یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم صعود آرام بورس

شاخص کل بورس با رشد ۲/ ۰ درصدی، هفتمین هفته رشد متوالی سال ۹۷ را ثبت کرد. تداوم ریسک سیستماتیک با نزدیک‌تر شدن به انتخابات و روند مبهم قیمت جهانی کالاها عوامل احتیاط در بازار هستند؛ نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین و اعمال قوانین محدودکننده این کشور برای کاهش سفته‌بازی در بازارهای کالایی همچنین تقویت سمت عرضه کالاهای پایه، نوسان شاخص کالایی بلومبرگ، شامل ۲۲ کالای پایه نزدیک کف ۱۶ماهه را رقم زده است. اما همچنان با تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت در کنار حمایت حقوقی‌ها شاخص برای اولین بار در ۵ ماه اخیر بالاتر از سطح ۸۰ هزار واحدی ایستاد. بنابراین با حمایت سطوح تکنیکال شاهد حرکت معامله‌گران به سمت گروه خودرویی و تک‌نمادها بودیم. اما همچنان شناسایی سود و عرضه حقوقی‌ها موانع پایداری رشد نمادهای خودرویی هستند. آخرین مناظره انتخاباتی و مجامع شرکت‌ها نیز عوامل اثرگذار بر بازار هستند.

بازار ارز

افت آرام نرخ دلار

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 2/ 0 درصدی به نرخ 3767 تومان معامله شدند. با وجود نوسان محدود نرخ دلار در ابتدای هفته در سطح 3750 تومانی، اما در ادامه تقویت تقاضای محافظه‌کارانه دلار با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این با تداوم روند نزولی طلای جهانی، معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. با وجود این همچنان با چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز و تلاش برای کاهش نوسانات نرخ دلار، در 7 هفته اخیر شاهد حرکت دلار در بازه محدود 3750 تا 3780 تومانی هستیم؛ موضوعی که میانگین نرخ دلار را از نیمه دوم فروردین در سطح 3762 تومان حفظ کرده است. همچنین توقف روند نزولی ارزش جهانی دلار و رشد 1/ 1 درصدی در 10 روز اخیر، می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی تا حدی از دلار حمایت کند.

بازار سکه

حباب متورم سکه

هر سکه طرح جدید با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان معامله شد. با وجود افت اونس طلای جهانی در روزهای اخیر، اما عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه در کنار تقویت تقاضای مناسبتی نیمه شعبان، روز پنج‌شنبه عامل حمایت از قیمت سکه شد. در روزهای اخیر رشد شاخص دلار با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه ژوئن با توجه به رشد نرخ تورم در کنار رشد بازارهای سهام اونس طلا را به کف ۸‌هفته‌ای، ۱۲۱۶ دلار رساند. اما در ادامه بازگشت احتیاط به بازارهای سهام جهانی با بازگشت ریسک ترامپ و افت بازارهای سهام چین، اونس طلا را به کانال ۱۲۲۰ دلاری بازگرداند. علاوه بر این، با رشد تقاضای محافظه‌کارانه نرخ دلار به کانال ۳۷۶۰ تومانی بازگشت. همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان است.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف ۸‌هفته‌ای

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1227 دلار معامله ‌شد. تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران از طلا حمایت کرد. پیش‌تر، اظهارات نماینده بوستون فدرال رزرو از 3 بار دیگر افزایش نرخ بهره، در کنار رشد نرخ تورم تولیدکننده آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها عامل فشار بر طلا شد. همچنین حرکت بازارهای سهام اروپا در سقف 21‌ماهه و رسیدن شاخص بازارهای سهام آمریکا به بیشترین سطح ثبت شده، اونس طلا را به کف 8‌هفته‌ای، 1216 دلار رساند. اما در ادامه گزارش‌های نامناسب فروشگاه‌های آمریکا با تردیدها نسبت به مصرف این کشور، افت بازارهای سهام جهانی را رقم زد. این عامل در کنار خروج 560 میلیارد دلار از بازارهای سهام چین در هفته‌های اخیر، تردیدها به توانایی اجرای سیاست‌های ترامپ با اخراج ناگهانی رئیس FBI و تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک رشد طلا را رقم زد. آمار خرده‌فروشی و نرخ تورم آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

پنجمین هفته رشد «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد هفتگی ۲/ ۱ درصدی همراه شدند. افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن در کنار افزایش سقف وام اوراق، پنجمین هفته صعودی اوراق را رقم زد. با اینکه در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت شاهد حرکت «تسه»ها در سطح ۷۱ هزار تومانی بودیم. اما افزایش سقف وام تسهیلات از طریق اوراق مسکن، روند صعودی «تسه»ها را شدت بخشید. بنابراین در روزهای اخیر اوراق جدیدتر در سطح ۷۵ هزار تومانی معامله شدند. در نشست اخیر شورای پول و اعتبار با وجود حفظ سقف وام پیشین، اما افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان در کنار ارائه وام مستقل ۱۰ میلیون تومانی به‌صورت انفرادی و ۲۰ میلیون تومان به زوج‌ها تصویب شد. امری که با تقویت قدرت خرید متقاضیان در کنار ورود تقاضای خانه اولی‌ها می‌تواند روند صعودی اوراق را شدت بخشد.

بازار نفت

رشد محدود نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 47 دلار معامله ‌شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش 3/ 5 میلیون بشکه حجم ذخایر نفت تجاری، بیش از پیش‌بینی‌ها (کاهش 8/ 1 میلیون بشکه‌ای) از قیمت نفت حمایت کرد. علاوه بر این تعهد 111 درصدی اوپک به توافق برای کاهش تولیدات در چهارمین ماه توافق و تقویت احتمال تمدید توافق با اعلام حمایت از سوی عربستان، ایران، روسیه و عراق رشد نفت را رقم زد. با وجود این تداوم رشد تولیدات شیل برای دوازدهمین هفته متوالی، رسیدن به 3/ 9 میلیون بشکه در روز در کنار پیش‌بینی اوپک از رشد تولیدات غیراوپک فشار بر نفت را حفظ کرده است. اوپک افزایش تولیدات غیراوپک، به میزان 950 هزار بشکه در روز، افزایش نسبت به گزارش‌های پیشین پیش‌بینی کرده است؛ بخش بزرگی از این تولیدات از سوی شیل، همچنین از سوی کانادا و برزیل است.