یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سومین روز کم نوسانی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۳ واحدی برای سومین روز متوالی رشد کمتر از ۱/ ۰ درصدی را ثبت کرد. روز گذشته «خودرو» پس از توقف از ۳۰ بهمن، بازگشایی شد و با توجه به تعدیل منفی ۱۵ درصدی در پیش‌بینی سود سال ۹۶، دومین نماد منفی تاثیرگذار بر شاخص در کنار «وغدیر»، «فولاد» و «تاپیکو» بود. با این وجود افزایش تقاضا با شناسایی کف در برخی نمادها، رشد اندک قیمت جهانی کالاها پس از رسیدن به کف ۲ ماهه با حمایت از صنایع کالایی و حمایت حقوقی‌ها مانع از افت شاخص است. اما همچنان کمبود نقدینگی، نگرانی‌ها از پایداری قیمت جهانی کالاها با چشم‌انداز رشد شاخص دلار در کنار ریسک‌های اقتصادی از جمله نرخ سود بالای تامین مالی شرکت‌ها در کنار نگرانی‌ها از وضعیت بنیادی بانک‌ها و همچنین ریسک‌های سیاسی در میان مدت عوامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران هستند.

بازار ارز

تداوم روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی با نرخ ۳۷۵۰ تومانی معامله شد. کاهش تقاضا در کنار افزایش عرضه نرخ دلار را برای هشتمین روز در ۹روز اخیر نزولی کرد. چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی دلار با نزدیک شدن به نوروز در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای آربیتراژی با رشد بیش از ۲ درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر عوامل حمایت از دلار هستند؛ بنابراین پیش‌تر با رسیدن نرخ دلار به سطح ۳۷۲۰ تومانی، افزایش تقاضای معامله‌گران با شناسایی کف رشد دلار را رقم زد و حمایت سطح ۳۷۵۰ تومانی را در روزهای اخیر تقویت کرده است. با این وجود همچنان فشار عرضه و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز مانع از رشد نرخ دلار است؛ به این ترتیب شاهد افت ۸/ ۱ درصدی میانگین نرخ دلار در اسفند و رسیدن به سطح ۳۷۶۳ تومانی، نسبت به بهمن هستیم.

بازار سکه

سکه در سقف 3 سال و نیمه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲۷ هزار تومانی، به بیشترین سطح از خرداد ۹۲ رسید. با وجود تداوم روند نزولی نرخ دلار و نوسان اونس طلا نزدیک سطح ۱۲۰۰ دلاری، اما عدم تمایل معامله‌گران به ریزش سکه، بیشترین رشد قیمت سکه در ۱۰ هفته اخیر را رقم زد. در بازار طلای جهانی تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا افت ۵۰دلاری اونس طلا را در ۲ هفته اخیر رقم زد. اما همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا در کنار احتمال افت بازارهای سهام مانع از افت شدید طلا است. در بازار ارز نیز با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، اما چشم‌انداز افزایش تقاضا حمایت سطح ۳۷۵۰ تومانی از دلار را تقویت کرده است. همچنان خوش‌بینی معامله‌گران به رشد تقاضای مناسبتی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را برای هفتمین روز متوالی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان تثبیت کرد.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در سطح 1200 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۰۳ دلار معامله ‌شد. شرایط احتیاطی پیش از نشست هفته جاری فدرال رزرو نوسان اونس طلا را بالاتر از سطح ۱۲۰۰ دلاری رقم زد. اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو و رشد مناسب اشتغال آمریکا احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو را به ۱۰۰ درصد نزدیک کرد. بنابراین روز جمعه حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا شکسته شد. اما ریسک‌های سیاسی انتخابات اروپا و نزدیک شدن به انتخابات هلند در هفته جاری و احتمال ریزش بازارهای سهام پس از رشدهای اخیر مانع از افت شدید اونس طلا است. برخی کارشناسان معتقدند افزایش نرخ بهره آمریکا در هفته جاری در قیمت طلا پیش‌خور شده است. نشست هفته جاری بانک انگلیس، احتمال آغاز پروسه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نشست بانک مرکزی ژاپن می‌تواند بر شاخص دلار و طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

اوراق در کف 17 ماهه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۷/ ۴ درصدی به کف ۱۷ ماهه رسیدند. افت تقاضا در روزهای پایانی معاملات سال جاری، عامل فشار بر «تسه»ها شده است؛ اوراق با نمادهای پیشین در سطح ۶۶ تا ۶۸ هزار تومانی معامله می‌شدند. با توجه به قابلیت تامین بخشی از وام از طریق اوراق با نمادهای پیشین، جذابیت خرید قیمت‌ها در سطح کنونی می‌تواند تا حدی از اوراق حمایت کند. اوراق جدیدتر نیز در سطح ۷۴ هزار تومانی نوسان داشتند. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق نیز در سطح ۴/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. در شرایط کنونی همچنان رشد تدریجی تقاضا به ویژه از سوی «خانه اولی‌ها» و رشد غیرتورمی مسکن، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را ارائه می‌دهد. با این وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است.

بازار نفت

بازگشت سایه شیل بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۸ تومان معامله ‌شد. سیگنال‌های رشد پرشتاب تولیدات شیل با رشد تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای هشتمین هفته متوالی و رسیدن به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۵ در کنار رسیدن سطح تولیدات به بالاتر از ۹ میلیون بشکه در روز برای سومین هفته متوالی قیمت نفت را به کمترین سطح در ۳ماه اخیر (۰۵/ ۴۸ دلار) رساند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد موجودی نفت با شتابی کمتر از مقدار پیش‌بینی‌شده کاهش داشت. اما تعهد اوپک و غیراوپک به توافق، چشم‌انداز رشد تقاضا در کنار افت شاخص دلار، اختلالات عرضه لیبی و کاهش ۱۱ درصدی تولیدات این کشور تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد در مورد پیش‌بینی‌های قیمت «کاملا مطمئن» است و میانگین WTI را در نیمه دوم سال جاری ۵/ ۵۷ دلار اعلام کرد.