یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

عقبگرد شاخص به تابستان

دیروز شاخص کل بورس با افت 515 واحدی (68/ 0 درصدی) همراه شد. کمبود نقدینگی، افت قیمت جهانی کالاها و نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بانک‌ها عامل تشدید فضای منفی بازار است. بازگشایی 10 نماد بورسی و فرابورسی روز گذشته شاخص را به کمترین سطح از 29 شهریور رساند. «شبریز» پس از تعدیل منفی 26 درصدی پیش‌بینی سودآوری 96، با افت 15 درصدی، دومین نماد اثرگذار بر افت شاخص بود. در گروه پالایشی، «شبندر» نیز بازگشایی شد؛ با وجود تعدیل مثبت 24 درصدی، همچنان تردیدها نسبت به تغییر سودآوری با توجه به نرخ‌گذاری دستوری محصولات و مواد اولیه، نتوانست رشد را ثبت کند. نماد «شپلی» پس از بازگشایی، از 28 فروردین، با توجه به شناسایی زیان و توقف فعالیت شرکت در ماه‌های اخیر با صف فروش سنگین مواجه شد. اما دریافت وام و راه‌اندازی مجدد تولید، زمینه بازگشایی این نماد را فراهم کرد.

بازار ارز

تشدید روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲۹ تومانی به نرخ ۳۷۲۰ تومان معامله شد. افت تقاضا در کنار تداوم فشار عرضه دلار را برای هفتمین روز در ۸ روز اخیر نزولی کرد و تثبیت دلار در کف ۱۴ هفته‌ای را رقم زد. افت نرخ درهم تا سطح ۱۰۱۶ تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار شد. همچنان چشم‌انداز رشد تقاضای مسافرتی ارز با نزدیک شدن به نوروز و احتمال رشد تقاضای مناسبتی با رشد ۲ درصدی ارزش جهانی دلار از این ارز حمایت می‌کند. اما چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز و تقویت سمت عرضه فشار را بر دلار حفظ کرده است. به این ترتیب با اینکه تا نیمه اول اسفند شاهد حمایت سطح ۳۷۷۰ تومانی از نرخ دلار بودیم اما به نظر می‌رسد با عبور دلار از سطح مزبور روند نزولی دلار تشدید شده است.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 14 هزار تومانی مواجه شد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته آتی فدرال رزرو، افت حدود 40 دلاری طلا را در هفته اخیر رقم زد؛ با وجود این به نظر می‌رسد سطح 1210 دلاری از اونس طلا تا حدی حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز با عبور دلار از سطح 3770 تومانی شاهد افت 3/ 1 درصدی نرخ دلار در سه روز اخیر هستیم. با اینکه پیش‌تر چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی، حمایت سطح یک میلیون و 200 هزار تومانی را از سکه رقم زده بود اما تداوم روند نزولی عوامل اثرگذار، مقاومت سطح مزبور را شکست و بیشترین افت سکه را در 7 هفته اخیر رقم زد. اما همچنان کم‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از 110 هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

طلا در کف 4هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۲ دلار معامله ‌شد. تداوم رشد شاخص دلار اونس طلا را به کف ۴ هفته‌ای (۱۲۱۱ دلار) رساند. اظهارات رئیس فدرال رزرو و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا با توجه به قرار گرفتن نرخ تورم و اشتغال نزدیک هدف فدرال رزرو، پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره در نشست ۱۴ تا ۱۵ مارس را به صد درصد نزدیک کرده است. امری که پس از رسیدن اونس طلا به ۱۲۵۹ دلار، روند نزولی اونس طلا را رقم زد. افت پوند در شرایط احتیاطی پیش از ارائه بودجه سال جدید در مقابل پارلمان و افت یورو نیز از شاخص دلار حمایت کردند. آمار اشتغال آمریکا و سخنرانی ماریو دراگی، می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. همچنان احتمال ریزش بازارهای سهام، پس از بیش‌واکنشی به سیاست‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی اروپا می‌تواند تا حدی از اونس طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

نوسان اوراق نزدیک کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 5/ 0درصدی به قیمت 73 هزار و 446 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 72 هزار تومانی در نیمه اول اسفند، شناسایی کف از سوی معامله‌گران و افزایش تقاضا، قیمت اوراق را از سطح مزبور بازگرداند. اما همچنان در روزهای اخیر شاهد نوسان اندک اوراق نزدیک سطح مزبور هستیم. موضوعی که به کند شدن شتاب رشد تقاضا در نیمه دوم اسفند اشاره دارد. افزایش تقاضا در ماه‌های اخیر به ویژه از سوی «خانه اولی‌ها» خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر «تسه»ها است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح 7/ 21 درصدی قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر مدیر عامل بانک مسکن افزایش سقف وام مسکن را دور از انتظار دانست.

بازار نفت

فشار سیگنال‌های آمریکایی بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام‌ آمریکا به قیمت ۶/ ۵۲ دلار معامله شد. سیگنال‌های افزایش تولیدات شیل، افزایش حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا برای نهمین هفته متوالی در کنار رشد شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. موسسه نفت آمریکا افزایش ۶/ ۱۱ میلیون بشکه‌ای حجم نفت تجاری آمریکا را پیش از انتشار گزارش رسمی تخمین زد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز پیش‌بینی تولیدات شیل در سال ۲۰۱۷ را به میزان ۳۳۰ هزار بشکه در روز (رسیدن به ۲/ ۹ میلیون بشکه در روز) افزایش داد. وزیر انرژی عربستان نیز اعلام کرد شتاب کاهش مازاد عرضه کمتر از پیش‌بینی‌ها است. موضوعی که می‌تواند احتمال تمدید قرارداد اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات را تقویت کند. اما کاهش ۵/ ۱میلیون بشکه در روز و اعلام روسیه مبنی بر کاهش ۴۰ هزار بشکه در روز بیشتر تولیدات در ماه جاری عامل حمایت از قیمت نفت است.