یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد شاخص در فضای کم‌رمق

دیروز شاخص کل بورس با رشد 127 واحدی (16/ 0 درصدی) همراه شد. پس از 8 روز فضای اصلاح، روز گذشته شاخص در مسیر نزولی استراحت کرد. اما افت قابل توجه حجم و ارزش معاملات (کمترین سطح از 21 شهریور) رقم خورد. توقف روند صعودی قیمت جهانی کالاها (افت 5/ 5 درصدی قیمت مس در ماه دسامبر و تثبیت روی زیر 2700 دلار) عامل فشار بر فلزی-معدنی‌ها است. بنابراین با وجود افزایش تقاضا با شناسایی کف در نمادهای «فملی» و «کگل» (نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص) همچنان شاهد صف‌های فروش قابل توجه در این نمادها بودیم. «شخارک» با رشد نرخ فروش محصولات در گزارش ماهانه از شاخص حمایت کرد. اما رشد انتظارات بیش از واقعیت، می‌تواند افزایش عرضه را در نمادهای پتروشیمی نیز رقم بزند. همچنان بازگشایی نمادهای متوقف و گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها می‌تواند روند آتی شاخص را مشخص کند.

دلار در سقف 4 ساله

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴۵ تومانی، به نرخ ۴۰۱۰ تومان معامله شد. روز گذشته افزایش نرخ درهم تا سطح ۱۱۱۸ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. پیش‌تر افزایش نرخ درهم، رشد تقاضای محافظه‌کارانه پس از پیروزی ترامپ با نگرانی‌ها در مورد «برجام» و رشد تقاضای آربیتراژی با رشد ارزش جهانی دلار (نزدیک سقف ۱۴ ساله) و افزایش تقاضای ارز تجاری، رشد ۸/ ۷درصدی نرخ دلار را در آذر رقم زد. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران، مقاومت سطح۴۰۰۰ تومانی در برابر رشد دلار را تقویت کرد اما کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها روز گذشته و افزایش هیجان در بازار، نرخ دلار را برای اولین بار از سال ۹۱ بالاتر از سطح ۴ هزار تومانی قرار داد. همچنان تثبیت دلار در سطح کنونی با احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در ابهام است.

نگاه سکه به دلار

روز گذشته هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی همراه شد. رشد 45 تومانی نرخ دلار در شرایط نوسان اندک اونس طلا از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره و افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران با رشد بازارهای سهام جهانی، طلا را در سطح 1130 دلاری حفظ کرده است. در یک ماه اخیر با وجود افت 190 دلاری اونس طلا، تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه و بی‌واکنشی سکه به طلا، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بالاتر از 60 هزار تومان تثبیت شده است. در بازار ارز اما دیروز با افزایش نرخ درهم و کاهش عرضه ارز، نرخ دلار سقف روانی 4 هزار تومانی را شکست. بنابراین روند نرخ دلار می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

تثبیت طلا در کانال 1130 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۳۵ دلار معامله می‌شد. افت اندک شاخص دلار از سقف ۱۴ ساله از اونس طلا حمایت کرد. رشد اندک ارزش ین، پس از افت قابل توجه با چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی این کشور، همچنین رشد یورو، پس از رسیدن به کف ۱۴ ساله در برابر دلار روز سه‌شنبه، افت شاخص دلار را رقم زد. همچنان نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی باعث کاهش حجم معاملات در بازارهای جهانی شده است. روز گذشته بازارهای سهام اروپا از بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۱۵ با افت همراه شدند. اما همچنان حرکت بازارهای سهام نزدیک سقف‌های روانی (DOW Jones نزدیک ۲۰ هزار واحدی) عامل فشار بر تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا است. همچنان چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، احتمال ۳ بار افزایش در سال ۲۰۱۷، نوسانات طلا در کانال ۱۱۳۰ دلاری را حفظ کرد.

«تسه»ها نزدیک به تعادل

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 7/ 0درصدی همراه شدند. از نیمه دوم آذر، شاهد تغییر روند اوراق به مسیر صعودی بودیم. امری که میانگین اوراق را در نیمه دوم آذر در سطح 75 هزار و 220 تومان قرار داده است. روز گذشته نیز شاهد حرکت اوراق نزدیک سطح تعادلی بودیم. با اینکه پیش‌تر با کاهش تقاضا، قیمت «تسه»ها به کمترین سطح در 11 ماه اخیر رسید. اما همچنان چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود با افزایش تعداد معاملات و رشد قیمت مسکن از ابتدای سال 96، حمایت کف 72هزار تومانی را تقویت کرد. با این وجود همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود «تسه»ها در سطح 8/ 21 درصد تثبیت شده است.

حرکت نفت در مسیر صعودی

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۳ دلار معامله می‌شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۱۵/ ۴ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری بیش از پیش‌بینی کارشناسان در کنار خوش‌بینی‌ها به تعهد اوپک و غیراوپک برای کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات، نفت را بالاتر از ۵۲ دلار حفظ کرده است. اما ارسال اولین محموله نفتی از سوی بزرگ‌ترین پایانه نفتی لیبی، پس از دو سال توقف فعالیت، عامل فشار بر قیمت نفت است. بازگشایی دو میدان نفتی بزرگ لیبی، با چشم‌انداز افزایش تولیدات لیبی به میزان ۲۷۰ هزار بشکه در روز طی ۳ ماه، چالشی برای سایر تولیدکنندگان برای کاهش بیشتر تولیدات، به دلیل مستثنی بودن لیبی و نیجریه از توافق است. همچنان آمار رسمی موجودی نفت تجاری آمریکا و آمار واردات نفت چین (با تخمین اولیه رشد سالانه ۱۸ درصدی) می‌تواند بر قیمت نفت اثرگذار باشد.