یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

واگرایی شاخص کل و هم وزن

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۵ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) همراه شد. اما بازگشت فضای احتیاط شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را با افت ۴/ ۰ درصدی مواجه کرد. تداوم ریسک سیستماتیک انتخابات، افت اخیر قیمت جهانی کالاها با افزایش موجودی انبار و نگرانی‌ها از تقاضای چین، شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای اخیر، مانع از رشد شاخص است. علاوه بر این، با افزایش تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت و خرید در قیمت‌های بالاتر، روند نزولی قیمت‌های سهام می‌تواند فضای منفی را تشدید کند. با این وجود، همچنان شاهد حمایت حقوقی‌ها از نمادهای خودرویی و برخی تک سهم‌ها هستیم. روز گذشته در ۳ نماد اصلی گروه خودرو، تغییر مالکیت ۳/ ۶ میلیارد تومانی سهام به نفع حقوقی‌ها، (جابه‌جا‌یی ۳۰ میلیون سهم تنها در «خساپا») رقم خورد. اما در صورت شکسته شدن حمایت سطوح تکنیکال افت بیشتر محتمل است.

بازار ارز

نوسان دلار نزدیک میانگین

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 4 تومانی به نرخ 3763 تومان معامله شد. میانگین نرخ دلار در 7 هفته اخیر 3762 تومان است؛ بنابراین شاهد شرایط تعادلی در بازار ارز هستیم. روز گذشته کاهش تقاضا در کنار تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار بود. چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز با کاهش تقاضای سفته‌بازی نوسان نرخ دلار را در بیش از یک ماه اخیر در سطح 3750 تا 3780 دلار حفظ کرده است. در هفته اخیر تقویت تقاضای محافظه کارانه با نزدیک شدن به انتخابات رشد دلار را از سطح 3750 تومانی رقم زد. با وجود اینکه همچنان ریسک انتخابات ریاست‌جمهوری در بازار وجود دارد اما نتیجه مناظره روز جمعه کاهش تقاضای محافظه کارانه دلار را رقم زد. در صورت پیروزی روحانی، با توجه به عدم تغییر شرایط نوسان شدید نرخ دلار دور از انتظار است.

بازار سکه

افت آرام سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی مواجه شد. افت اندک نرخ دلار در کنار کاهش تقاضای مناسبتی نیمه شعبان، افت اندک قیمت سکه را رقم زد. در بازار طلای جهانی، بازگشت تقاضای محافظه کارانه با توجه به بازگشت ریسک ترامپ به بازارها رشد اونس طلا از کف ۸‌هفته ای، ۱۲۱۶ دلار رقم خورد. با این وجود همچنان چشم‌انداز ۲ بار افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد آرام نرخ تورم در کنار سیگنال‌های مناسب از تقاضای خرد این کشور فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد افت اندک دلار با کاهش تقاضای محافظه کارانه بودیم. در صورت تداوم دولت فعلی، تشدید نوسانات در بازار ارز دور از انتظار است. با توجه به رشد اندک اونس طلا در ساعات پایانی معاملات، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه اندکی تخلیه شد.

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت طلا

هر اونس طلای جهانی در هفته گذشته تقریبا بدون تغییر به قیمت 7/ 1127 دلار معامله شد. پس از رسیدن اونس طلا به کف 8‌هفته‌ای، 1216 دلار، بازگشت نگرانی‌ها نسبت به ترامپ با اخراج ناگهانی رئیس FBI، اونس طلا را مجددا به کانال 1220 دلاری بازگرداند. با این وجود چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا مقاومت سطح 1230 دلاری را در برابر رشد طلا تقویت کرده است. با وجود رشد نرخ تورم آمریکا و خرده‌فروشی کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما همچنان تاکید فدرال رزرو بر رشد تدریجی اقتصاد، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ژوئن فدرال رزرو محتمل است. با اینکه در هفته اخیر گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها و کاهش ریسک روی کار آمدن پوپولیست‌ها در اروپا، بازارهای سهام را با رشد همراه کرد، اما خروج سرمایه قابل توجهی از بازار سهام چین و چشم‌انداز رشد تقاضای فیزیکی عوامل حمایت از اونس طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۵/ ۰ درصدی معامله شدند. با افزایش سقف وام در کنار نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان شاهد رشد ۵ درصدی «تسه»ها از ابتدای اردیبهشت هستیم؛ به این ترتیب در شرایط کنونی اوراق جدیدتر در سطح ۷۵ هزار تومان معامله می‌شوند. در ماه‌های اخیر سیگنال‌های خروج مسکن از رکود حمایت کف ۷۰ هزار تومانی از اوراق را رقم زد. توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساخت‌و‌ساز از تابستان سال گذشته پس از ۴ سال روند نزولی و همچنین تعدیل رشد منفی بخش مسکن خوش‌بینی به تقویت سمت عرضه را بیشتر کرده است. از سمت تقاضا نیز افزایش تعداد معاملات مسکن در کنار رشد تدریجی تقاضا و همچنین افزایش قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام از طریق اوراق، خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

رشد نفت پس از ۳ هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از 3 هفته نزولی با رشد 5/ 3 درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق اوپک و غیراوپک در کنار کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا برای پنجمین هفته متوالی، قیمت نفت را از کف 5‌ماهه بازگرداند. وزیر انرژی عربستان و روسیه احتمال تمدید توافق برای کاهش تولیدات تا فراتر از سال 2017 را محتمل دانستند. با این وجود افزایش (9 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هفدهمین هفته متوالی و رشد تولیدات شیل برای دوازدهمین هفته متوالی حرکت نفت را زیر 50 دلار رقم زد. اوپک در گزارش اخیر پیش‌بینی رشد تولیدات غیراوپک را از 580 هزار بشکه در گزارش پیشین به 950 هزار بشکه در روز افزایش داد. اما کارشناسان با توجه به افزایش بهره‌وری رسیدن نقطه سربه سر تولید به حدود 50 دلار به ازای هر بشکه این تخمین را کمتر از میزان واقعی می‌دانند.