یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تقابل عوامل در بورس

شاخص کل بورس پس از دو روز نزولی با رشد اندک ۸۳ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد واردات چین کمتر از پیش‌بینی‌ها در آوریل و نشانه‌های کند شدن رشد بخش صنعتی این کشور، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام همچنین رشد موجودی‌ها، رسیدن موجودی انبار سنگ‌آهن بنادر چین به بیشترین سطح در ۱۳ سال اخیر و سطح بالای موجودی مس در بورس کالای چین و لندن، عامل فشار بر قیمت جهانی فلزات شد. بنابراین نگرانی‌ها نسبت به قیمت جهانی کالاها، تداوم ریسک‌های سیاسی و شناسایی سود میان معامله‌گران با مقاومت سطح ۸۰ هزار واحدی عامل تشدید فشار فروش در بازار است. با وجود این، تمایل به کسب‌ سودهای کوتاه‌مدت حرکت معامله‌گران را در تک‌سهم‌ها و نمادهای کوچک‌تر رقم زده است. با اینکه در این نمادها عرضه سنگین حقوقی‌ها را شاهد هستیم؛ اما در نمادهای بزرگ‌تر از جمله «رمپنا»، «فولاد»، «شپدیس» حمایت حقوقی‌ها مشاهده می‌شد.

بازار ارز

تداوم روند کم‌نوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 3759 تومان معامله شد. در دو روز اخیر شاهد حرکت نرخ دلار در سطح 3750 تومانی بودیم. با این وجود، با توجه به افت نرخ دلار در روزهای اخیر، تا حدی افزایش تقاضا با شناسایی کف از نرخ دلار حمایت کرد. اما همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار شد. علاوه‌بر این، همچنان با تداوم ریسک سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات و احتمال تشدید نوسانات نرخ دلار، شاهد حمایت عوامل روانی از نرخ دلار هستیم. برآیند این عوامل حرکت نرخ دلار در بازه 3750 تا 3780 تومان را بیش از یک ماه اخیر رقم زده است. با وجود اینکه پیش‌تر احتمال تشدید نوسانات یورو می‌رفت؛ اما با پیروزی ماکرون مطابق پیش‌بینی‌ها، یورو تغییر چندانی را در بازار داخلی تجربه نکرد.

بازار سکه

حمایت دوجانبه از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان معامله شد. توقف روند نزولی اونس طلا و نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته ریزش بازارهای سهام حمایت سطح ۱۲۳۰ دلاری از اونس طلا را تقویت کرد. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و حذف ریسک انتخاباتی فرانسه، فشار بر اونس طلا حفظ شده است؛ بنابراین اونس طلا در بازه محدود ۱۲۳۰ تا ۱۲۳۵ دلار نوسان داشت. در صورت شکسته شدن حمایت سطح کنونی افت طلا به سطح ۱۲۲۱ دلاری محتمل است. در بازار ارز نیز تداوم روند کم‌نوسان دلار در بازه محدود انتظار می‌رود. همچنان عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از سطح ۱۲۶۰ دلاری حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

رشد محدود طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1232 دلار معامله ‌شد. با وجود پیروزی ماکرون و رشد شاخص دلار، اما ریزش بازارهای سهام مانع از افت اونس طلا شد. حذف ریسک انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ژوئن فشار را بر طلا حفظ کرده است. پیش‌تر نتیجه نظرسنجی‌ها از پیروزی کاندیدای میانه‌رو، امانوئل ماکرون، پس از 5 روز رشد متوالی در ابتدای معاملات یورو را به بیشترین سطح از نوامبر رساند. اما شناسایی سود میان معامله‌گران و افت یورو در کنار شناسایی کف شاخص دلار پس از 4 هفته نزولی، عامل حمایت از شاخص دلار شد. با توجه به قوانین محدودکننده سفته‌بازی در چین JP Morgan احتمال ریزش 10 درصدی بازارهای سهام و کالایی را پیش‌بینی کرد؛ امری که در کنار آمارهای نامناسب اقتصادی این کشور، شاخص بازارهای سهام چین را به کف اکتبر رساند.

بازار اوراق مسکن

صعود تدریجی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) با رشد ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار تومان معامله شدند. با افزایش تدریجی تقاضا در کنار تصویب افزایش سقف وام مسکن از طریق اوراق، رشد ۳ درصدی قیمت «تسه»ها در ۳ روز معاملاتی اخیر را رقم زد. با این وجود هنوز این وام ارائه نشده است. طبق مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ به ۲۰ میلیون تومان رقم خورد. علاوه‌بر این وام بدون سپرده به میزان ۱۰ میلیون تومان برای خرید انفرادی و ۲۰ میلیون تومان برای زوج‌ها در نظر گرفته شده است؛ اما هنوز جزئیات بازپرداخت آن مشخص نشده است. همچنان با موج جدید تقاضا در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود اوراق، در شرایط کنونی ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با این وجود، همچنان رشد غیرتورمی مسکن انتظار می‌رود.

بازار نفت

تداوم نوسان نفت در کف

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 46 دلار معامله ‌شد. احتمال تمدید توافق اوپک تا پس از سال 2017، از قیمت نفت حمایت کرد؛ اما همچنان سطح بالای حجم ذخایر نفت تجاری و رشد پرشتاب تولیدات شیل، رشد 10 درصدی از نیمه دوم 2016، تولیدات شیل را به سطح 3/ 9 میلیون بشکه در روز، نوسان قیمت نفت در کف 5ماهه را رقم زده است. افزایش (6 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای شانزدهمین هفته متوالی و رشد تولیدات شیل برای یازدهمین هفته متوالی فشار را بر نفت حفظ کرده است. وزیر انرژی عربستان احتمال تمدید توافق برای کاهش تولیدات در نیمه دوم 2017 و فراتر از 2017 را اعلام کرد. پیش‌تر نیز چند عضو اوپک از جمله ایران در کنار روسیه از توافق حمایت کرده بودند. کاهش واردات چین، دومین مصرف‌کننده نفت نیز عامل فشار بر نفت از سمت تقاضا بود.