یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تقابل عوامل در فضای احتیاطی بورس

هفته گذشته، شاخص سهام با رشد اندک ۱/ ۰ درصدی روند کم‌نوسانی را تجربه کرد. توقف بخش مهمی از نمادها، معاملات بورس را با افت چشمگیر حجم مواجه کرد. این فضای احتیاطی با توجه به سطوح نسبتا بالای ارزش‌گذاری سهام (نسبت به سابقه تاریخی آن)، توقف نمادها در گروه‌های مهم و ابهامات بازارهای جهانی طبیعی به نظر می‌رسد. در بازار جهانی، نفت در انتظار نتیجه نشست اوپک درباره کاهش سطح تولیدات نتوانست به سطح ۵۰ دلاری صعود کند و اصلاح قیمت‌ها مجددا رقم خورد. در بازار فلزات اما، مس و روی با رکوردشکنی‌های جدیدی در مسیر رشد مواجه شدند. رشد دلار در بازار تهران نیز می‌تواند اثرات مثبتی بر بورس داشته باشد. تقابل این عوامل، در کنار اثر منفی افزایش احتمالی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که احتیاط خریداران و فروشندگان بورسی را رقم زده‌اند.

بازار ارز

بی‌پروایی دلار در مسیر صعودی

هفته گذشته، هر دلار آمریکا با افزایش 2/ 1 درصدی به نرخ 3743 تومان رسید. این میزان رشد که بیشترین افزایش هفتگی در 20 هفته اخیر محسوب می‌شود پس از شکست سقف 3700 تومانی در ابتدای هفته، شتاب بیشتری گرفته است. رشد نرخ درهم حواله‌ای به 1032 تومان با توجه به ثابت بودن نرخ برابری دلار و درهم، مهم‌ترین عامل افزایش نرخ دلار در بازار تهران بوده است. تقاضای سنتی آذر ماه با نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی، یکی از دلایل رشد نرخ درهم محسوب می‌شود (افزایش همزمان سفرها و همچنین سفارش‌های شرکت‌های تجاری). از سوی دیگر، رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی مزید بر علت شده است. در این میان، عبور از سطح 3700 تومانی با کاهش چسبندگی قیمت‌ها نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند به‌طوری که حتی عرضه‌های قابل توجه صرافی بانک‌ها نیز نتوانسته مانع این رشد شود.

بازار سکه

غلبه اونس طلا در بازار سکه

هر سکه طرح جدید هفته گذشته را با افت ۴/ ۰ درصدی پشت سر گذاشت. در شرایطی که دلار رشد ۲/ ۱ درصدی را در این مدت تجربه کرده بود، اما ریزش بیش از ۳ درصد اونس طلای جهانی باعث کاهش نسبی قیمت سکه شد. با این حال، مدتی است که بازار سکه کاملا نسبت به ریزش قیمت جهانی طلا مقاومت نشان می‌دهد و همین موضوع سبب شده تا اندازه حباب سکه در یازده روز متوالی بالای ۴۰هزار تومان باشد. روز پنج‌شنبه نیز، قیمت بازاری سکه حدودا ۵۸ هزار تومان بیش از ارزش ذاتی آن (حاصلضربی از نرخ دلار بازار آزاد و قیمت جهانی طلا) معامله شد. گرچه نرخ دلار تمایلات صعودی بیشتری دارد، اما تحت فشار بودن اونس طلا به دلیل بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا باعث شده تا حفظ سطوح بالای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی سکه ناپایدار ارزیابی شود.

بازار طلای جهانی

تکرار پایان‌های سخت سال برای طلا

دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1189 دلار معامله ‌شد. پایان شب چهارشنبه، فلز زرد پس از حدود 9 ماه از کف 1200 دلار عبور کرد. این مهم زمانی روی داد که صورت‌جلسه نشست پیشین فدرال رزرو احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر را افزایش داد. سال گذشته نیز فدرال رزرو با افزایش 25/ 0 واحد درصدی بهره دلار سبب شد قیمت طلای جهانی تا محدوده 1050 دلاری کاهش پیدا کند. امسال نیز در حالی کمتر از سه هفته تا نشست آینده فدرال رزرو باقی مانده که فعالان بازار احتمال افزایش نرخ بهره را نزدیک به 100 درصد می‌دانند. موضوعی که در روزهای پایانی هفته گذشته بر قیمت طلا فشار وارد کرد. با این حال، کاهش حجم معاملات به دلیل تعطیلی رسمی جشن شکرگزاری و اصلاح نسبی شاخص دلار، نوسانات طلا در معاملات جمعه را محدود کرد.

بازار اوراق مسکن

اثر قیمتی اختلاف سررسید «تسه»ها

هفته گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با ریزش ۳/ ۷ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۹۱۸ تومان معامله شدند. در این شرایط، اوراق جدیدتر که تا سررسید خود فاصله زیادی دارند قیمت‌هایی حتی بالای ۷۸ هزار تومان را تجربه می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر، اوراق قدیمی از یک سو با توجه به آنکه به سررسید خود نزدیک شده با فشار فروش مواجه شده‌اند. از سمت دیگر، اوراق جدیدتر چون سقف وام بیشتری را پوشش می‌دهند با اقبال بالاتری از سوی متقاضیان وام همراه شده‌اند. به هر حال، آنچه در روند قیمت «تسه»ها قابل رصد است کاهش قیمت آنها پس از عبور از اوج تقاضای تابستانی مسکن است. موضوعی که از طرفی کاهش تقاضای سنتی در فصل پاییز و زمستان را نشان می‌دهد و از سمت دیگر، بر ناتوانی سقف تسهیلات فعلی برای تقویت قدرت خرید بسیاری از اقشار جامعه تاکید دارد.

بازار نفت

افت نفت در فضای مبهم

پس از آنکه چهارشنبه، قیمت نفت برنت تا مرز 50 دلار افزایش یافت، طی دو روز پایانی هفته قیمت‌ها مسیر کاهشی در پیش گرفتند. سه‌شنبه، الجزایر کاهش 4 تا 5/ 4 درصدی تولیدات اعضای اوپک (به جز لیبی و نیجریه) و همزمان کاهش حدودا روزانه 500 هزار بشکه‌ای تولیدات کشورهای غیرعضو اوپک را پیشنهاد کرد. موضوعی که واکنش‌های متفاوتی را در بر داشت. عراق این پیشنهاد را برای حمایت از قیمت‌ها پذیرفت. ایران اما هنوز موضع رسمی نگرفته است. روسیه نیز اعلام کرده فقط حاضر به فریز (تثبیت) تولید است و نه کاهش. مساله‌ای که به عقیده بسیاری از کارشناسان مانعی جدی‌تر از اختلافات درون اوپک محسوب می‌شود. مدیر شرکت توتال در این زمینه می‌گوید: حتی در صورت انجام توافق اوپک، اگر روسیه در کاهش تولیدات همراهی نکند، این توافق اجرایی نمی‌شود. این ابهامات مهم‌ترین عامل افت قیمت روزهای اخیر نفت است.