یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تحرک معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۲ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) در سطح ۷۷ هزار و ۶۱۷ واحدی ایستاد. روز گذشته همچنان شاهد ارزش پایین معاملات، افت ۳۲ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین اسفند، مشابه روال هفته اول معاملات بودیم. در بازارهای جهانی نیز شاهد نوسان قیمت‌ها نزدیک سطوح هفته‌های پایانی سال ۹۵ هستیم. بنابراین ثبات نسبی قیمت جهانی کالاها در کنار رشدهای اخیر قیمت سهام به ویژه در صنایع کالایی و شناسایی سود میان معامله‌گران، حرکت معامله‌گران را به سمت نمادهای کوچک‌تر رقم زده است؛ به این ترتیب روز گذشته گروه‌های قند و شکر، محصولات کاغذی و سیمانی‌ها از جمله صنایع با بیشترین رشد بودند. در شرایط کنونی، ریسک ‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات در کنار بالا بودن نرخ سود بازارهای رقیب، هزینه بالای تامین مالی شرکت‌ها در نرخ سود کنونی بانک‌ها عوامل تشدید فضای احتیاطی هستند.

بازار ارز

حرکت دلار در مسیر نزولی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۳۷۷۵ تومان معامله شد. روز گذشته با وجود رشد اندک تقاضا، اما همچنان فشار عرضه مانع از رشد نرخ دلار شد. در اولین هفته معاملات با تقویت فضای سفته‌بازی، رشد نرخ دلار به‌صورت مقطعی تا سطح ۳۸۵۰ تومان را نیز شاهد بودیم. با این وجود رشد عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و عرضه دلار در نرخ‌های پایین‌تر مجددا مقاومت سطح ۳۸۸۰ تومانی را تقویت کرد و روز گذشته نرخ دلار به کمترین سطح در دو هفته اخیر رسید. همچنان تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز، فشار را بر دلار حفظ کرده است. در ماه اسفند نیز با وجود رشد تقاضای مسافرتی ارز، فشار عرضه نرخ دلار را در میانگین ۳۷۷۱ تومانی قرار داد. چشم‌انداز رشد ارزش جهانی دلار می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت کند.

بازار سکه

تداوم کم‌نوسانی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی مواجه شد. در بازار طلای جهانی شاهد بازگشت اونس طلا از سقف یک ماهه بودیم. کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا در کنار رشد شاخص دلار با تقویت چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس طلا بود. اما همچنان ریسک‌های سیاست‌های دولت ترامپ و انتخابات فرانسه، از اونس طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز با وجود رشد نرخ دلار در هفته اول معاملات، همچنان روز گذشته با فشار عرضه افت ۱۰تومانی نرخ دلار رقم خورد. همچنان مقاومت سطح ۳۸۸۰ تومانی در مقابل رشد دلار محتمل است. با اینکه کاهش تقاضای مناسبتی سکه، افت قیمت سکه را در هفته اخیر رقم زده است، همچنان عدم تمایل معامله‌گران به کاهش قیمت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۹۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

افت آرام طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۵ دلار معامله شد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار کاهش تقاضای محافظه کارانه، اونس طلا را با افت اندکی همراه کرد. اظهارات نمایندگان فدرال رزرو از احتمال ۴ بار افزایش نرخ بهره در سال جاری، رشد شاخص دلار را رقم زد. افت پوند، با کاهش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای بریتانیا برای سومین ماه متوالی نیز عامل دیگر حمایت از شاخص دلار بود. علاوه بر این، آمارهای مناسب اقتصادی آسیا، رشد بازارهای سهام این کشور و رشد بازارهای سهام اروپا، پس از ثبت بهترین رشد سه ماهه در دو سال اخیر نیز افت تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا و نامشخص بودن اجرایی شدن سیاست‌های ترامپ عوامل حمایت از طلا هستند. دیدار ترامپ با رئیس‌جمهور چین و آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۴/ ۰درصدی مواجه شدند. با کاهش حجم معاملات مسکن همچنان شاهد حرکت «تسه»ها نزدیک کمترین سطح از دی ۹۴ هستیم. با توجه به قوانین محدودکننده برای سفته بازی اوراق، از جمله محدودیت فروش تا ۲ ماه پس از خریداری، شاهد حرکت اوراق با تقاضای واقعی مسکن هستیم. همچنان افزایش ۵ درصدی حجم معاملات مسکن در سال ۹۵ در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا از سوی خانه اولی‌ها و اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی از تزریق منابع مالی جدید به بخش مسکن چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است. با این وجود رشد غیرتورمی مسکن، افت ۳ درصدی قیمت واقعی مسکن، زمان‌بر بودن خروج مسکن از رکود را نشان می‌دهد. همچنان قدرت خرید پایین متقاضیان و نرخ سود واقعی وام در سطح ۴/ ۲۱ درصد نیز عامل دیگر فشار بر تقاضا است.

بازار نفت

بازی نفت در 50 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۵۰ دلار معامله ‌شد. با وجود نشانه‌های مثبت از سمت تقاضای آسیا، اما بازگشت تولیدات لیبی و بازگشت پرشتاب تولیدات شیل فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چین برای نهمین ماه متوالی در ماه مارس، خوش‌بینی‌ها به سمت تقاضا را تقویت کرده است. اما بازگشایی بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی و رشد تولیدات تا ۶۶۰ هزار بشکه در روز، عامل فشار بر قیمت نفت است. ناآرامی‌های لیبی پیش‌تر تولیدات این کشور را به کمترین سطح در ۶ ماه اخیر رسانده بود. قرار داشتن سطح تولیدات شیل بالاتر از ۱/ ۹ میلیون بشکه در روز و گزارش بیکرهیوز از رشد (۱۰ موردی) تعداد دکل‌های نفتی و بیشترین رشد تعداد دکل‌های نفتی از میانه ۲۰۱۱ در سه ماه اول سال جاری نیز عامل دیگر فشار بر نفت است.