یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت کم‌رمق بزرگ‌ترها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۲ واحدی (۱۲/ ۰ درصدی) همراه شد. شناسایی سود میان معامله‌گران روند صعودی صنایع کوچک تر از جمله کاشی و سرامیک، انبوه‌سازی و قند و شکر را در روزهای اخیر متوقف کرد. همچنین مقاومت جدی سطوح تکنیکال مانع از تداوم رشد خودرویی‌ها شد. با این وجود رشد ۱۵۰ درصدی ارزش معاملات نسبت به دو هفته اول معاملات در فروردین افزایش حجم نقدینگی را نشان می‌دهد. در ابتدای معاملات روز گذشته شاهد حرکت نقدینگی در نمادهای بزرگ تر از جمله فلزات اساسی بودیم؛ «رمپنا»، «فملی»، «فخوز» و «ومعادن» بیشترین تاثیر بر رشد شاخص را داشتند. با وجود مفروضات محافظه‌کارانه در بودجه شرکت‌ها، اما همچنان افت قیمت جهانی کالاها (مس زیر ۵۷۰۰ دلار، روی زیر ۲۶۰۰ دلار و افت سنگ آهن تا ۶۴ دلار)، ابهام در ادامه روند آنها در کنار ریسک‌های سیاسی، با تقویت احتیاط معامله‌گران تداوم رشد‌ها را مبهم کرده است.

بازار ارز

تداوم حرکت دلار در کف

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۷۴۷ تومان، کمترین سطح امسال معامله شد. با وجود اینکه پیش‌تر عوامل روانی، از جمله احتمال تشدید نوسانات دلار با ریسک‌های سیاسی حمایت سطح ۳۷۶۰ تومانی را تقویت کرده بود. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روز دوشنبه حمایت سطح مزبور را شکست. بنابراین، چشم‌انداز افزایش عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت احتمال کنترل دولت بر بازار ارز به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات، فشار را بر بازار ارز تشدید کرد. همچنان تداوم روند کم‌نوسان دلار در روزهای آتی محتمل است. علاوه بر این، در روزهای اخیر شاهد بازگشت ارزش جهانی دلار به روند نزولی بودیم به‌صورتی که روز گذشته در میانه معاملات مقاومت سطح روانی ۱۰۰ واحدی ارزش جهانی دلار نیز شکسته شد. امری که می‌تواند کاهش تقاضای آربیتراژی دلار را به همراه داشته باشد.

بازار سکه

بازگشت احتیاط به بازار سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی همراه شد. افت اونس طلای جهانی از سقف ۵‌ماهه در کنار افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، افت شاخص دلار در کنار تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک با انتخابات فرانسه، انتخابات زودهنگام انگلیس و تنش‌های نظامی از سوی آمریکا، از اونس طلا حمایت کرد. اما همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، نوسان طلا را در سطح ۱۲۸۰ دلاری رقم زده است. در صورت شکسته شدن حمایت سطح ۱۲۸۱ دلاری کنونی، افت طلا تا سطح ۱۲۶۵ دلاری محتمل است. در بازار ارز نیز با شکسته شدن حمایت سطح ۳۷۶۰ تومانی، روند نزولی دلار در روزهای اخیر تشدید شد. اما عدم تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه، همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از سطح ۸۰ هزار تومانی تثبیت کرده است.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در 1280 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۴ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه از طلا حمایت می‌کنند. اما شناسایی سود میان معامله‌گران اونس طلا را از کف ۵ ماهه (۱۲۹۵ دلار) با افت همراه کرد. ریسک‌های ژئوپلیتیک از سوی آمریکا، ریسک‌های اقتصادی ترامپ در کنار نزدیک شدن به دور اول انتخابات فرانسه، عوامل حمایت از اونس طلا هستند. روز گذشته نخست‌وزیر انگلیس، ترزا می ‌انتخابات زودهنگام را اعلام کرد. امری که با چشم‌انداز تقویت ثبات، پوند را به بالاترین سطح از ۲ فوریه رساند و عامل فشار بر شاخص دلار شد. با وجود اینکه احتمال پیروزی حزب محافظه کار، ۲۰ درصد بیشتر از سایر احزاب است، اما انتخابات انگلیس باعث تقویت ریسک ژئوپلیتیک است. همچنین با وجود آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا، اما احتمال ۲ بار دیگر افزایش نرخ بهره فشار را بر طلا حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۵/ ۰درصدی مواجه شدند. با وجود انتظار برای افزایش حجم معاملات در نیمه دوم فروردین، اما همچنان شاهد نوسان اندک «تسه»ها در سطح ۷۰ تا ۷۲ هزار تومانی هستیم و میانگین قیمت اوراق در فروردین افت ۵ درصدی را نسبت به اسفند نشان می‌دهد. با این وجود انتظار برای ورود تقاضای خانه اولی‌ها با وام یکم بانک مسکن، با سقف ۱۶۰ میلیون تومان در کنار افزایش تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان رشد تدریجی «تسه»ها انتظار می‌رود. اما با توجه به رشد غیرتورمی مسکن در ماه‌های اخیر، همچنین پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در سطح وام کنونی و سهم بیش از ۳۰ درصدی مسکن در سبد هزینه‌های خانوار، رشد پرشتاب تقاضا دور از انتظار است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام ۴/ ۲۱ درصد بوده است.

بازار نفت

پیش‌بینی‌های خوش بینانه نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. با تقویت تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل با رشد پرشتاب تولیدات شیل، قیمت نفت به کمترین سطح در ۱۱ روز رسید. پیش‌بینی‌ها از رشد تولیدات شیل به سطح ۱۹/ ۵ میلیون بشکه در ماه آینده، بیشترین سطح در ۲ سال اخیر، نگرانی‌هایی را برای تداوم مازاد عرضه به وجود آورده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز رشد ۱۲۴ هزار بشکه در روز تولیدات در مه ‌را پیش‌بینی کرد. با این وجود تعهد مناسب اعضای اوپک و غیراوپک به کاهش تولیدات خوش‌بینی‌ها به کاهش تدریجی موجودی‌ها را تقویت کرده است. گلدمن‌ساکس و بانک سیتی با تمدید قرارداد اوپک، حرکت بازار نفت به تعادل را پیش‌بینی کردند و سیتی رشد ۱۰ دلاری و حرکت نفت به بالاتر از ۶۰ دلار را با این عامل پیش‌بینی کرد.