یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد ملایم شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۰ واحدی (۰۸/ ۰ درصدی) همراه شد. از ابتدای هفته واکنش مثبت بورس به گزارش‌های ماهانه رشد ۶۱/ ۰ درصدی واحد را رقم زد. با این وجود توقف گسترده نمادها، حدود ۲۵ درصد کل ارزش بازار، در انتظار برای شفاف‌سازی و بازگشت احتیاط میان معامله‌گران روز گذشته رشد ملایم‌تر شاخص را به همراه داشت. همچنان سایر هم گروه‌های نمادهای متوقف، از جمله نمادهای غذایی با اقبال معامله‌گران روبه‌رو شدند. با وجود گزارش‌های پیش‌بینی خوش‌بینانه در برخی گروه‌ها از جمله سیمانی‌ها، فلزات اساسی، غذایی‌ها اما ریسک‌های موجود از جمله ریسک بازارهای جهانی، نگرانی‌ها از تشدید فشار فروش حقوقی‌ها با نزدیک شدن به زمان تسویه خریدهای اعتباری کارگزاری‌ها تداوم فشار فروش را بر بازار سهام حفظ کرده است. بخشی از معامله‌گران نیز برای کسب نقدینگی برای خرید نمادهای متوقف، اقدام به فروش کردند.

بازار ارز

تداوم افت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۷۹۰ تومان معامله شد. پس از شکسته شدن حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی، روز گذشته نیز فضای احتیاطی افت اندک نرخ دلار را رقم زد. کاهش تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای آربیتراژی با احتیاط معامله‌گران افت ۵/ ۱ درصدی نرخ دلار را در بهمن رقم زد. به این ترتیب با اینکه در نیمه اول بهمن شاهد حمایت سطح ۳۸۵۰ تومانی از دلار بودیم. اما در نیمه دوم بهمن، میانگین نرخ دلار به ۳۸۲۸ تومان رسید. اما در روزهای پایانی بهمن، همچنان رکود تقاضا فشار بر دلار را تشدید کرد و کف ۳۸۰۰ تومانی دلار شکسته شد. امری که روز گذشته نیز تداوم یافت. با این وجود، چشم‌انداز رشد تقاضای مسافرتی و دورنمای رشد تقاضای آربیتراژی با رشد ارزش جهانی دلار مانع از افت شدید نرخ دلار است.

بازار سکه

بی‌واکنشی سکه به افت دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی در شرایط افت نرخ دلار و تعطیلی بازار طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. با وجود اینکه نگرانی‌ها نسبت به ریسک‌های سیاسی اروپا، با انتخابات فرانسه، آلمان و هلند در کنار ریسک‌های ترامپ از طلا حمایت می‌کند. اما چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره آمریکا احتمال مقاومت سقف ۱۲۴۹ دلاری در برابر طلا را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز با شکسته شدن حمایت سطح ۳۸۰۰تومانی دلار، مجددا شاهد نزول نرخ دلار بودیم. اما احتیاط معامله‌گران و انتظار بازگشت تقاضای مناسبتی مانع از افت شدید نرخ دلار است. بنابراین چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه و کاهش انتظارات برای افت شدید عوامل اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

سومین هفته صعود طلا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۱/ ۰ درصدی به قیمت ۶/ ۱۲۳۴ دلار معامله شد. با وجود رشد بازارهای سهام و چشم‌انداز رشد شاخص دلار، همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا و نااطمینانی نسبت به ریسک‌های ترامپ در میانه هفته، اونس طلا را به سقف ۱۲۴۴ دلاری نیز رساند. روز جمعه تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران اونس طلا را با افت اندک مواجه کرد. رئیس فدرال رزرو بر تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، ۳ بار افزایش در سال جاری به دلیل وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا تاکید داشت. بنابراین پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ بهره در مارس به ۴۴ درصد رسید. روز دوشنبه، بازارهای آمریکا و کانادا بسته خواهد بود. در ادامه آمار مسکن و صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۰ نفر روند صعودی، ۴کارشناس روند نزولی و ۳ نفر حرکت خنثای طلا را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت آرام «تسه»ها از سقف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۳/ ۱درصدی همراه شدند. روز گذشته شاهد بازگشت اوراق از سقف ۱۲هفته‌ای بودیم. پس از افت حدود ۲۲ درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای مهر تا هفته سوم دی‌، رشد ۲/ ۶ درصدی قیمت اوراق در بهمن با رشد تقاضای مسکن رقم خورد. با این وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان با توجه به سطح بالای کنونی نرخ سود وام، همچنان مانع از رشد قابل توجه اوراق است و مقاومت سطح ۷۷ هزار تومان را تقویت کرده است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. همچنان تقاضای بالقوه مسکن، کندی خروج سمت عرضه از رکود، رشد غیرتورمی مسکن در کنار رشد هزینه ساخت و ساز نگرانی‌ها از تشدید نوسانات قیمت مسکن را افزایش داده است.

بازار نفت

سایه شیل بر نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۴ هفته صعودی، با افت ۸۵/ ۰ درصدی همراه شد. با وجود تعهد ۹۰ درصدی اعضای اوپک به کاهش تولیدات، اما ابهام در بازگشت بازار نفت به تعادل عامل فشار بر نفت است. چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل و رشد (۶ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پنجمین هفته متوالی و رسیدن سطح تولیدات آمریکا به بالاترین سطح از آوریل از جمله عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. امری که احتمال نیاز به تمدید قرارداد کاهش تولیدات در نیمه دوم سال جاری را تقویت کرده است. نظرسنجی موسسه Rystad Energy از تولیدکنندگان، افزایش هزینه تولیدات شیل را برای اولین بار در ۵ سال گذشته پیش‌بینی کرد. از سال ۲۰۱۲، تولیدکنندگان شیل با کمک تکنولوژی هزینه تولیدات را به شدت کاهش دادند. اما در شرایط کنونی این عامل رویکرد تهاجمی تولیدکنندگان شیل برای کسب سهم بازار بیشتر را نشان می‌دهد.