظار می‌رود. با وجود نشانه‌های قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق، از جمله توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی، اما همچنان کارشناسان عواملی از جمله جذابیت بازارهای رقیب، از جمله بالا بودن نرخ سود بانکی (بدون ریسک) و کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن، بر زمانبر بودن بازگشت رونق به بازار مسکن اشاره دارند.

بازار نفت

نگاه بازار نفت به «وین»

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۱ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق از نفت حمایت کرد، با وجود حمایت عربستان، روسیه، عراق و الجزایر از تمدید توافق برای کاهش تولیدات به میزان ۹ ماه، اما همچنان موافقت سایر اعضا نامشخص است. وزیر انرژی کویت احتمال تمدید توافق به میزان ۱۲ ماه یا تعمیق کاهش سطح تولیدات را نیز محتمل دانست. روز چهارشنبه کمیته نظارت شامل کویت، ونزوئلا، الجزیره، روسیه و عمان در وین ملاقات داشتند. اما همچنان موسساتی از جمله وود مک‌کنزی اثرات توافق را کوتاه‌مدت می‌دانند و BMI بازگشت بازار به مازاد عرضه از سال ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرد. تولیدکنندگان شیل با استفاده از شرایط کونتانگو در بازار آتی (بالاتر بودن قیمت آینده از قیمت کنونی) با فروش تولیدات نفت در قیمت‌های بالاتر در آینده، امکان تامین مالی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها را در شرایط کنونی به‌وجود آورده‌اند.