یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت به نمادهای کوچک‌تر

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۳۸ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. حرکت معامله‌گران به سمت نمادهای کوچک‌تر، رشد ۴۲/ ۰ درصدی شاخص کل هموزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. با حمایت قیمت جهانی کالاها نمادهای «کگل» و «کچاد» نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص بودند. اما به نظر می‌رسد روند حرکتی معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت است. به‌صورتی که پس از رشدهای چشمگیر در گروه‌های خودرویی، روز گذشته نماد «خساپا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. اتفاق مشابه در گروه قند و شکر نیز، دیروز شاخص این صنعت را با بیشترین افت همراه کرد. شاخص صنعت زغال‌سنگ نیز پربازده‌ترین میان صنایع بود، با وجود رشد قیمت جهانی زغال‌سنگ (۳ برابر شدن قیمت از ابتدای سال) اما با توجه به فروش انحصاری و ابهام در نرخ فروش، گزارش مالی این شرکت‌ها می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد.

بازار ارز

فشار عرضه بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی به نرخ ۳۵۹۱ تومان معامله شد. به این ترتیب بیشترین افت دلار (۲/ ۰ درصد) از ۱۸ مرداد رقم خورد. افت درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. همچنین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار بر دلار را تشدید کرد. با این وجود همچنان ارزش دلار در سطح بین‌المللی نزدیک سقف ۷ ماهه نوسان داشت؛ امری که با رشد تقاضای آربیتراژی می‌تواند عامل حمایت از دلار شود. همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. این عامل در روزهای اخیر معاملات آتی را بالاتر از معاملات نقدی قرار داد. اما انتظار مقاومت سطح ۳۶۰۰ تومانی با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود معامله‌گران، مانع از همراهی معاملات نقدی با معاملات آتی شد. بنابراین دلار تنها ۲ روز بالاتر از سطح مزبور ایستاد.

بازار سکه

سیگنال طلا به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۸۶ هزار تومان معامله شد. با وجود افت ۷ تومانی نرخ دلار، اما رشد اندک اونس طلای جهانی عامل حمایت از سکه شد. با بازگشایی بازارهای جهانی، شاهد نوسان اندک اونس طلا در بازه ۱۲۵۰ تا ۱۲۵۷ دلاری بودیم. همچنان شرایط انتظاری برای سیگنال‌های آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس طلا است. کارشناسان افت اونس طلا زیر سطح ۱۲۵۰ دلاری را به دلیل ریسک‌های اقتصادی و سیاسی (انتخابات آمریکا) موجود در کوتاه مدت دور از انتظار می‌دانند. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد افت نرخ دلار با افزایش عرضه و افت نرخ درهم بودیم. بنابراین با توجه به رشد اندک اونس طلای جهانی و با وجود افت نرخ دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بزرگ‌تر شد.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سیگنال‌های آمریکا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۴ دلار معامله ‌شد. پس از رسیدن شاخص دلار به سقف ۷ ماهه، روز گذشته دلار با افت اندکی همراه شد. اما نوسان شاخص دلار نزدیک سطح مزبور اونس طلا را در بازه ۱۲۵۰ تا ۱۲۵۷ دلاری حفظ کرد. آمارهای مناسب اقتصادی با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر عامل حمایت از شاخص دلار شد. سخنان جنت یلن، رئیس فدرال رزرو نیز با وجود اینکه بر تداوم سیاست‌های انبساطی اشاره داشت؛ اما همچنان دورنمای افزایش نرخ بهره در دسامبر وجود دارد. سخنان نایب رئیس فدرال رزرو، فیشر و آمار نرخ تورم آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. نرخ بهره پایین (سیاست‌های انبساطی) عامل حمایت از طلا است که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد. بنابراین نشست هفته جاری بانک مرکزی اروپا نیز عامل اثرگذار بر اونس طلا است.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها بر روند نزولی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۳/ ۱ درصدی به قیمت ۸۴ هزار و ۶۶۹ تومان معامله شدند. از ابتدای پاییز، با افت تقاضای فصلی مسکن، به‌صورتی که شاهد افت ۷ درصدی میانگین قیمت اوراق مهر نسبت به سه ماهه تابستان هستیم. علاوه بر این، همچنان نرخ سود واقعی اوراق با توجه به رشد غیرتورمی مسکن (رشد ۲/ ۳ درصدی در ۶ ماه) عامل فشار بر اوراق است. علاوه بر اینکه نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) نیز زیر ۱۰ درصد قرار دارد. با این وجود همچنان چشم‌انداز رشد تقاضا با توجه به رشد قیمت و تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر عامل حمایت از اوراق است. به این ترتیب به دنبال افت چشمگیر اوراق، در ادامه رشد اندکی را شاهد هستیم. برآیند این عوامل شیب نزولی ملایمی را برای «تسه»ها رقم زده است.

بازار نفت

نوسان نفت در سطح 50 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۵۰ دلار معامله ‌شد. تثبیت شاخص دلار در سقف ۷ ماهه و رشد (۴ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پانزدهمین هفته در ۱۶ هفته اخیر عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. با این وجود خوش‌بینی‌ها به توافق صادرکنندگان بزرگ نفتی نوسانات نفت را نزدیک سطح ۵۰ دلاری محدود کرد. توافق اولیه رشد ۱۷ درصدی نفت را در ۴ هفته رقم زد. با این وجود نگاه‌ها به نشست ۳۰ نوامبر برای تعیین سهم هر یک از اعضا است. مورگان استنلی با توجه به فضای مثبت حرکت نفت در بازه ۴۸ تا ۵۳ دلاری تا زمان نشست را پیش‌بینی کرد. کامرزبنک هم در یادداشتی افزایش تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی قیمت نفت را گزارش کرد. با این وجود این موسسه اعلام کرد عدم توافق می‌تواند به سرعت فضای بازار را تغییر دهد.