یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
چرخش بورس در پایان ماه؟

ماه گذشته در حالی افت 2/ 2 درصدی شاخص بورس را شاهد بودیم که نماگر این بازار، آخرین روز معاملاتی بهمن را با رشد 409 واحدی پشت‌سر گذاشت. پس از سه‌پله نزول شاخص بورس، از هفته گذشته شاهد چرخش نسبی روند قیمت‌ها بودیم. جایی که نه‌تنها افت قیمت‌ها به جذابیت خرید افزوده بود، بلکه انتظار برای گزارش‌های مالی مثبت به تقویت قیمت‌ها کمک کرد. در این میان، سهامداران حقوقی بیش از 110 میلیارد تومان خرید خالص (خرید منهای فروش) داشتند. طی روزهای اخیر، بسیاری از شرکت‌ها نخستین پیش‌بینی‌های خود از سودآوری سال 96 را ارائه کردند که فضای مثبت این گزارش‌ها، موجب اقبال معامله‌گران به سهام مربوطه شد. به عقیده کارشناسان گروه‌های سیمانی و فلزی-معدنی‌ها وضعیت مناسب‌تری داشتند و همزمان برخی فعالان نیز به بودجه‌های گروه خودرویی امیدوار شدند که البته اعداد موجود در گزارش‌ها چندان تاییدکننده این انتظار نبود.

بازار ارز
شکست کف ۳۸۰۰ تومانی دلار

هر دلار آمریکا ماه بهمن را با افت 5/ 1درصدی پشت‌سر گذاشت و به نرخ 3797 تومان معامله شد. پس از رشدهای متوالی دلار در اواخر پاییز، روند قیمت‌ها مسیر خود را در زمستان تغییر دادند. بازاری که نرخ‌های نزدیک به 4200 تومانی را تجربه کرده بود، مدتی است نزدیک به کف 3800 تومانی نوسان می‌کند. ماه گذشته نیز یکی از ماه‌های بسیار کم‌تقاضا در بازار ارز بود. این روند در سال‌های 93 و 94 نیز تکرار شده است. در کنار کاهش تقاضا، نباید از عرضه درهم و دلار توسط بازارساز یا همان صرافی بانک‌ها نیز غافل بود. خریدارانی که به امید کارشکنی‌های سیاسی ترامپ در عرصه بین‌الملل به دلار روی آورده بودند، تا حدودی نسبت به اثرگذاری این موضوع بی‌تفاوت شده‌اند. به‌نظر می‌رسد در ادامه سال نیز تقویت سمت عرضه از سوی بازارساز مانعی جدی در برابر نوسانات تند نرخ‌ها باشد.

بازار سکه
تقابل نیروها در بازار سکه

ماه گذشته، هر سکه طرح جدید رشد نیم درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی بود که دلار در این مدت افت 5/ 1 درصدی را به ثبت رسانده بود و در مقابل اونس طلای جهانی با رشد 7/ 2 درصدی مواجه شده بود. به این ترتیب، رشد بیشتر قیمت‌های جهانی موجب شد تا سکه نیز از کمند ریزش قیمت‌ها رهایی یابد. در آینده بازار سکه باید به سه اهرم تقاضای فصلی، دلار و طلای جهانی توجه شود. نزدیک شدن به عید نوروز می‌تواند تقاضای فصلی بازار سکه را افزایش داده و از قیمت‌ها حمایت کند. از سمت دلار اما نمی‌توان حمایتی جدی را با توجه به کنترل نرخ‌ها در بازار ارز انتظار داشت. اونس طلا اما به‌دلیل ریسک‌های سیاسی نظیر انتخابات فرانسه، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تصمیمات خلق‌الساعه ترامپ چندان قابل پیش‌بینی نیست.

بازار طلای جهانی
سردرگمی در بازار طلای جهانی

در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی رشد اندک 1/ 0درصدی را تجربه کرد و به قیمت 1235 دلار رسید. درحالی‌که روز پنج‌شنبه نگرانی‌های سیاسی مربوط به تصمیمات غافلگیرانه ترامپ از قیمت طلا حمایت می‌کرد، اما جمعه با رشد بازارهای سهام، فشارها در بازار طلا نیز افزایش یافت. با این حال، در سطح بین‌المللی همچنان ریسک‌هایی نظیر انتخابات فرانسه، تصمیم برای خروج از اتحادیه اروپا توسط بریتانیا و ادامه درگیری‌های بین‌المللی ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از کالاهای امن نظیر طلا حمایت می‌کنند. این در حالی است که عوامل اقتصادی و به‌طور خاص انتظار رشد شاخص دلار مانعی جدی در برابر قیمت فلززرد محسوب می‌شود. اظهارات جنت یلن، رئیس‌کل فدرال‌رزرو آمریکا مبنی بر در برنامه بودن افزایش نرخ بهره و همچنین آمار مثبت اقتصادی این کشور همگی رشد ارزش دلار را نوید می‌دهند.

بازار اوراق مسکن
تغییر مسیر «تسه»ها از کف قیمتی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) که اواخر دی ماه روند نزولی را تجربه می‌کردند، طی ماه گذشته توانستند با افزایش قیمتی مواجه شوند. اوراق مزبور پس از تجربه قیمت‌های کمتر از 70 هزار تومان، روند خود را تغییر داده و در پایان بهمن با رشد 2/ 6 درصدی به نرخ‌های بالای 77 هزار تومان رسیدند. برگشت قیمت‌ها از کف هرچند عاملی بازاری برای رشد اوراق محسوب می‌شوند، اما افزایش سطح معاملات مسکن دیگر مساله‌ای است که توانسته از نرخ اوراق تسهیلات مسکن حمایت کند. به طوری که آمارها نشان می‌دهند معاملات دی ماه نسبت به ماه آذر حدود 40 درصد رشد داشته‌اند. با نزدیک شدن به عید نیز احتمال افزایش تقاضای سنتی در بازار مسکن وجود دارد که ممکن است تا حدودی از قیمت «تسه»ها حمایت کند. با این حال، نرخ سود واقعی بالای این وام‌ها مانعی در برابر جهش قیمت‌ها محسوب می‌شوند.

بازار نفت
افت نفت پس از چهار هفته صعود

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 85/ 0 درصدی به قیمت 4/ 53دلار رسید (پس از چهار هفته رشد). مهم‌ترین رویداد هفته گذشته را می‌توان انتشار آمار رسمی تولیدات اوپک در ماه ژانویه دانست. جایی که تعهد بیش از 90 درصدی این کشورها به توافق ماه نوامبر بر سر کاهش عرضه قابل ردیابی است. همچنین به گزارش رویترز، برخی مقامات احتمال تمدید توافق کاهش تولیدات را در سال‌جاری بالا ارزیابی کرده‌اند. با وجود این رویدادهای مثبت، نگرانی از بازگشت تولیدات شیل همچنان بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند. رشد تعداد دکل‌های حفاری شیل آمریکا برای پنجمین هفته متوالی تاییدی بر بی‌دلیل نبودن این نگرانی است. این موضوع ممکن است موجب برهم خوردن توافق اوپک در آینده شود. تقابل این عوامل نوسانات قیمت نفت از ابتدای سال‌جاری را به‌شدت محدود کرده است (بازه نوسان کمتر از 4 دلار).