یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت عکس بازیگران بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۵ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته شاهد تشدید فشار فروش از سوی معامله‌گران حقیقی بودیم. همچنان حرکت قیمت جهانی کالاها نزدیک کف و شناسایی سود پس از رشدهای اخیر در کنار تداوم ریسک سیستماتیک انتخابات باعث تشدید فشار فروش در بازار است؛ امری که افت ۸/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. با وجود این همچنان نزدیک شدن به کف‌های تکنیکال در خودرویی‌ها، در کنار تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت همچنان از تک‌سهم‌ها و برخی گروه‌های کوچک‌تر حمایت می‌کند. برخلاف عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در روز دوشنبه، روز گذشته شاهد تغییر مالکیت ۴۰ میلیونی سهم حقیقی به حقوقی در «خساپا» و روند مشابه در «خپارس» بودیم. علاوه بر این با حمایت حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ‌تر شاخص کل بورس با رشد همراه شد.

بازار ارز

دلار در کف ۲‌هفته‌ای

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک یک تومانی به نرخ 3758 تومان معامله شد. روز گذشته با افت اونس طلا بر خلاف انتظار معامله‌گران سکه، شاهد افزایش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران بودیم. امری که می‌تواند با اهرم دلار تا حدی از قیمت سکه حمایت کند (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). اما همچنان با تشدید فشارعرضه از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای سفته‌بازی دلار، نرخ دلار نتوانست از سطح 3760 تومانی عبور کند و همچنان نزدیک به کف 2‌هفته‌ای حرکت کرد. احتمال تشدید نوسانات دلار با نزدیک شدن به انتخابات نیز مانع از افت قابل توجه دلار است. علاوه بر این با وجود افت 6/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار، اما در دو روز اخیر شاهد بازگشت ارزش جهانی دلار به روند صعودی هستیم که می‌تواند با بازگشت تقاضای آربیتراژی عامل دیگر حمایت از نرخ دلار در بازار ارز داخلی شود.

بازار سکه

بی‌تفاوتی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی همراه شد. با وجود بازگشت اونس طلای جهانی تا نزدیک کف ۸‌هفته‌ای و تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار عدم تمایل معامله‌گران سکه به افت قیمت، عامل حمایت از سکه است. حذف ریسک سیاسی ناشی از انتخابات فرانسه و تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ژوئن (رشد شاخص دلار) عامل فشار بر اونس طلا شد. با وجود این همچنان ریسک‌های اقتصادی حمایت سطح ۱۲۱۰ دلاری، میانگین ۱۰۰‌روزه را از طلا شاهد هستیم. اما با شکسته شدن حمایت سطح مزبور افت طلا تا ۱۲۰۰ دلار محتمل است. در بازار ارز نیز با افزایش فشار عرضه نرخ دلار همچنان در سطح ۳۷۵۰ تومانی نوسان داشت. کم‌واکنشی سکه به افت اخیر دلار و اونس طلای جهانی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۱۱۰ هزار تومان رسانده است.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1224 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران فشار بر طلا را تشدید کرد. تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره دو بار دیگر در سال جاری و اعلام اخیر فدرال رزرو از «موقتی» بودن کند شدن رشد اقتصادی در سه ماه اول 2017، بازگشت شاخص دلار از کف، پس از افت 6/ 2 درصدی در یک ماه اخیر را رقم زده است. این عامل در کنار بازگشت بازارهای سهام اروپا از کف با بازگشت اندک قیمت جهانی کالاها تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران را رقم زد. همچنین با پیروزی ماکرون و کاهش ریسک‌‌های سیاسی از پیروزی احزاب افراطی، شاخص نوسانات بازارهای جهانی، VIX به کمترین سطح از 1993 رسید. برآیند این عوامل افت اونس طلا نزدیک به کف 8‌هفته‌ای، 1221 دلار را رقم زد. همچنان آمارهای نرخ تورم آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

خوش‌بینی به خروج مسکن از رکود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۹/ ۰ درصدی مواجه شدند. در شرایط کنونی شاهد نوسان قیمت اوراق جدیدتر در سطح ۷۵ هزار تومانی هستیم. چشم‌انداز رشد تقاضا با تصویب افزایش سقف وام از طریق اوراق در کنار رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن، رشد ۳ درصدی قیمت اوراق را در یک هفته اخیر رقم زد. در ماه‌های اخیر با وجود سیگنال‌های خروج تدریجی مسکن از رکود، از جمله افزایش تعداد معاملات مسکن در زمستان، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی قیمت مسکن را رقم زد. با وجود چشم‌انداز افزایش تقاضا و ورود تقاضای خانه اولی‌ها با وام مسکن یکم، همچنان جهش قیمت مسکن دور از انتظار است. در سمت عرضه نیز با توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساخت در کنار تعدیل رشد منفی بخش مسکن، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود تقویت شده است.

بازار نفت

تداوم نوسان نفت در کف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 46 دلار معامله ‌شد. پیش‌بینی‌ها از افت 2 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری موجودی نفت تجاری برای پنجمین هفته متوالی تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. حمایت روسیه و عربستان از تمدید توافق برای کاهش تولیدات نیز عامل دیگر حمایت از نفت است؛ وزیر انرژی عربستان تمدید توافق فراتر از سال 2017 را نیز محتمل دانست. با وجود این شاهد حرکت قیمت نفت نزدیک به کف 5‌ماهه با بازگشت پرشتاب تولیدات شیل و تردیدها از حرکت بازار نفت به سمت تعادل هستیم. از سمت تقاضا نیز بانک مریل لینچ کند شدن رشد تقاضا (با نشانه‌های کاهش تقاضای چین) را عامل دیگر فشار بر نفت دانست. ناامیدی از رشد قیمت نفت، قراردادهای آتی با چشم‌انداز افزایشی را به کمترین سطح از نوامبر رساند و قراردادهای آتی با چشم‌انداز افت قیمت نفت را 37 درصد افزایش داد.