یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

روز آرام بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۲ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته فضای متعادل بازار را شاهد بودیم. تخلیه هیجان از بازارهای جهانی کالایی از جمله مس و روی، پس از رشدهای قابل‌توجه هفته اخیر، از سه‌شنبه عامل فشار بر شاخص بود. به این ترتیب «فولاد» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند اما همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری پتروشیمی‌های تولیدکننده اوره عامل حمایت از شاخص بود. همچنین حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «جم» و «پترول»، باعث شد این نمادها در کنار پتروشیمی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته باشند. همچنان شاهد رشد شاخص دلار در پیک سال ۲۰۱۶ هستیم. عاملی که می‌تواند فشار بر بازارهای کالایی را تشدید کند. روند قیمت جهانی کالاها، روشن شدن وضعیت بانک‌ها و سیگنال‌های سیاست‌های خارجی ترامپ در مورد برجام، می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

بازار ارز

دلار در آستانه سطح ۳۷۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 16 تومانی به نرخ 3691 تومانی معامله شد. روز گذشته ارزش جهانی دلار به روند صعودی خود ادامه داد و در میانه معاملات به بالاترین سطح از آوریل 2003 رسید. این عامل، رشد نرخ درهم را تا سطح 1013 تومانی رقم زد. بنابراین افزایش تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار شد. علاوه بر این در روزهای اخیر افزایش تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین و همچنین رشد تقاضای محافظه‌کارانه پس از پیروزی ترامپ، با توجه به نامشخص بودن سیاست‌های وی عامل حمایت از دلار بوده و تداوم روند صعودی ارزش جهانی دلار محتمل است. روز گذشته برخی صرافی‌ها دلار را به نرخ 3700 تومان نیز معامله‌کردند. با این وجود، احتمال تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات دلار، می‌تواند مقاومت سطح 3700 تومانی را در برابر رشد دلار رقم بزند.

بازار سکه

بی‌توجهی سکه به اونس طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی همراه شد. رشد ۱۶تومانی نرخ دلار و نزدیک شدن به سقف ۳۷۰۰ تومانی، در شرایط نوسان اندک اونس طلای جهانی، از قیمت سکه حمایت کرد. روز گذشته برای سومین روز متوالی اونس طلا نزدیک کف ۵ ماهه نوسان داشت. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال‌رزرو، عامل فشار بر طلا است (که بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) در این رابطه سخنرانی جنت یلن می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. نرخ دلار نیز برای نهمین روز در ۱۰ روز اخیر رشد را ثبت کرد اما مقاومت سطح ۳۷۰۰تومانی در برابر رشد دلار محتمل است. کم‌واکنشی سکه به افت حدود ۱۰۰ دلاری اونس طلا در هفته اخیر، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را برای پنجمین روز متوالی بالاتر از سطح ۴۰ هزار تومانی تثبیت کرده است.

بازار طلای جهانی

تشدید فشار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1224 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار (لمس بالاترین سطح از آوریل 2003) با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا بر اونس طلا فشار آورد. آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا در کنار اظهارات نمایندگان فدرال‌رزرو، احتمال افزایش نرخ بهره در نشست 14-13 دسامبر را به 94 درصد رساند. جیمز بولارد، نماینده فدرال‌رزرو اعلام کرد در صورت توسعه زیرساخت‌ها و تغییرات مالیاتی توسط ترامپ، افزایش شتاب رشد اقتصادی آمریکا (تقویت چشم‌انداز تسریع در افزایش نرخ بهره) محتمل است. او همچنین اعلام کرد افزایش نرخ بهره در دسامبر می‌تواند سیاست‌ پولی مناسبی باشد. همچنان به‌نظر می‌رسد سطح تکنیکال 1225 دلاری از اونس طلا حمایت می‌کند اما با چشم‌انداز نزولی اونس طلا، صندوق‌های با پشتوانه طلا، پس از انتخاب ترامپ از چهارشنبه گذشته 50 تن از ذخیره فیزیکی طلا را کاهش دادند.

بازار اوراق مسکن

تعادل در سطح 78 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۰درصدی همراه شدند. همچنان شرایط تعادلی در بازار اوراق، نوسان اندک «تسه»ها را رقم زده است. خوش‌بینی به خروج تدریجی مسکن از رکود، در ماه‌های اخیر با تقویت سمت تقاضا، از قیمت اوراق حمایت کرد، امری که رشد قابل‌توجه قیمت «تسه»ها و رسیدن به بالاتر از سطح ۱۰۰ هزار تومانی را در اوج فصل رونق مسکن(تابستان) رقم زد. اما در ادامه تمدید مهلت اعتبار اوراق در کنار کاهش نرخ سود حساب ویژه (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) اوراق را از سطح مزبور بازگرداند، بنابراین تعادل نسبی سمت عرضه و تقاضا، حمایت از سطح ۷۸هزار تومانی «تسه»ها را در هفته‌های اخیر تقویت کرده است. اقدامات دولت در راستای تقویت سمت عرضه از جمله طرح مسکن لیزینگ می‌تواند به خروج سمت عرضه از رکود نیز کمک کند.

بازار نفت

بازگشت خوش‌بینی به توافق

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 45 دلار معامله ‌شد. با وجود بازگشت خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک، رشد شاخص دلار (قرار داشتن در بالاترین سطح 2016) و تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش موجودی نفت تجاری به میزان 6/ 3 میلیون بشکه در روز(بیشتر از پیش‌بینی‌ها) رشد نفت را محدود کرد. در روزهای اخیر مذاکرات پشت‌پرده میان دبیرکل اوپک، محمد بارکیندو با وزیر انرژی عربستان و اخبار غیررسمی از قصد بارکیندو برای سفر به ایران، ونزوئلا و اکوادور روز سه‌شنبه قیمت نفت را با رشد 7/ 5 درصدی (بیشترین رشد در 7 ماه اخیر) همراه کرد. روسیه نیز در حاشیه نشست کشورهای صادرکننده گاز با اعضای اوپک گفت‌وگو خواهد داشت. این در شرایطی است که پیش‌تر با تمایل عراق به افزایش تولیدات و شرط عربستان برای کاهش تولیدات ایران، دورنمای توافق کمرنگ شده بود.