یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین رشد شاخص در یک ماه

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۵۴ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. فلزی-معدنی‌ها با رشد قیمت‌های جهانی در کنار نمادهای خودرویی از شاخص حمایت کردند؛ «خودرو»، «فملی»، «خساپا»، «خپارس» و «کگل» در کنار «آپ» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. بازگشت نمادهای خودرویی از کف از روز چهارشنبه با حمایت سطوح تکنیکال در کنار حمایت حقوقی‌ها فضای مثبتی را در این گروه ایجاد کرد. علاوه بر این واگذاری ۶/ ۱۶ درصدی بلوک «خگستر» زیرمجموعه «خودرو» نیز با گمانه اثرگذاری مثبت بر سودآوری، عامل دیگر حمایت از این نماد بود. نماد «آپ» نیز با توجه به تحقق ۸۲ درصدی سود پیش‌بینی‌شده در گزارش ۹ماهه با افزایش تقاضا همراه شد. این عوامل در کنار بازگشت خوش‌بینی‌ها به حفظ برجام، تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران را به دنبال داشت. همچنین اقبال معامله‌گران از نمادهای کاشی و سرامیک، به رشد ۹/ ۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن کمک کرد.

بازار ارز

افت دلار با سیگنال جهانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲۵ تومانی به نرخ ۳۹۶۰ تومان معامله شد. روز گذشته کاهش تقاضا در کنار تقویت سمت عرضه و تغییر فضای بازار عوامل فشار بر نرخ دلار بودند. افت ارزش جهانی دلار برای سومین هفته متوالی، افت ۱ / ۲ درصدی از سقف ۱۴ ساله، با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر دلار شد؛ کاهش نرخ درهم تا سطح ۱۰۹۵ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، بر دلار فشار آورد. کاهش تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی نیز رقم خورد. همچنین مطابق روند هفته‌های اخیر شاهد افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. این عامل در کنار سیگنال‌های مثبت نسبت به حفظ برجام از سوی کابینه ترامپ، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه ارز را نیز رقم زد. این عوامل با کاهش تحرک معامله‌گران فردایی، باعث تقویت فضای کاهشی در بازار ارز شد.

بازار سکه

نگاه سکه به دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۴ هزار تومانی همراه شد. افت ۲۵ تومانی نرخ دلار، در شرایط نوسان طلا نزدیک سقف ۷ هفته‌ای عامل فشار بر سکه شد. کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به سیاست‌های مالی ترامپ عامل فشار بر شاخص دلار شد و اونس طلا را به سقف ۷ هفته‌ای رساند. با وجود لمس سطح ۱۲۰۰ دلاری اما شناسایی سود، افت طلا را از سطح مزبور رقم زد. با این وجود روز گذشته شاهد حرکت قیمت سکه با نرخ دلار بودیم. عواملی از جمله کاهش تقاضای آربیتراژی در کنار کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، کاهش فعالیت معامله‌گران فردایی و افت نرخ دلار را رقم زد. همچنان با وجود حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه با چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی، اما انتظارات کاهشی دلار، با بیش‌واکنشی سکه نسبت به افت دلار، حباب سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک سقف 1200 دلاری

هر اونس طلای جهانی با رشد ۱ / ۲ درصدی، بیشترین رشد هفتگی از نیمه دوم آبان، برای سومین هفته متوالی صعودی شد. در هفته‌ اخیر شرایط احتیاطی و در نهایت اولین کنفرانس خبری ترامپ، بدون اظهار نظر در مورد سیاست‌های مالی وعده داده شده، ازجمله کاهش مالیات و تزریق ۵۰۰ میلیارد دلار برای نوسازی زیرساخت‌های آمریکا، احتیاط را میان معامله‌گران رقم زد. بنابراین با کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به تسریع روند افزایش نرخ بهره، با سیاست‌های تورم‌زای ترامپ، افت شاخص دلار رقم خورد و اونس طلا به سقف ۷- هفته‌ای (۳/ ۱۲۰۴ دلار) رسید. همچنین این عامل پیش‌تر رشد بازارهای سهام را رقم زد که در شرایط کنونی می‌تواند تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش‌ دهد. در هفته جاری مراسم تحلیف ترامپ در کنار اعلام برنامه نخست وزیر انگلیس برای نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت آرام «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۹/ ۳درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۲۵۶ تومان معامله شدند. همچنان با وجود فشار کاهش تقاضا بر اوراق، اما با رسیدن قیمت «تسه»ها روز چهارشنبه به کف ۶۹ هزار تومانی، افزایش تقاضا با شناسایی کف بازگشت «تسه»ها را رقم زد. اوراق جدیدتر نیز نزدیک سطح ۷۷ هزار تومانی معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۷/ ۲۱ درصدی قرار گرفته است. کاهش تقاضای مسکن، در کنار کاهش تقاضا از سوی سازندگان و تقویت سمت عرضه، افت ۱۹ درصدی قیمت «تسه»ها را از ابتدای پاییز رقم زده است. امری که در دی نیز تداوم یافت. اما سیگنال‌های خروج تدریجی مسکن از رکود از جمله رشد قیمت مسکن و افزایش تعداد پروانه‌های ساخت مسکن در تابستان مانع از افت قابل‌توجه اوراق است.

بازار نفت

بیشترین افت هفتگی نفت از آبان

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۳ درصدی، با بیشترین افت هفتگی از آبان همراه شد. تردیدها نسبت به میزان تعهد اعضا به توافق عامل اصلی تشدید نوسانات نفت در هفته اخیر بود. خوش‌بینی‌ها از کاهش تولیدات کویت و عربستان بیش از میزان تعهد شده و رسیدن تولیدات عربستان به کمترین سطح از فوریه ۲۰۱۵ (کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز) از قیمت نفت حمایت کرد. اما همچنان تردیدها نسبت به میزان تعهد سایر اعضا نیز وجود دارد؛ نشست ۲۲ ژانویه اوپک برای بررسی نحوه نظارت بر تعهد اعضا سیگنالی برای بازار نفت است. بیکرهیوز، با وجود کاهش (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای اولین بار در ۱۲ هفته اخیر اما تعداد دکل‌ها در هفته گذشته به بالاترین سطح در یک سال اخیر رسید. چشم‌انداز افزایش تولیدات شیل و بازگشت تولیدات لیبی و نیجریه عامل فشار بر قیمت نفت است.