یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم کم‌نوسانی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۰ واحدی ( ۰۴/ ۰ درصدی) سیزدهمین روز متوالی رشد را ثبت کرد؛ با وجود این حرکت معامله‌گران در تک‌سهم‌ها و همچنین اقبال به نمادهای کوچک‌تر، رشد ۶/ ۳ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) در مقابل رشد تنها ۵/ ۰ درصدی شاخص کل را از ابتدای سال رقم زده است. توقف روند صعودی قیمت جهانی کالاها از جمله کاهش قیمت سنگ‌آهن به کمتر از ۸۰ دلار، کمترین سطح از ژانویه و احتمال رفع اختلالات عرضه مس در کنار چشم‌انداز رشد شاخص دلار مانع از رشد صنایع کالایی است. همچنین ریسک‌های سیاسی و کاهش احتمال رشد قابل توجه نرخ دلار نیز عوامل احتیاط در بازار هستند. در میان گروه‌ها نیز در ادامه روند اسفند، چشم‌انداز عرضه اولیه «پرداخت» در گروه رایانه‌ای، صف‌های خرید در سایر شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پرداخت الکترونیک از جمله «رتاپ» و «رکیش» را رقم زد.

بازار ارز

نزول دلار در کانال 3700 تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۵ تومانی به نرخ ۳۷۶۰ تومان معامله شد. پس از رسیدن نرخ دلار به بالاتر از ۳۸۰۰ تومان در هفته ابتدایی معاملات، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روند نزولی نرخ دلار را برای چهارمین روز متوالی رقم زد. افزایش عرضه و کاهش تقاضا مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی را مجددا تقویت کرده است. روز گذشته نیز کاهش نرخ درهم تا سطح ۱۰۳۵ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار شد. علاوه بر این، با وجود رشد ۵/ ۱ درصدی ارزش جهانی دلار در دو هفته اخیر اما همچنان بالا نرفتن نرخ ارز در مناطق مرزی، با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل دیگر فشار بر نرخ دلار بود. اظهارات بازارساز با چشم‌انداز تقویت مداخله دولت در بازار ارز نیز فشار را بر دلار حفظ کرده است.

بازار سکه

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط افت نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه بود. رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا پیش از نشست ترامپ با رئیس‌جمهوری چین در کنار احتمال ریزش بازارهای سهام آمریکا پس از رشدهای قابل توجه اخیر، حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک را رقم زده است. امری که روز گذشته اونس طلا را در میان معاملات بالاتر از ۱۲۶۰ دلار قرار داد. در بازار ارز نیز با کاهش تقاضای آربیتراژی و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، دلار به ۳۷۶۰ تومان نزدیک شد. همچنان عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه و خوش‌بینی به اونس طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را در سه روز اخیر در سطح ۹۰ هزار تومان تثبیت کرده است.

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک سقف 1260 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۹ دلار معامله ‌شد. فضای احتیاطی پیش از نشست روز پنج‌شنبه ترامپ با رئیس‌جمهوری چین با تقویت احتیاط میان معامله‌گران رشد ین ژاپن (ارز امن) و اونس طلا را رقم زد. کاهش فروش خودروهای آمریکا افت شاخص دلار را در روز دوشنبه رقم زد. این آمار در کنار ناتوانی دولت ترامپ برای اصلاح قانون بیمه دولت اوباما، با تقویت تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی ترامپ، پس از ثبت بهترین رشد سه ماهه بازارهای سهام آمریکا از سال ۲۰۱۳، از اونس طلا حمایت می‌کند. با وجود این چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری را در مقابل طلا تقویت کرده است. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و آمار اشتغال آمریکا در کنار اظهارات نمایندگان فدرال رزرو و سخنان ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

تداوم فشار تقاضا بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۸/ ۰درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۳۶۸ تومان معامله شدند. با وجود رشد اندک قیمت «تسه»‌ها، اما همچنان کاهش تقاضا، نوسان اوراق را نزدیک کمترین سطح از دی ۹۴ رقم زده است. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق (در صورت ترکیب اوراق پیشین و اوراق جدید) در سطح ۴/ ۲۱ درصد تثبیت شده است. به این ترتیب کاهش حجم معاملات مسکن، میانگین قیمت اوراق را در نیمه اول فروردین، با افت ۵ درصدی نسبت به میانگین قیمت اوراق در اسفند، در سطح ۷۱ هزار تومانی قرار داده است. اما افزایش ۵ درصدی حجم معاملات مسکن در سال گذشته، در کنار تعدیل رشد منفی بخش مسکن و چشم‌انداز رشد تقاضا از سوی خانه اولی‌ها می‌تواند روند صعودی اوراق را در هفته‌های آتی تقویت کند.

بازار نفت

رفت و برگشت نفت در کف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۰ دلار معامله ‌شد و همچنان شاهد نوسان نفت نزدیک سطح ۵۰ دلاری هستیم. با وجود تعهد بیش از ۹۰ درصدی اوپک به توافق در دو ماه ابتدایی توافق، همچنان سیگنال‌های بازگشت تولیدات شیل، از جمله رشد تعداد دکل‌های نفتی برای یازدهمین هفته متوالی و کاهش اختلالات عرضه از سوی لیبی فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. با بازگشایی بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی کارشناسان رسیدن تولیدات این کشور به سطح ۶۶۰ هزار بشکه در روز را تخمین زده‌اند. همچنان با توجه به سطح بالای موجودی نفت تجاری، بالاتر از میانگین ۵ ساله، در هفته‌های اخیر مقامات کشورهای عضو اوپک احتمال تمدید توافق برای کاهش تولیدات را اعلام کرده‌اند. امری که حمایت سطح ۵۰ دلاری از نفت را تقویت کرد. نشست ۲۵ مه ‌تصویر روشن‌تری از این امر ارائه می‌دهد.