یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام بورس در هفته اول

شاخص کل بورس با ثبت رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی در سطح ۷۷ هزار و ۵۸۴ واحدی ایستاد. در اولین هفته معاملاتی سال ۹۶ شرایط نیمه‌تعطیل بازار سهام، کاهش ۲۶ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین اسفند رقم زد. ناامیدی معامله‌گران از کسب سود در نمادهای بزرگ‌تر با نوسانات قیمت جهانی کالاها از جمله افت قیمت متانول به زیر ۳۰۰ دلار، همچنین ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات عوامل احتیاط در بازار سهام هستند. با وجود این در سه ماه ابتدایی ۲۰۱۷، تداوم رشد قیمت جهانی فلزات پایه با خوش‌بینی‌ها به چین و اختلالات عرضه رقم خورد. در این شرایط تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت و افزایش سفته‌بازی رشد ۵/ ۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. بازگشایی نمادهای بازار پایه و امکان معامله آنلاین برخی از این سهام از عوامل تشدید سفته‌بازی بود.

بازار ارز

لمس مقطعی کانال 3800 تومانی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۰ درصدی به نرخ ۳۷۸۵ تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد نرخ دلار بود. امری که مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی را در اسفند در مقابل دلار تقویت کرده بود. اما در اولین روزهای معاملاتی سال ۹۶، افزایش سفته‌بازی و کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، مقاومت سطح مزبور را شکست و نرخ دلار در میانه هفته تا سطح ۳۸۵۰ تومان نیز رشد داشت. اما در ادامه عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها با نرخ‌های پایین‌تر نسبت به سایر صرافی‌ها در روزهای پایانی هفته دلار را مجددا به کانال ۳۷۰۰ تومانی بازگرداند. همچنان افزایش حجم معاملات در ابتدای هفته جاری می‌تواند تصویر مشخص‌تری ارائه دهد. اما اظهارات بازارساز و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز فشار را بر دلار حفظ کرده است.

بازار سکه

تخلیه اندک حباب سکه

هر سکه طرح جدید با افت ۷/ ۰ درصدی همراه شد. در بازار طلای جهانی، رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تردیدها نسبت به عملی شدن سیاست‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی اروپا رشد ۷/ ۳ درصدی طلا را در سه هفته اخیر رقم زده است. با وجود این احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، با تولید ناخالص داخلی بهتر از پیش‌بینی‌ها و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو مانع از شکسته شدن مقاومت سطح قیمت میانگین ۲۰۰‌روزه طلا شد. در بازار ارز نیز هفته گذشته، شاهد تشدید نوسانات دلار بودیم. اما همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. این عوامل در کنار کاهش تقاضای مناسبتی با افت قیمت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به زیر ۱۰۰ هزار تومان بازگرداند. اما همچنان سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی می‌تواند از سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی

حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۱/ ۰ درصدی همراه شد. همچنین در سه ماه اول ۲۰۱۷، اونس طلا با ثبت رشد ۸ درصدی، با بیشترین رشد سه ماهه در یک سال همراه شد. تاکید دو نماینده فدرال رزرو بر لزوم ۴ بار افزایش نرخ بهره، در کنار عدم تغییر سیاست‌های انبساطی اروپا، بر خلاف انتظارات با فشار بر یورو (رشد شاخص دلار) اونس طلا را از سقف یک‌ماهه، ۹/ ۱۲۵۵ دلار با افت مواجه کرد. اما همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا با نزدیک شدن به انتخابات فرانسه، تردیدها نسبت به عملی شدن سیاست‌های ترامپ و آغاز پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عوامل حمایت از اونس طلا هستند. عدم موفقیت دولت ترامپ برای تصویب لایحه اصلاح بیمه سلامت اوباما، تردیدهایی را برای امکان عملی کردن تغییرات مالیاتی دولت وی برانگیخته است. آمارهای اقتصادی از جمله آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

فشار کاهش تقاضا بر اوراق

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۸/ ۲ درصدی همراه شد. کاهش تقاضا در شرایط نیمه تعطیل بازار عامل فشار بر قیمت «تسه»ها شد و روز سه‌شنبه قیمت اوراق به ۷۰ هزار تومان،‌ کمترین سطح از ۵ دی ۹۴ رسید. همچنان با توجه به چشم‌انداز بازگشت تدریجی رونق به بازار مسکن شناسایی کف از سوی معامله‌گران رشد قیمت اوراق را از سطح مزبور رقم زد. گزارش عملکرد ۹ ماهه مسکن از سوی بانک مرکزی تعدیل رشد منفی بخش مسکن را در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۵، همچنین افزایش ۷/ ۷ درصدی تعداد صدور پروانه‌های ساخت مسکن در ۹ ماه اول سال ۹۵ را نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ نشان می‌دهد. این عامل در کنار اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی از تزریق منابع مالی جدید به بازار مسکن چشم‌انداز خروج مسکن از رکود را تقویت می‌کند و عامل حمایت از «تسه»ها است.

بازار نفت

رشد نفت با تقویت خوش‌بینی‌ها

هر بشکه نفت خام آمریکا با ثبت رشد ۵/ ۵ درصدی، بیشترین رشد هفتگی در سال ۲۰۱۷، به قیمت ۶/ ۵۰ دلار معامله شد. با وجود این در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷، قیمت نفت با افت ۶ درصدی، بیشترین افت از اواخر سال ۲۰۱۵ همراه شد. در هفته‌های گذشته سیگنال‌های رشد تولیدات شیل و تقویت تردیدها نسبت به اثرگذاری توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش مازاد عرضه، قیمت نفت را به کمترین سطح از نوامبر (۴۷ دلار) رساند. اما تقویت چشم‌انداز تمدید قرارداد اوپک و غیراوپک، قیمت نفت را مجددا به بالاتر از ۵۰ دلار رساند. پنج عضو اوپک از جمله کویت و عراق در کنار عمان، حمایت خود را از تمدید توافق اعلام کرده‌اند. با وجود این همچنان رشد تولیدات شیل مانع از رشد قابل توجه نفت است و به گزارش گلدمن ساکس اوپک تنها با رقابت قیمتی می‌تواند سهم بازار خود را در شرایط کنونی حفظ کند.